Grand Theft Auto IV

Skrevet av: madso   2008-09-27

GTA IV er et spill som sikkert de fleste foreldre, besteforeldre, tanter og onkler har hørt om. Det har nemlig ikke så godt rykte på seg blant foreldrene til de yngre som spiller det. Etter at det kom ut har det slått verdensrekord i salg osv. og kun mottatt strålende kritikk. Men er det virkelig så bra som alle vil ha det til?

Historien tar utgangspunkt i den russiske immigranten Niko Belik, en artig figur med en morsom kommentar på lager.Handlingen tar sted i byen Liberty City. Å ja, Liberty city er stort, veldig stort. Historien er enormt bra tenkt ut, og er også veldig lang. Den tar deg meg på forskjellige oppdrag som f.eks frakte en bil til et område for en mafiaboss, eller plaffe ned en hel gjeng med politi, gangstere osv.

Visuelt sett er spillet enormt bra. Eksplosjone er helt realistiske, fysikken er veldig bra, og realistisk den også.Det nye sikte-systemet sitter endelig(som en kule), og det er enormt bra skuespill i det.

Lyden i spillet er også fin. Eksplosjonene smeller godt, politisirenene bråker som bare det og gunene plaffer som bare F***!

Og når jeg nå har kommet til online-delen av spillet vil jeg bare si at det er helt enormt. Et av de morsomste online-spillene gjennom tiden. Her har utviklerne virkelig fått det til. Du kan gjøre alt fra og jage dine motstandre gjennom byen på bil, motorsykkel, helikopter, eller hva som eventuelt passer deg. Onlinen er veldig variert, og inneholder godt over 10 forskjellige spille-moduser. Og jo lenger opp i rankene du kommer,(dette styres av et level-system) jo kulere og mer kan du designe din online-karakter.Det er også verdt å nevne at opptil 16 spillere kan spille sammen over online.

Grand theft auto er noe for seg selv. Online-delen, enspiller-delen, den fenomenale historien,(litt treg i starten) er enormt gøy å spille. Men det er alikevel ikke bra nok(synes jeg) til å nå toppkarakter, pga eventuelle trege og kjedelige opprag, og du blirlei av det i lengden. Men er du av typen som liker heftige, adrenalin-pumpende, voldelige og 3. person skytespill, vil dette spillet sitte som en kule!

Grafikk: 9/10

Lyd: 9/10

Gameplay: 10/10