Wall-E

Helt siden Disney Channel begynte å vise smakebiter av Wall-E på TV-skjermen har barna mine vært hekta. Pixar er mestre på animasjonsfilmer og jeg har alltid likt måten filmene har underholdt meg og familien min på.

I sammenheng med en så stor barnefilm, kommer også selvsagt spill og da til alle de nye plattformene. Som oftest har slike lisensspill hatt en tendens til å være meget dårlige med unntak av Kung Fu Panda som overrasket stort med fet grafikk, godt gameplay og bra historie. Om spillet Wall-E klarer samme bragden får du vite litt senere i teksten.

Mine barn er i fistel i det jeg fyrer opp Xbox 360-maskinen min og når tittelskjermen kommer opp, har jeg store problemer med å holde troppene i sofaen. Helst ville de ha lekt trampoline og hoppet opp og ned noe som de selvsagt ikke får lov til å gjøre inne.

Etter å ha stilt inn ting og tang, var vi nå klar til å starte og som vanlig får vi en liten presentasjon på hva vi skal gjøre. Wall-E er for de som ikke vet en robot som rydder søppel på en nærmest ubebodd jordklode. Han presser søppelet til små firkantede bokser som gjør at en forsøplet verden ser litt bedre ut. Det hele starter mellom høye skyskrapere hvor søppelhaugene er store som fjell. Blant søppel, oljesøl og andre litt mindre verdifulle ting, finner vi verdifulle objekter som tar oss med videre inn i spillet. Vi skal bruke søppelet som vi nettopp har presset til å kaste på gjenstander som igjen enten åpner opp for oss eller som gir oss adgang til steder vi ikke hadde kommet til om vi ikke hadde gjort dette.

Hele spillet bygger stort sett på å bruke søppelet til rett tid på rett sted. Derfor må man også tenke nøye igjennom hva man skal gjøre og Wall-E, trofast som han er følger etter dine ordrer. Av og til kan det bli litt for finurlig og selv jeg som voksen måtte trø tell for å hjelpe min små uskyldige. Etter å ha gjennomført et par brett dukker EVA opp. Hun blir Wall-E's følgesvenn og gjennom en rekke brett skal du styre EVA som i tillegg kan skyte også har en scanner som leter etter liv på planeten. Man må være på utkikk etter levende planter og passe seg for fiender som gjør alt for å ta deg ut.

Fly igjennom trange ganger, skyte i stykker konteinere, let etter innganger er ting du må igjennom som spiller. På brettene finner du også bonusbrett eller bonusting som er godt skjulte for deg. Disse må du ikke gjennomføre, men vil du se hva bonusen innebærer så må disse bretten utføres. Wall-E og EVA er trofaste mot hverandre og "kjærligheten" blomstrer. Mellom hvert oppdrag får du se et klipp og det er nettopp disse klippene som blir gulroten i spillet. Selv om spillet til tider blir litt vanskelig, så er det ikke umulig og med norsk tekst og tale, hjelper dette barnet selv til å ta viktige avgjørelser underveis på hva som skal gjøres for å komme seg videre i spillet.

Grafikken i Wall-E er i grunnen veldig bra og til tider ikke fullt så bra, men stort sett har utvikleren klart å fange opp magien du finner i filmen. Skal jeg vært helt ærlig lignet noe av grafikken på Frontlines: Fuel of war og det på grunn av det flyvende søppelet som svirrer i luften samt de høye bygningene. Animasjonene er fine og stemningen i spillet er veldig lik den du finner i filmen. Derfor er det ekstra artig for barna som nettopp har sett filmen som nå spiller spillet.

Selve spillbarheten for barna er grei nok og de lærer seg fort hva som må til for å komme seg til de stedene for klare brettene. I og med at Wall-E er på norsk krever det ikke så mye av oss voksne til å forklare hva som skal gjøres og dette er meget positivt i og med at det ikke kommer altfor mange spill på norsk. Lyden er også god noe som gjør at man fort finner stemningen man er ute etter i slike spill

Nå har barna mine sittet i snart ti timer og kommet litt over halvveis. De elsker spillet og maser hele tiden om å få spille. Selvsagt må spillingen begrenses og til helgen skal de få sitte igjen.

Alt i alt er spillet et veldig bra barnespill og Wall-E er like sjarmerende her som på filmen. Jeg er imponert over måten utvikleren klarer å fange barna og hvordan barna selv takler det og må løse finurlige oppgaver og puzzles. Noen oppgaver er litt vanskelig, men med litt tenking klarte barna mine å finne ut av det.

Da jeg spurte om hvilken karakter de ville gi spillet, svarte Markus (7 år) at han ville gi det 8/10, mens Silje (10 år) ville gi det 7/10. Jeg for min del ville nok ha gitt spillet en syver. Spillet blir litt for repeterende i lengden noe jeg tenker litt på samt at grafikken enkelte steder kunne ha vært litt bedre. Men ellers har utvikleren klart å fange stemningen i spillet i forhold til filmen. Er du på utkikk etter et barnespill tror jeg Wall-E ville ha blitt et populært valg. Ikke bare på grunn at det finnes en film med samme navn, men for at barnet vil like måten spillet er oppbygd og som vil gi det masse god underholdning i lang, lang tid fremover og det nettopp det vi voksne tenker på.

Samlet karakter: 7/10
1
2