Conflict Global Storm

Conflict: Global storm
Av: Marku$

Global storm er det tredje spillet i den populære Conflict-serien. De to første: Desert storm og Desert storm 2 utspilte seg fra Golf-krigen hvor brettene stort sett baserte seg på de tørre ørkenområdene golfkrigen foregikk i. I Global storm er alt dette forandret, du skal gjennom alt fra junglene i Colombia, ørkenområder(som i de to forrige spillene), snødekte topper i Kashmir og noe i bystrøk. Oppdragene er varierte og bytter friskt mellom redningsaksjoner, flukter, snikangrep eller rett og slett bare vanlig krig. Historien er spennende og blir gjort levende av de fire karismatiske personene Bradley, Connors, Jones og Foley. Som vanlig er Bradley teamleader, Jones eksplosivekspert, Foley sniper og Connors... Vel, han er rett og slett Conflicts svar på Rambo... Etter den noe tragiske døden av Paul Foley blir vi for første gang introdusert for et helt nytt teammedlem nemlig den fagre Sherman, hun er like flink med sniperriflen som Foley var, men i motsetning til alle de andre mennene på laget er hun også en ekstremt flink lege som kurerer en downet lagkamerat på null komma svisj. Grafikken i Global storm er langt fra revolusjonerende og når ikke til tærne til storheter som MGS 3 og Tekken 5, likevel henger den på greip og fungerer helt ok. Noe av utfordringen med å spille Conflict er at du styrer 4 personer samtidig pluss at du noen ganger har med folk du må beskytte. Derfor har utviklerteamet kommet opp med en lagkontroll som grenser til genialt, du kan få lagkameratene dine til å gjøre akkurat det du vil. For å kommandere lagkameratene dine rundt når du ikke styrer dem selv bruker du L1knappen til å få opp en meny over ordre du kan gi. For eksempel: Du er Bradley og vil at Connors skal gå på andre siden av veien for så å legge seg ned, så han ikke kan bli skutt mens du gjør tingene dine trykker du først L! og sikter der du vil han skal gå, deretter trykker du L1 og så L2 for at hans skal legge seg ned. Nå har jeg sagt veldig mye bra om dette spillet, men det er ingen spill som er perfekte... Er det noe jeg skal sette fingeren på når det gjelder det negative må det være stemmene til fiendene, når en skallet mann i grønne millitærklær hopper fram og skriker "Amerikano, andele andele, shootaa, akleri dalte!" føles det ikke ut som jeg slåss mot terrorister, men noen bablende tullinger som helt tilfeldig har fått en hagle å leke med. Men tross i dette imponerer Global storm med sine heseblesende oppdrag, spennende historie og karismatiske figurer. Alle i teamet skal alltid rakke ned på Connors, og et absolutt høydepunkt er når Sherman, etter en lang diskusjon om en i ledelsen er korrupt, sier: "Well it is sure something that stinks around here, and for once it's not Connors!" Det er ting som dette som gjør historien morsom i tillegg til at den er så spennende at du blir som limt til skjermen. Conflict: Global storm var et av de beste spillene til ps2 og vil for meg alltid stå som en klassiker innen krigsspill. Nå kan jeg nesten ikke vente til Conflict: Denied ops kommer til ps3 og xbox 360
9/10
Grafikk: 7/10 + +Historien, karakterene og spenningen
Lyd: 6/10 - -Dårlige stemmer på fiendene.