Alone in the Dark (2008)

Jaja, så var det altså at jeg gikk på butikken og så etter et nytt spill. Der fant jeg uheldigvis dette spillet; Alone in the Dark. Jeg tenkte ''kult! Det er sikkert noe for meg!'', siden det stod at det var et slags skrekkspill. Jeg hadde allerede prøvd Alone in the Dark 4, som jeg likte veldig godt, så jeg bestemte meg for å prøve dette også. Utifra traileren og de første bildene jeg hadde sett fra spillet så det jo faktisk ganske kult ut: Bra grafikk, stilig kampsystem og mange muligheter til å bruke fantasien (noe som virker fullstendig umulig i dette spillet) Det stod på baksiden at det skulle ha unike Wii-kontroller som skulle få meg til å utnytte Wii-remoten og det mer. Spillet skulle også vise seg å ha unik Wii-grafikk, unik Wii-lyd og unik Wii-varighet i tillegg...

Jeg satte inn spillet, tok Wii-remoten og nunchuken i hendene og begynte spillet... Det så ganske stilig ut på hovedmenyen og jeg gledet meg skikkelig (Dette var før jeg leste Gamereactors anmeldelse.) Jeg begynte altså spillet inne i et lite rom med gangstere eller noe, de pratet om ett eller annet uinteressant. Jeg måtte så bruke pil ned tasten til å blunke med for å få bedre oversikt over rommet. Etter omkring 10 minutter tenkte jeg ‘'...Ja vel?'' mens jeg satt der og trykket for å blunke. Det var jo en god ide som gjorde spillet en smule mer realistisk og jeg hadde kanskje gikk det 8/10, men sånn ble det ikke...

Endelig ble gangster typene ferdig med diskusjonen sin og ba meg å komme med dem. Jeg tenkte "endelig!", men det var ingen grunn til å juble. Jeg fikk endelig reist meg og merket straks at kameraet begynte å spinne rundt og rundt. Jeg ble veldig forvirret og fikk vondt i hodet. Til slutt prøvde jeg å holde Wii-remoten helt stille, og da kikket jeg rett opp i taket. Jeg pekte den mot midten av TV-skjermen og da så Edward (hovedpersonen) endelig fremover... Rett inn i trynet på en kantete og elendig tegnet mafia-dude. "Hva i huleste!?'', tenkte jeg mens jeg fulgte etter de kantete gangsterne oppover en trapp. Jeg la fort merke til hvor sakte de gikk og ble en smule irritert da Edward klarte å sette seg fast i ei dør! Jeg slet med døra i ca. 2 min og så var det videre med meg... Gangsterne forsvant plutselig og jeg hørte noen lyder i bakgrunnen (de skulle sikkert være med på å skremme spilleren, men de hørtes mest ut som meg når jeg står opp)

Så gikk jeg videre og spillet skiftet plutselig til 3-person. Jeg er ikke en stor fan av 1-persons spill og ble i litt bedre humør... Men det varte ikke lenge, for jeg fikk plutselig se hele Edward med sine store rynker og merkelige ansiktsuttrykk. På traileren hadde grafikken sett om lag 1000 ganger bedre ut, og det ble ikke bedre av at Edward knuste et speil som umiddelbart slo noen dårlig animerte sprekker. Jeg satt bare der og måpte av hvor elendig grafikken var, mens Edward beveget seg videre, sakte, men sikkert. Karakteren min var nå sunket ned til 6/10 og jeg var bare veldig forvirret og nesten litt irritert av hvor dårlig alt var. Så skulle jeg bevege meg rundt og redde en eller annen dame... Da la jeg også merke til at karakterene beveget seg omtrent som dukker med strenger på, altså veldig stivt og merkelig. Damen fortale meg altså at New York var tatt over av monstre og at jeg måtte komme meg ut av bygningen. Det gjorde jeg altså...

Etter at jeg hadde gjort mye annet unødvendig. Jeg måtte slå i stykker en dør med et brannslukningsapparat. Da sank karakteren ned til 5/10. Jeg la merke til at på de første 2-3 slagene med apparatet slo Edward sakte, noe jeg hadde forventet siden brannslukningsapparater er ganske tunge, men plutselig svinge han det rundt som en psykopat, uten å treffe noe. Da jeg endelig fikk knust døra måtte jeg slukke en brann, hoppe over noen brennende gulv osv. Jeg var dypt skuffet over alt sammen, men det skulle bli verre... Etter hvert fikk jeg ei dame med meg som jeg skulle få med ut. Dama så ut som en dårlig kopi av Storm fra The X-Men og jeg vurderte å sjekke Internett og finne et bilde for å sammenlikne.

Nå var det mer klatring og mye unødvendig dritt, jeg fant også en pistol og en lommelykt, ingen av delene hjalp noe særlig. Zombiene, som forresten ikke var skumle i det hele tatt, bare løp rundt omkring mens jeg stod rett ved siden av dem uten å gjøre noe. Etter en stund skulle jeg kjøre bil og det var nok noe som skulle få karakteren litt oppover... men det ble ikke sånn. Hvis jeg kjører like ille på førerprøven som jeg gjore i spillet, så kommer jeg ALDRI til å få førerkortet! Etter 5 minutter med bilkjøring satte jeg med fast bak en stolpe og måtte restarte spillet, altså måtte jeg gjøre hele faenskapet på nytt! Så var det ut på gata og tid for litt formel-1 kjøring... Som skulle føre til at jeg måtte hoppe over den delen av spillet (Det går an å hoppe over deler av spillet hvis du ønsker det, men da får du ikke lagret... Skikkelig smart...) La meg forklare litt om kjøredelen:

Du skal kjøre igjennom hele jævla New York, som ikke akkurat er noen småby. Kontrollene på bilen var omtrent som såpe. Bilen sklei fram og tilbake og kolliderte i ALT. Så hadde det seg også sånn at du døde av å kollidere med alt.
Og vet dere hva som er verre? Det er INGEN checkpoints i hele kjøredelen! INGEN!! Så om du er en meter fra mål og dør må du gjøre hele greia på nytt!

Etter å ha prøvd ca. 100 ganger orket jeg rett og slett ikke mer! Jeg gikk tilbake til hovedmenyen og hoppet over hele greia. Uten å vite hva som da hadde skjedd måtte jeg løpe rundt i Central Park som var full av zombier, uten anelse om hva jeg skulle gjøre. Jeg var skadet og fant et toalett der det skulle være førstehjelps saker. Jeg løp rundt og prøvde å finne ut hvor de førstehjelpsgreiene var, og det fant jeg ut etter å ha dødd 2 ganger pga. forblødning. Jeg var ekstremt irritert nå, og karakteren minn gikk ned til 3/10. Etter å ha helbredet meg litt var det mer kjøring med et såpestykke av en bil, men da oppdaget jeg noe... Det var faktisk en del bra musikk i spillet, noe som trakk karakteren opp igjen til 4/10, men skuespillet... Det var helt forferdelig. Kjedelig dialog som var dårlig skrevet, og ca. 70% av alle dialogene inneholder order ''Fuck'', sikkert for å få det til å virke som et voksenspill.

Det ble mye hoppe over-ing, men likevel var spillet ALT FOR LANGT! Huff, at jeg gadd å slite meg igjennom alt det... Bortkastet tid og penger spør du meg.
De elendige kontrollene, skuespillerne, grafikken og kameravinklene (som av og til gjorde at jeg gikk rett inn i masse flammer og døde) førte til at dette ble et eneste stort møkkaspill! Karakteren sakt rett ned til 2/10.

Men det er en ting jeg må inrømme: Historien var svært spennende. Monstre som dukker opp fra mørket, basert på historien om folk som har forsvunnet i Central Park. Alt dette var kjempekult og gjorde faktisk spillet litt spennende... Men gjett hva!? Når jeg ENDELIG kom til slutten av spillet (som jeg ikke skal si noe om for de som ønsker å spille spillet... Hvis noen i det hele tatt ønsker det), så ga historien INGEN mening! Det virket nesten som om zombiene bare var der til pynt når jeg fant ut hva spillet handlet om.

Selv om jeg ble advart om at det skulle være skummelt av han som solgte det til meg, så var det alt annet enn skummelt. Den dårlige kvaliteten på alt førte til at spillet rett og slett ble ufrivillig morsomt. Jeg var ytterst skuffet og hadde lyst til å kvitte meg med hele mølet. Til alle dere skrekkfans der ute:
Dette spillet er ikke verdt å kjøpe!
... Vent, det ble feil... Dette spillet er ikke verdt å stjele engang. Det eneste som var bra med dette spillet var musikken, alt annet var av 1980-talls kvalitet og det var håpløst. Atari kan ikke ha vært helt med da de lagde dette spillet, og de har brukt alt for mye penger på reklame for det! Det virker ikke engang som om de har PRØVD å forbedre noenting, spesielt ikke på Wii og PS2 utgaven!

To ord: Styr unna (Hvis du klarer det med den elendige styrekontrollen...)

Total karakter:

Grafikk: 4/10