GTR

Så har svenskene klart det igjen. Ikke nok med at man finner de superkjente utviklerne Digital Illusion og Massive Entertainment i vårt naboland. Plutselig dukker det opp nok en utvikler og nærmest gjør reint bord i racingspill-genren. Da snakker jeg selvfølgelig om SimBin. At de skulle overraske meg så til de grader var totalt uventet og spillet som alle racingentusiaster snakker om er GTR. Etter å ha gransket coveret og manualen grundig var jeg på tur inn i bilsportens Mekka hvor SimBin mesterlig har klart å få med seg alle de nødvendige detaljene et slikt spill skal inneholde. Vi har kjørt bil!

Allerede fra introen blir du satt i stemning, men du vet fortsatt ikke hva som venter deg. Så kommer du til skjermen hvor du kan velge tre forskjellige vanskelighetsgrader. Det står i mellom arcade, semi-pro og simulasjon. Her startet jeg arcade-delen som oppvarming. Du kan selv velge hvor vanskelig spillet skal være, fra fullstendig sårbarhet og hvor du må kjempe deg igjennom hver en sving, til King of the Road hvor du får hjelp til stort sett alt. Her kan du også stille inn de andre kjørernes egenskaper fra rå fartsmaskiner til lobotomerte pasienter. Velger du semi-pro eller simulasjon vil du fort finne ut hvorfor dette spillet er blitt kåret til det mest realistiske bilspillet.

Hva er så oppskriften for å få et bilspill til å bli så flott og godt gjennomført? Jo det har seg slik at Simbin har egne biler i FIA GT-serien og her har de blant annet et meget nært samarbeid med en av førerne Henrik Roos. Han har selvsagt kommet med sine profesjonelle kunnskaper om denne populære bilsport-serien, og dette har hjulpet SimBin med å utvikle et superrealistisk spill der alle små og store detaljer er tatt med. De andre utviklerne kan bare sikle, spesielt hvis jeg tenker på Codemasters to Toca Race Driver spill. Codemasters er milevis unna realismen hvis vi skal sammenligne disse to spillene som også i grunnen er mest nærliggende. Årsaken til dette er at begge spillene dekker stort sett de samme bilene og banene. Det eneste Codemasters og Toca Race Driver-spillene vinner på, er variasjonen.

I GTR stiller SimBin med "bare" ti legendariske baner fra Fia GT-serien, men til gjengjeld er disse banene utrolig lik de banene du finner i virkeligheten. Da tenker jeg på baner som Monza, Estonil, Mangny Cours, Anderstorp SPA med flere. Banene er lagd ut i fra hvordan banene i virkeligheten ser ut med kurver, svinger og rettstrekninger. Ett av redskapene SimBin har benyttet seg av er GPS. Dette for mer eller mindre å få banenes detaljer til å stemme på millimeteren.

Jeg nevnte tidligere at Toca Race Driver-serien innehar flere biler, men GTR har også over 70 doninger hvor de største har over 600 ultrakraftige hestekrefter. Doningene du finner i spillet er blant annet Porsche 911, Viper GTS-R, BMW Z3 M, Ferrari 550 Maranello og mange, mange flere. Inventaret i cockpiten er på en prikk lik originalene og her har Simbin gjort en formidabel innsats. Til og med lyden er så lik de virkelige modellene at frysningene dukker opp titt og ofte. Været forandrer seg, banene forverres etter hvert som løpet skrider fremover og du finner en dag/natt funksjon som gir deg det du måtte begjære av realisme.

Du merker fort om dekkene nettopp er blitt byttet, for bilen reagerer da stivt og ekkelt. Så etter hvert når dekkene blir varme kjenner du at grepet blir bedre og bedre, svingene kan taes med større og større fart. Men kjører du for fort og du spinner, ja da vil du også legge merke til at dekkene ikke sitter like godt klistret til asfalten.

For at du skal få den optimale gleden av dette spillet, bør du definitivt ha ratt og pedaler. Uten disse kan du nesten bare glemme å kjøre, for mye av spillet er oppbygd med tanke på at man sitter med ratt og pedaler. Jeg for min del er så heldig å ha Logitech's Momo Racing Wheel og med dette får jeg full utelling og koser meg godt. Kjenner hver en krenging på rattet og pedalene er akkurat rett innstilt for akselerering og bremsing. Svingene må kjøres i rett kurve for å få best mulig fart ut, og da trengs det ratt og pedaler som gir deg denne muligheten.

Hvis du i tillegg kjøper deg en TrackIR, slags sensor (som minner om et webcam), får muligheten for se deg rundt inne i cockpiten, bare ved å snu på hodet. Les mer om TrackIR inne på: http://www.naturalpoint.com/trackir/games/gtr.html.

Om du er så uheldig å kollidere, vil du legge merke til at bildelene skvetter til alle kanter, og de blir liggende til du kommer neste runde. Jo flere kollisjoner du har, jo dårligere går selvsagt bilen også. Så et godt råd, kjør fort, men samtidig litt forsiktig.

Gameplayet er så godt laget at man kjenner hver eneste bevegelse bilen gjør og dette føles helt utrolig. Krenger bilen er det nesten som at en selv lener seg til siden. Bilenes reaksjoner er unike og Logitech's Momo-ratt får virkelig kjørt seg. At spillet er vanskelig er det ikke noen tvil om. Jeg brukte over fem timer før jeg kunne innkassere mine første poeng i Fia GT-serien og med hendene høyt til værs havnet jeg i en lykkerus over å ha gjennomført noe vanskelig og stort.

Hvis det er noe jeg skal klage over så må det være grafikken. Selv om den ikke på langt nær er dårlig, så er den ikke like bra som i for eksempel Toca Race Driver-spillene. Men så tror jeg ikke at grafikken har vært det SimBin har satset aller mest på. Her kommer nok realismen, innstillingene og mulighetene i første rekke. Lyden i spillet er også utrolig bra, spesielt motorlyden er helt unik hvor du faktisk hører godt variasjonen på de forskjellige modellene du kjører. Musikken i spillet er også fet med mange dypemotordrønn som gir deg blod på tann og setter deg fort i stemning.

Er du på utkikk etter et bilspill som du aldri går lei, i hvert fall nesten, ja da skal du definitivt kjøpe GTR. For vanskelig er det, og det krever mange titalls timer trening før du kan kalle deg for en mellomgod fører og med alt av det vanskelige påslått, kan du bite deg i ræva at tiden flyger av gårde før du kan hive hendene over hodet etter en knusende seier.

Skal jeg summere alt dette kommer jeg frem til et spill som har en dybde uten sidestykke med tanke på realismen. Med alle de innstillingene og mulighetene som finnes, er dette det samme som muslimenes eget Mekka og hvor Gud nå er GTR. Jeg kan ikke få lovprist SimBin nok for et så godt gjennomført bilspill og gleder meg videre til flere spill fra den kanten. Det siste jeg har hørt er at det kommer en tilleggspakke hvor du blant annet kan kjøre på ovale baner du finner i Nascar-serien. De som tror at ovale baner er kjedelige å kjøre på, kan tro om igjen. For på disse banene kan alt skje og her gjelder det på død og liv å ligge i rette kurver i svingene for så å kunne skyte ut i stor fart på de rette strekkene. Det beste av alt med tilleggspakken er at den vil bli gratis. Jeg for min del gleder meg til videre kjøring og endelig er det en utvikler som har skjønt hva vi racingentusiaster er ute etter. Tusen takk til utvikleren Simbin og utgiveren Pan Vision. Keep it coming!

Samlet karakter: 9/10
1
2