Silent Hill 2

Så jeg kjørte altså til Sverige med familien, der hadde de en fet Gamestop butikk, jeg gikk inn for å se etter noen fete spilltitler, der fant jeg ett som jeg hadde lett etter veldig lenge: Silent Hill 3. Jeg bestemte meg for å kjøpe det, men plutselig fant jeg noe jeg virkelig ikke hadde ventet å finne: Silent Hill 2! Jeg ble helt desperat og kjøpte begge to uten å nøle. Jeg gledet meg virkelig til å komme hjem og prøve det, men jeg fikk virkelig ikke den opplevelsen jeg hadde ventet meg... Jeg satt på kanten av stolen, halvt skremt til døde av spillet jeg hadde kjøpt uten noen advarsler... Silent Hill 2 var nemlig så skummelt at jeg måtte ringe en kompis å spille sammen med han. Spillet var kjempeskummelt og intenst, men likevel så fantastisk vakkert at det kommer på Topp 10 lista mi. Uansett, nok om kjøpet, nå til selve spillet.

Historien:

Du begynner selve spillet på en utedo i utkanten av den en gang så vakre byen Silent Hill. Hovedpersonen, James Sunderland, har nettopp mottatt et brev fra sin kone Mary som døde for tre år siden. I brevet står det at hun fortsatt er i live og venter på ham i Silent Hill, på deres ‘'spesielle sted'' (Special place) Etterpå skal du løpe gjennom en skog som fører til byen, der møter du en merkelig ung dame som står og undersøker en gravstein. Hun forteller deg at han burde holde seg langt unne Silent Hill, hun sier det er noe ‘'galt'' med byen. James sier at selv hvor farlig det er, så bryr han seg ikke om det, han vil bare komme seg dit. Han kommer seg sakte men sikkert til Silent Hill, som er dekket av tåke, noe som er veldig viktig (Silent Hill er liksom ikke Silent Hill uten tåke!) James oppdager snart hva som er galt med byen, ettersom han møter et slags ‘'monster'' i utkanten av byen. (Her får du også ditt første våpen, en planke med noen spiker på) Etter hvert som han kommer lengre inn i byen finner han flere monstre, mystiske brev, en hel del uvanlige mennesker og mange lik... Noe av det merkeligste er at alle likene likner James på en prikk, men i spillet får du aldri se ansiktet deres, noe jeg tror vi skal være glad for. Historien vil bare bli mer og mer blodig og skremmende etter hvert som du graver i mysteriene bak Silent Hill. Alt i alt har SH2 den beste historien av alle spillene i serien! (etter min mening.)

Gameplay:

Gameplayet i Silent Hill er virkelig noe å skryte av! Som du burde vite, så løper du rundt med den venstre analogspaken. Etter hvert som du finner et våpen må du holde inne R2 knappen og så trykke på X for å angripe. Du vil også finne en hel del tøffe våpen i byen, inkludert motorsag, kjempekniv og jaktrifle. Det blir også en del løping mens du spillet, du vil nok bruke mye tid på å løpe frem og tilbake gjennom gatene i byen, men det spolerer ingenting, det gjør det bare litt mer realistisk (Ikke at det er så realistisk fra før, men...) Når du bruke skytevåpen vil du kunne bevege deg rundt og skyte på fienden (Gjelder ikke jaktrifla), det kan komme til nytte. De forskjellige våpnene vil ha forskjellig styrkenivå, og som du kanskje gjettet er planken det svakeste våpenet. Du vil også finne forskjellige hjelpegjenstander og ting som gir tilbake liv (Energidrikk, førstehjelpsskrin osv.)

Grafikk:

Grafikken i dette spillet er helt fantastisk til at det var et av de tidlige PS2 spillene. Karakterdesignet er flott, og får karakterene til å virke ganske livaktige, noen veldig skumle. Fiendene i spillet ser mest ut som en slags type forvridde zombier uten ansikt, noe som gjør spillet enda skumlere. Miljøene er rett og slett fantastiske. Fra en mørk leilighetsbygning til et brutalt forvridd sykehus, og Silent Hill i seg selv er rett og slett vakkert. Hvis du er en av de typene som synes at grafikken heller er ‘'ræva'', så kan du likeså godt ryke og reise, for denne anmeldelsen er skrevet etter hvordan det var med grafikk da dette spillet ble utgitt! Områdene og gjenstandene er veldig detaljerte og ser faktisk ganske ekte ut hvis du tenker på det på den måten.

Lyd:

Lyden er nok det garantert beste og skumleste med hele spillet. En iskald og mørk atmosfære, sjokkerende lydeffekter og godt skuespill gjør Silent Hill 2 til et av de absolutt skumleste spillene noensinne! Akira Yamaota hard også gjort en fantastisk jobb med musikken i spillet. Mesteparten er veldig skumle lyder nærmest, men spillet inneholder også mye vakker musikk. Skuespillet er faktisk utrolig bra til å være fra 2001 (?), og det sier ikke så rent lite...

Totalt:

Det kan rett og slett ikke sies annet om dette spillet enn at det er helt fantastisk! Et av mine tips når du skal spille det er: ‘'Ikke spill det alene!'' Etter min mening er det ingen andre skrekkspill som slår Silent Hill-serien, selv om det finnes mange andre bra titler som Resident Evil og Clock Tower. Det eneste jeg synes er litt dumt med spillet er at det ikke varer så altfor lenge, men gjør egentlig det noe? Ikke for meg i hvert fall! Jeg synes nesten at historien er det viktigste med spill. Så kommer gameplayet og deretter lyden. Og så er det viktig at det varer lenge. Musikken er nå også kjent for å lage spill skumle, og Silent Hill har definitivt noen av de skumleste lydeffekter og atmosfærer noensinne! Så hvis du ser etter noe virkelig skummelt, så er dette spillet for deg! Dette er en absolutt klassiker for sin tid og kommer så absolutt blant mine favoritter!

Total karakter:

Grafikk: 9/10

Lyd: 10/10