Gears of War

Skrevet av: arnej   2008-08-31

I skrivende stund er Gears of War 2 i anmarsj, så jeg vendte tilbake til 1-eren for å gi dere mitt syn på spillet.

Før spillet kom ut var det ikke historien som ble så meget diskutert, men grafikken. Grafikken ble hypet opp til det ytterste. Noe som normalt sett er en dårlig ting, men i dette tilfelle skadet det ingen. Epic gav det de så lenge hadde låvet. Ett av tidenes mest badass action spill noen gang lansert! Med best grafikk og mest moro!

Man styrer karakteren Marcus Fenix, som sitter i fengsel for en forbrytelse man aldri få vite noe om... En verdenskrise bryter ut, og de beste menn må brukes uansett hvor de er, og hva de har gjort, som i Marcus sitt tilfelle. Dom bryter oss ut av fengselet og viser vei til et helikopter som tar oss med til teamet vårt. Det er egentlig da alt begynner. Skyting, sprenging og massakrering på høyt nivå. Ja, man får også skyte av hoder som ikke bare faller av, men man kan tydelig se hode skallen knase fra hverandre i luften. Ett nydelig syn om man liker sånn. Med haglen og den kraftige revolveren kan jo fiendene nærmest sprenges, delene fyker i hver sin retning. Man har også en liten "laser skyter" som man sikter på en plass, så kommer døds strålen fra en satellitt i "rommet". Den må man bruke mot visse aliens som tåler de mer spinkle skuddene fra riflene våre. Ikke missforstå, absolutt alle våpnene er utrolig kraftige, og man føler nesten kraften strømme fra lyden og bilde i tven. Men noen trenger bare special treatment. Så har man jo favoritten, den nokså pålitelige, hurtige, kraftige og rå Lanceren . Det er en fryd bare i seg selv å skyte med den, men rosinen i pølsen er jo motorsagen som er på undersiden av rifla. Med å trykke en enkel gang på B knappen, deler man opp Locus som tomater og agurker! Blodet spruter som en baby som ikke har lært seg å gå på do, og alt er bare gøy!

Historien er ikke så veldig mye å skryte av, men måten den blir framstilt på, og måten den driver oss videre på er bare fenomenal! Hoved dealen med spillet er vell og skyte seg vei gjennom locust og diverse aliens, men video sekvensene innimellom er noe for seg selv.

Som mange andre tradisjonelle action spill, har dette spillet et lineært bane opplegg, noen små bosser innimellom, og en ganske hardcore boss helt i slutten. Noe som i dette spillet passer veldig bra med resten av spillet. Grafikken er veldig bra, lyden er bra, historien sånn passe, men det er liksom bare best. Når man spiller tenker man ikke så mye på: å, hva skjer nå liksom, man har det bare gøy mens man spiller enten alene, eller med en venn. Og co-op på Gears er bare helt fantastisk! Gjenopplivings systemet er veldig praktisk og hendig, i den forstand at når man egentlig burde dø. Detter man ned i bakken, man roper på kammeraten, så kommer han (forhåpentligvis) og drar deg opp å sier at du må stå på eller noe sånt. Og når man blir beskutt kommer det opp en rød runding midt på skjermen som blir skarpere og skarpere jo mer skadet du blir, så syker den fargen når du har gått i cover og fienden ikke lenger er i stand til å treffe deg.

Jeg avslutter denne anmeldelsen med litt Live snakk. Gears på live ble for meg litt skuffende. Siden jeg hadde forventet meg at vi skulle være en gjeng som sto på hver vår side av en bane å sto i cover mens vi skjøt så fillene føyk. Men det ble ikke helt slik merket jeg. Det ble en slags " Nær hoppe kamp" med hagle. Og det skuffet meg litt, men det var gøy allikevel og jeg ser framover til Live delen i 2-eren!

Grafikk: 10 av 10
Lyd: 9 av 10
Holdbarhet: 10 av 10