The Settlers (2007)

Jeg har alltid vært en stor Settlers-fan og det helt siden 1993. Da satt en 21 år gammel gutt på rommet sitt og spilte The Settlers på sin fete spillmaskin Amiga 500. Gutten var fortapt og det gikk utover både lekser, soving og spising. På det verste satt gutten fra ti om kvelden til klokken fire-fem om morgenen og utforsket, erobret og ble fascinert over et komplekst spill med masse utfordringer. Ikke bare var spillet oppslukende, men det fikk deg i en ubeskrivelig transe som ingen andre spill har klart til nå og helt siden 1993 har gutten (som du sikkert skjønner er meg) vært fengslet til The Settlers-serien. Problemet er bare at de siste spillene ikke har hatt den samme gløden som de to første spillene foruten jubileumsversjonen The Settlers II - 10th Anniversary som jeg også fikk gleden av å teste.

Nå har Blue Byte utviklet en DS-versjon og hvem sa at dette ikke var mulig. For med Sim City DS i tankene, så visste jeg at dette kunne bli bra. Ikke bare finner du den samme sjarmerende grafikken i DS-versjonen av Settlers, men gameplayet er akkurat det samme som du finner i originalen, bare nå er det hele blitt litt mindre og du må bruke den trykkfølsomme skjermen for å få spilt det. Faktisk fungerer hele interfacen meget bra selv om det er på tusenvis av skjemaer og statistikker som må følges nøye med. Blue Byte har gjort dette mesterlig og med et trykk på den venstre frontknapp sørger for at du enkelt kan stille inn det du måtte ønske og se til at ditt lille samfunn ekspanderer, utvikler seg til å bli en krigsmaskin som ingen kan stoppe.

Hvis du ikke har spilt The Settlers ennå, så kan jeg beskrive det som en slags livssimulator hvor alt som skjer har en viktig plass i spillets oppbygning. Det hele starter med en hovedbase. Der finner du mye å starte med, men etter hvert tar dette slutt og du må selv produserer ting og tang. Alle bygninger er avhengig av tømmer og stein. Det første du bygger er en som kan hugge tømmerstokker. Etter hvert som tømmeret blir hugget ned, må du plante nytt og dette tar en skogplanter seg av. Når stokkene er hugd må de videreforedles og et sagbruk må settes opp. Deretter produserer sagbruket tømmeret til videre bygging av hus i diverse størrelser. Noen bygninger krever stein og dette finner du liggende på marken i steinrøyser eller så kan det hende du må under jorda i gruver for å finne den. Nå kan du fortsette med byggingen din uten å være redd for å gå tom for råmaterialer.

I ditt lille og voksende samfunn har du fiskere, gårdbrukere, plantere, gruvearbeidere, soldater, geologer, båtbyggere, observatører, bærere, gullsmeder, våpensmeder, en som lager redskaper samt en haug med andre viktige personligheter som skaper et yrende liv i samfunnet ditt. På gården produseres det korn, kornet kan transporteres til møllen og fra møllen til bakeren. Bakeren er avhengig vann samt kvernet korn til å produsere brød. Brødet blir så transportert til gruvene, for gruvearbeiderne trenger mat for å kunne arbeide. Ikke alt kornet trenger å fraktes til mølleren, men noe kan for eksempel gå til grisrøkteren eller byggeriet. Grisrøkteren slakter griser som igjen sendes til slakteren og deretter blir det en fin rett som igjen gruvearbeiderne kan nyte godt av. Når mølleren og griserøkteren har fått mesteparten av kornet, kan resten gå til produksjon av øl. Ølet sørger for at soldater mønstrer på og du kan erobre nye landområder. En annen del av kornet kan også brukes til å avle opp esler som igjen kan settes inn til å frakte materialer.

Fra gullgruven kommer det gull som går direkte til gullsmeden som smelter om gullet til gullmynter. Disse gullmyntene sørger for at soldatene dine får betaling. Som takk for denne betalingen begynner soldatene å trene og dette sørger igjen for at de går opp i rank (fire forskjellige rankinger) og som gjør soldatene sterkere og takler angrep av fiendtlige soldater bedre.

Mellom husene dannes det stier og på disse stiene transporteres alt som trengs for at samfunnet skal fungere godt. Mellom stiene finnes det flagg og man bør hele tiden følge med at det ikke hoper seg opp, for da går det tregere å få frem materialet, noe som kan være katastrofalt dersom du og fienden konkurrerer om de samme fruktbare områdene. Derfor er det viktig å holde øye for hva fienden foretar seg samt passe på at materialet kommer på rett plass til rett tid.

For mange kan dette spillet virke kjedelig, men har du først prøvd det, ja så lover jeg deg at du blir hekta og elsker du i tillegg simulatorspill a là Sim City, ja så liker du dette også. Det er en ting du bør ha mye av og det er tålmodighet, for selv om du kan kjøre opp farten på spillet, så krever det lang tid å spille igjennom det, men som takk for du et spill som så absolutt er verdt pengene i lang, lang holdbarhet.

Grafikken er sjarmerende på mange måter med masse animasjoner på livet i samfunnet ditt. Ikke bare ser du trærne bevege seg, men du ser diverse dyr hoppe rundt, bærerne dine gjør diverse aktiviteter mens de venter på å bære noe, du kan se geologene juble over å finne mineraler du kan bruke i produksjonen din, du kan se fiskerne fange fisk samt mye annet. En annen ting jeg faktisk savnet ganske mye, var en ekstra zoom funksjon, for du kan zoome to ganger. På det groveste kan du se alt fra skyperspektiv, mens zoomer du videre ned til neste punkt, så ser du alt i nært hold. Om en av bærerne hadde plukket seg i nesen, hadde du sett dette også. Det hadde vært fint om Blue Byte hadde lagt til en zooming mellom disse to. For det er viktig å få overblikk over situasjonen og da er det greit å kunne zoome seg ut et hakk til fra bakkenivå til for eksempel fuglenivå for å få bedre oversikt.

Lyden er variert og gir deg akkurat den rette stemningen du trenger i spillet. Det eneste jeg ikke var helt fornøyd med var musikken. I forskjell fra Amiga-versjonen, så har denne mye kjedeligere musikk noe som forårsaket at jeg slo den av.

I den originale versjonen kunne man også spille mot hverandre på samme maskin. Dessverre finnes det ikke noen multiplayer-del på spillet og det er litt synd, for noe av det artigste jeg visste var å spille mot mine kompiser på Amigaen. Det hadde ikke vært så altfor innviklet og lagd en multiplayer-del eller hva Blue Byte?

Alt i alt er dette er spill du fort blir hekta av, så fremt du har god tålmodighet og liker slike spill. Jeg kan gjerne innrømme at jeg er hekta og bruker nå hver eneste mulighet til å spille The Settlers på DS'en min. Nå irriterer jeg meg bare over at batteriet tar for fort slutt og må lades. Kanskje er det på grunn av at jeg sitter på timesvis, eller er det DS-en min som snart trenger å byttes ut...

Samlet karakter: 9/10
1
2