Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

The Settlers V: Heritage of Kings

Så kom den dagen jeg hadde gledet meg enormt til. Dagen da posten hadde vært så elskverdig og puttet en liten konvolutt med spillet The Settlers - Heritage of Kings i min kasse. Helt siden jeg var en liten guttepjokk, har jeg vært fortapt i disse spillene. Det første spillet kom som et frisk pust fra ingenmannsland med søt tegnefilmaktig grafikk og sjarm som kunne få hvem som helst til å smelte. Året var 1993 og jeg hadde nettopp skaffet meg en Commodore Amiga. Jeg og min kompis ble regelrett overrumplet med et bakholdsangrep og vi ble sittende å spille til langt på natt. Vel vitende at en ny skoledag nærmet seg. Vi kunne ikke slutte å spille og vi måtte bare bygge en ny gård eller en gruve, kapre nytt land fra konkurrenten eller bare sitte og se på at det lille samfunn ble til et stort herredømme hvor alt var bare fryd og harmoni. The Settlers ble da også veldig populært og solgte mange millioner eksemplarer og det takket være den magien spillerne opplevde ved dette spillet. Nå tolv år etter sitter jeg med det femte spillet mellom hendene og gleder meg enormt til å ta fatt på en ny omgang med strategisk bygging og planlegging av mitt kongedømme.

Det hele starter med en tom trone og en ond skurk som ikke går av veien for å kneble deg. Den tomme tronen skal fylles og forhåpentligvis er det du som tilslutt sitter der. Introen setter deg i den rette Settlers-stemingen akkurat slik bare Blue Byte klarer og etter en stund er du i gang med planleggingen.

Hva er så forskjellen mellom dette spillet og de andre i serien? Jo, nå skal du høre. Det første du legger merke til er at spillet har fått en ny look og at du nå befinner deg i en 3D verden hvor både landskapsformasjoner og været spiller en meget viktig rolle. Spesielt under krigføringen må du tenke på dette. Under dårlig vær blir også synsvidden i landskapet mye dårligere og hvis det blir is på vannene og elvene, vil du klare å ta deg frem til plasser du ikke ville ha klart til vanlig. I de forrige spillene var det viktig å tenke på hvordan infrastrukturen i samfunnet ditt fungerte. Bygde du for eksempel en tømmerhugger, var det viktig å passe på at han hadde tilstrekkelig med trær og hugge. Så måtte man sette opp en person som plantet trær slik at man hadde jevn tilgang til trær. Når treet var hugd ned, var det opp til bæreren og frakte det ned til sagbruket som igjen tilverket planker for videre oppsett av bygninger med mer. Det aller viktigste var å sikre kort vei til destinasjonen for alle i samfunnet. Jo lengre vei, jo lengre tid tok det for å få bygd opp ting eller å forsvare området ditt. Gruvearbeidere, snekkere, bakere, gårdbrukere, fiskere, soldater m.fl. var avhengige av at alt fungerte med transport av viktige råvarer som mat, gull, våpen stein planker osv.

Dette spillet er bygd opp på samme måte, men nå har Blue Byte innført flere nye elementer hvor man må passe på at alle har husrom, mat, lønn og kort vei til arbeidsplassen sin. Du må også bruke resursene rett slik at du kan forske på nye oppfinnelser som igjen overføres til ditt forsvar av kongedømmet. Til forsvaret trenger du soldater og disse krever trening, lønn og utstyr for å gjøre jobben sin. Så etter hvert som samfunnet ditt vokser seg sterkt, er det på tide å ta noen korstog til fiendtlige strøk og utvide kongedømmet med nye jaktområder. En annen viktig ting med dette spillet er å sette skatten rett. Den må ikke bli for høy, da begynner undersåttene dine å arbeide tregere pluss at stemningen blir dårligere. Her gjelder det å utvikle seg med inntektene og utgiftene i perfekt balansering som gjør at du kan nå de mål du har satt deg. En annen ting som skinner igjennom her er at de andre spillene var mer komplekse og her kommer noe av kritikken min til Heritage of Kings. De tidligere spillene fokuserte på hvordan samfunnet fungerte, mens i de siste versjonene har Blue Byte satset mer på en strategisk krigføring. Selv om man ikke kan sammenligne Heritage of Kings med spill som C&C Generals, Warcraft eller Rome - Total War, har Blue Byte likevel prøvd så godt som mulig og importere disse mulighetene i spillet. Jeg kan vel med en gang si at de ikke lykkes noe nevneverdig og gjør heller at spillet taper ansikt.

Med tanke på gameplayet er dette spillet veldig likt de forrige spillene og det meste styres med musen. Brukergrensesnittet er også veldig enkelt og man bruker ikke lang tid på å sette seg inn i de forskjellige menyene og knappene. Grafikkmessig er dette spillet på høyde med de andre, bortsett fra væreffektene og 3D grafikken. Du finner de samme stilrene animasjonene og mellomsekvensene som tidligere og vi kan ikke si annet at den gode Settlers-stemningen bevares godt i spillet. Det er noen småting vi må kikke på og det er enkelte klippingfeil som dukker opp i jevne mellomrom. Dette er med på å trekke litt av helhetsinntrykket vi sitter med og her kunne Blue Byte ha brukt litt lengre tid og fått bukt med disse.

En av de tingene som kanskje har festet seg godt inn i hjernebarken min fra de første spillene, er nok musikken og lydene. Her har Blue Byte nok en gang gjort en mesterlig jobb og du kommer fort i stemning. Lyden er diggbar og du kan høre alt fra hugging av tre, fuglekvitring til sverdslag og her er det ikke noe å klage på. Holdbareheten i spillet er også akseptabel og du finner mange innholdsrike timer. Spillet er veldig vanedannede hvor uttrykket "et klikk og du er hekta" passer veldig godt. Jeg har sittet bortimot 40 timer og føler fortsatt at jeg må sitte lengre for å klare spillet. Du finner også en onlinedel i spillet hvor du spiller mot andre fans verden rundt.

Jeg konkluderer dette med at spillet er bra, men ikke så bra som mine forventninger ville ha det til. Jeg er litt skuffet og savner litt av den gløden Blue Byte klarte å få i de andre spillene. Nå sitter vi med en tittel som ikke klarer helt å bestemme seg om den skal være mer strategisk på krigføring eller planlegging av ditt lille samfunn. Heritage of Kings faller litt imellom to stoler og klarer ikke å imponere meg like mye som både eneren og toeren klarte. Men bevares spillet er ikke dårlig og jeg er stadig vekk like hekta på å komme igjennom spillet noe jeg anbefaler alle Settlers-fan til å gjøre!

Pluss:Godt gameplay, 3D grafikk, et klikk og du er hekta

Minus:Noen klippingfeil, spillet havner mellom to stoler, ikke like imponerende som de første i serien

Grafikk: 7
Gameplay: 8
Lyd: 8
Holdbarhet: 7

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10