Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

The Settlers II - 10th Anniversary

Tenk at det har gått ti år siden jeg satt og knotet med Settlers II og brukte mer tid på spillet enn på skolen (det sa i alle fall min mor), men hva kunne vel jeg gjøre som var bitt av Settlers-basillen? Det fantes ingen kur for meg, og Blue Byte hadde så absolutt truffet med sine amorspiler der Settlers II utgjorde spydspissen. Nå, ti år etter, er jeg fortsatt bitt av basillen og kjærligheten til spillet sitter fortsatt støpt langt inn i mitt unge, aktive spillhjerte. Gleden var dermed veldig stor da jeg fikk høre at toeren var "ny"-oppusset og nå kom i ren 3D med fetere animasjoner og flere muligheter. Nok en gang så jeg for meg en runde med spilling til langt på natt og lite søvn, mens det ene brettet etter det andre ble gjennomført med stil.

Etter å ha spilt en del timer, (til min samboers store frustrasjon) har jeg kommet frem til at Blue Byte/ Funatics faktisk har klart å beholde magien i spillet som i år fyller hele ti år. Man kan trygt si at alderen ikke har tatt på og at jeg fortsatt er like hekta som jeg var for ti år siden. Grafikken og musikken har blitt mye bedre og man kan nå se de søte små folkene gjøre grimaser til deg om du skulle velge å zoome deg helt ned til bakkenivå. Hva er det som egentlig fenger så enormt med Settlers-spillene? Grafikken er søt og musikken fengende, animasjonene sjarmerende og de strategiske elementene viktige ettersom alt henger på hvilke valg du gjennomfører. Det gjelder alt fra rett bebyggelse til rett tid til hvordan infrastrukturen fungerer. Får snekkeren plankene sine eller har gruvearbeideren fått mat, har vi nok redskaper til fiskeren, gårdbrukeren, smeden eller produserer smeden nok sverd og skjold til mine verdifulle soldater? Alt i spillet er satt i en syklus hvor alt avhenger av hvordan balansen fungerer. Bygger du ut området for fort, kan det hende at du ikke får frem soldatene til rett tid slik at fienden heller overtar plassen med de viktige resursene i fjellet. Ett feilskjær og du kan se ditt imperium gå i grus mens fienden overtar det ene viktige området etter det andre.

Send ut geologer og let etter mineraler som gull, jern, kull og stein. Dette er grunnelementer som trengs til byggingen din. Viktig for gruvearbeiderne er mat, og her gjelder det å ha nok fiskere, bakere, jegere og slaktere. Disse lager mat, mens arbeidere som smeder, tømrere, skogplantere, eselpassere og soldater sørger for at resten av balansen fungerer godt. Et eksempel - korn kommer fra gårdbrukeren som igjen bæres til mølleren, deretter går melet fra mølleren og til bakeren. Til bakingen av brød trengs det vann. Brødet blir fraktet til gruvearbeiderne som igjen henter opp det ene verdifulle mineralet etter det andre. Den ene gruvearbeideren henter opp gull som igjen går til gullsmeden. For å lage gullmynter trengs det gull og kull. Gullmyntene brukes til å trene opp soldater, for de må jo ha betaling for jobben de gjør. Med andre ord, pass på at du hele tiden har en fin balanse mellom utvidelse av området ditt og nok resurser til dette. Er du uheldig, kan det hende at materialene blir stående i et kryss. Da vil alt gå sakte og i verste fall sørge for at du taper. Mellom viktige punkter finner du stiene, der bærere sørger for at materialet kommer seg fra A til B.

Som jeg nevnte tidligere er det grafiske blitt enda bedre og mer sjarmerende enn noen gang. Her finner du masse søte animasjoner og folkene dine hopper og spretter om de ikke har noe å gjøre. Det beste er at du kan zoome deg helt ned til bakkenivå og se hvordan folkene arbeider. Du kan se dyr bevege seg fritt på bakken og soldatene som kjemper tappert mot sine fiender. Lyden i spillet er satt sammen av masse viktige elementer. Fra sagbruket kan du høre sagbladene kutte tømmeret til planer; fra gården kan du høre lyden fra ljåen hvor gårdbrukeren lystig kutter kornet. Fuglene kvitrer og lyden av tømmer som faller hardt i bakken er noe av det som gjør spillet til en klassiker.

I The Settlers II - 10th Anniversary finner du de samme måtene å spille, men nytt er at du nå kan spille mot hverandre via LAN eller gå ut på det store nettet og møte likesinnede. Det siste kommer jeg til å gjøre når troen på meg selv er blitt såpass stor at jeg kan slå mine motstandere. Men først må det trening til, og jeg må finne løsninger som gjør at jeg får opp imperiet mitt på kortest mulig tid uten å bruke altfor mange resurser.

Alt i alt er dette et spill som igjen sørger for at min fritid er verdt mye. Jeg kan kose meg i mange hundre timer og jeg får betalt i god underholdning. Blue Byte har klart mesterstykket og gjort spillet enda mer sjarmerende med en bedre grafisk overflate, mens AI'en i spillet er like godt balansert som alltid. At spillet er ti år, er for meg vanskelig å se, men alderen har i alle fall ikke satt dype spor i herligheten og det kan jeg takke utvikleren for.

Som du sikkert har fått med deg er jeg en stor fan av denne serien og jeg elsker spesielt spill nummer 1 og nummer to, mens de andre har ikke helt klart å leve opp til de to første spillene.

Hva med deg? Liker du denne serien?

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10