Sega Bass Fishing

Å fiske er noe familien min elsker og gjennom denne sommeren har det blitt mang en fisketur. Den ene fisken etter den andre har blitt dratt opp hvor det ene gledes hylet har avløst det andre. Fiskene vi har fått har ikke vært så store, men gleden av å få fisk er nok til å få oss ut i ei elv i nærheten.

Da sønnen min Markus på syv år fikk høre at det var kommet ut et fiskespill til Wii, var han ikke sen om å mase på meg om å skaffe det. Jeg sa at jeg skulle prøve det og se om vi fikk napp. Et par uker etter maset startet, lå en versjon av Sega Bass Fishing og rullet i min Wii og Markus selvsagt hoppet opp og ned. Dette måtte han få spille og jeg hadde store problemer med å gjøre ting klart slik at fisket kunne starte.

Selve introen ble studert nøye og etter en gjennomgang i menyene var vi klar til å dra opp våre først fisker og denne gangen i vår egen stue. Jeg viste han litt hvordan det skulle gjøres og da det var gjort, var det bare å gi i fra seg Wii-moten og nunchuken slik at han kunne spille. Vi gikk på tutorial-delen og valgte oss en fin plass for vårt fiske. Mens jeg hjalp Emil på do hørte jeg plutselig fra stuen; Pappa, pappa, pappa - jeg har fått fisk. Emil ble ferdig og jeg løp til stua. Der var Markus oppe i sofaen og hoppet opp og ned mens han febrilsk sveivet inn fisken han har fått på kroken. Han hoppet og lo samtidig med at fisken kom nærmere og nærmere båten. Han ler hånlig og sier at dette var ingen sak når vi blir opplyst at fisken var "HUGE!".

Etter noen timers fiske hadde Markus, Emil, jeg, Silje og madammen fått masse fisker og kampen om å nå opp til førsteplassen ble bare hardere og hardere. Akkurat nå ligger Markus på førsteplass og på en andre, så jeg må nok sette meg ned å fiske mens Markus er ute og leker eller sitter med leksene.

Selve oppbygningen er bra og man får følelsen av å fiske. Utvikleren Cavia har fått til et godt spill som gir mye god underholdning og med mange modes, 15 forskjellige innsjøer, 20 forskjellige typer agn og fire typer abbor i varierte størrelser, blir dette en artig opplevelse selv om vi ikke befinner oss utendørs.

Den grafiske delen i spillet er overraskende bra og noe av det beste jeg har sett. Du finner mange detaljer både der du fisker, i sjøen eller på selve fisken og dette gjør det litt mer realistisk å fiske. Det jeg savner er det å kunne kjøre hvor det måtte være for så å kaste ut snøret. Dette vil gi mer frihet i spillet og en høyere karakter fra min sin side. Det hadde ikke skadet med flere fiskearter heller.

Gameplayet er veldig bra og fungerer godt. Markus og de andre valgte å fiske uten nunchucen mens jeg valgte med. For med den må du veive inn akkurat slik du gjør med snelle og stang. Selvsagt hadde det hele blitt ekstra moro om man hadde en stang å fiske med, men dette fungerer også veldig bra.

Dessverre spiller man seg fort igjennom Sega Bass Fishing og Markus var den som gjennomførte spillet først. Vi andre brukte litt lengre tid. Emil som liker Mario Kart best, har ikke spilt så mye, men spiller litt av og til. Selv savner jeg som sagt muligheten å dra litt hvor en måtte ønske med båten, for da ville holdbarheten ha blitt litt større. Som alle vet, tar det jo litt tid å komme seg til den beste plassen hvor man tror fisken oppholder seg.

Da jeg spurte Markus om hvilken karakter han ville gi spillet svarte han 8/10, mens jeg er litt mer kritiskt og savner et par ting, så av meg får spillet 7/10. Selvsagt er det mest moro å fiske ut i skog og mark, men når man ikke har muligheten til det, kommer Sega Bass Fishing som er friskt pust og gir oss god underholdning i vår egen stue.

Samlet karakter: 7/10
1
2