God of War: Chains of Olympus

Så var mitt første PSP spill rundet. God of war: Chains of Olympus har holdt meg en del timer forann den lille, men kraftige maskinen til Sony, i sommer. Særlig nå de siste ukene der været har vært... noe ustabilt. Jeg angrer ikke på mine timer med spillet, for GoW:CoO (jeg forkorter det sånn) er en håndhold pærle som ikke burde oversees.

Som sagt så er spillet det første til min PSP. Og ikke bare det, men PSP'en min er rødfarget og med et lite hode av Kratos på utsiden, som matcher spillet veldig godt. Jeg kjøpte nemelig en God of War- PSP pakke, der spillet og en, som tideligere beskrevet, flammerød PSP med en lekker liten avbilding av hodet til den sinna rømalte mannen, Kratos, er med. Jeg er fornøyd med valget av PSP og jeg er strålende fornøyd med valget av mitt første spill til maskinen.

GoW:CoO er mitt første møte med Kratos, noe jeg synes var greit ettersom historien i spillet er fra perioden før de tidligere spillene, så det kunne bli en god start på en senere gjennomgang av serien. Historien i dette spillet er mer en solid nokk og vil holde deg der helt til siste slutt. Du kommer nokk til å sitte og si til deg selv: litt til, litt til, selv om du innser at du snart må legge fra deg PSP'en.

Du spiller selvfølgelig som Kratos og befinner deg i det greseke gamlelandet, der gudene hersket mer en været. Du jobber for gudene for å få dine tidliger ugjerninger tilgitt, og ditt oppdrag blir etterhvert å finne solguden Helios, som har forsvunnet. Spillet slutter også perfekt i forhold til at det finnes spill som har hendelse etter dette eventyret.

Kontrollsystemet er fantastisk til å være på den lille PSP'en, og nesten alle knapene maskinen har å tilby er i bruk. Du styrer Kratos med den ene analoge spaken, mens kameraet automatisk styres til forhåndsbestemte vinkler. Kameraet er for det meste bra og gjør godt opp for den manglende venstre analoge spaken. Du angriper med forskjellige kombinasjoner av L og R og firkant, trekant , running- knappene. Angrepene Kratos gjør er flott animert og ser virkelig kule ut.

Dette spillet handler i hovedsak om å drepe forskjellige fiender med dine to forskjellige våpen. Du kan låse opp forsjellige "moves" og ekstra krefter ved å samle på såkalte "red orbs". Magi er også under din kontroll og her kan du selvfølgelig også opgradere. Alt i alt føles kampsystemet gjennomført og praktisk, og det er egentlig nokk i seg selv til å holde deg sittende (eller hvordan du nå spiller).

Grafikken i spillet er et kapittel for seg selv! Ettersom dette var min første opplevelse med PSP så kan jeg ikke samenligne med så mye, men utifra det jeg har sett til andre spill på maskinene, så er dette en av de spillene som ser best ut på PSP'en. Det er nesten skremmende å se hvor bra det hele ser ut, og i hvertfall når man tenker på at den er på en så liten maskin. Omgivelsen er for det meste store og majestetiske, krakterene er godt animert og farge settingen er absolutt fantastisk. Det er bare å bøye seg i støvet for hva Redy at Dawn (utviklerne) har klart å presse ut av PSP'en. Dette er virkelig et spill verdig serien, grafisk sett. Lyden er også veldig god, med supert stemmeskuespill, mange klare, kule lydeefekter og en "voldsomt" passene musikk. Det er helt kalrt ikke noe å utsette på presentasjonen til spillet!

Holdbarheten er også over all forventing. For meg tok det ca. 8 timer å runde spillet, og det på enkel vanslighets grad. I tilleg er det fem ekstra baner og fire forskjellige vanskelighets- grader så spillet er absolutt verdt hvert eneste øre sånn sett. Dette er kvalitet helt ut!

Men skulle man utsette noe på dette spillet så måtte det være det at man ofte vil støte på en del usynelige vegger, noe vi trodde vi hadde blitt kvitt nå i 2008. Det blir ofte litt dumt da du ser at Kratos bare stopper en meter foran en vegg pga en usynelig mur. Men dette er ikke store greiene ettersom spillets baner stort sett er begrenset av synlige hindringer som gir en slags unskyldning til de usynlige veggene.
Det er også noe iriterende å ikke kunne lagre når man vil på en håndholdt maskin, men lagringspunktene er stort sett ganske kort fra hverandre.

Oppsumerende så er dette spillet et kult actionspill med veldig god grafikk og lyd og med en historie som vil holde spenningen helt til siste slutt. Et episk eventyr av dimensjoner, som virkelig bør testes av de som er så heldige å ha en PSP innabords!

Karakterer:
Grafikk: 10/10
Lyd: 9/10