The Elder Scrolls IV: Oblivion

Skrevet av: madso   2008-09-27

Da jeg først hørte om Oblivion i 2007, tenkte jeg ikke særlig mye over dette spillet, og var for opptatt med å spille spill som "Call of Duty 4", "Resistance: Fall of man" og "Warhawk" som alle er gode titler. Men etter hvert bestemte meg for å kjøpe "The elder scrolls IV: Oblivion: Game of the year edition", litt skeptisk, men kjøpte det alikevel. Men den skepsisen viste seg unødvendig. For maken til spill har jeg aldri opplevd! Jeg hadde alltid trodd at denne typen spill ikke var min stil, men nå sliter jeg med å rive meg fra det.

Oblivion er et fantasy/RPG-spill i 1. person som for det meste går ut på å gå rundt i det storslagne Cyrodiil, og utføre eventuelle quests og missions for personer som du finner på forskjellige steder i Cyrodiil.Hstorien tar deg også med til det fryktelige Oblivion. Fighting-systemet er nokså enkelt. Du slår med R1 og blokkerer med L1. Level-systemet er noe fomlete, og litt vanskelig å forstå seg på, du vet aldri hvor mye xp du trenger for å komme opp i level.

Spillet begynner i et fengsel i hovedstaten "The imperial city" hvor du, uten grunn blir holdt til fange. Etter videoen som blir vist før du begynner spillet, kommer du inn i cellen din, hvor du skal lage din person. Det er et meget godt system på hvordan du lager personen din. Du kan få velge navn, kjønn og en av de ti rasene. Etter du er ferdig med dette kommer keiseren; Uriel Septim og hans livvakter inn til din celle, hvor du er blitt plassert ved en feiltakelse. Du får naturligvis bli med keiseren og livvaktene hans gjennom en hemmelig passasje, hvor du får møte dine første fiender, "The mythic dawn cult" en kult som prøver å få keiseren drept å la Mehrunes Dagon fra Oblivion ta over Tamriel. Det går ikke lenge før keiseren dør, og Tamriels skjebne ligger i dine hender.

Visuelt sett er spillet nokså bra, et stort og variert landskap, men en del bugs. Det er også veldig liten variasjon i beboerne av Cyrodiil. Det fins vel sikkert ikke mer en 20 visuelt forskjellige personer, og tilsammen ca. 12 stemmer. Lyden i seg selv er heller ikke noe spesielt bra, men brukbar. Det er kanskje den dårligste delen av spillet, og det forklarer en hel del om hvor bra dette spillet er. Det er også verdt å nevne at spillet inneholder musikk, som alle kommer ann på øyeblikkets handling. Får en fiende øye på deg, blir musikken kjapt hektisk og stressende. Vandrer du rundt i fred, og ser f.eks The Imperial city i solnedgang er musikken rolig, og passer som regel fint til øyeblikket.

Spillbarheten er perfekt. Har du på en høyere vanskelighetsgrad, byr det på utfordrende fiender og quests, som du aldeles ikke vil løsrive deg fra, før du har klart, eller overvunnet. Du kan velge mellom mange forskjellige classes, og velge å følge main-storyen fra begynnelsen, eller finne din egen vei.

Alt i alt er dette et strålende spill. Å når jeg sier strålende, mener jeg VIRKELIG strålende. Er du av den typen som liker(eller ikke vet selv at du liker) RPG spill med god historie og mange quests, anbefales dette spillet på det sterkeste!

Grafikk: 8/10

Lyd: 7/10

Gameplay:10/10