Wario Land: The Shake Dimension

Jeg har alltid vært en stor fan av 2D plattformspill. Helt siden jeg spilte Great Gianna Sisters på min Commodore 64, var jeg solgt til denne sjangeren. For mine ord var på den tiden - det enkle er ofte det beste og den dag i dag er jeg fortsatt i den båsen. Selv om jeg på mange måter kan sies å være en grafikkhore, så elsker jeg spill med enkel grafikk hvor gameplayet sørger for en stor bonus.

Spillet Wario Land: The Shake Dimension er nok et spill i denne sjangeren som jeg elsker og med tanke på at det er Wario som denne gangen skal ut i ilden gjør ikke det hele noe dårligere. Jeg bør også nevne dette med å samle inn penger i plattformspill og et godt eksempel her er Super Frog på Amigaen som satte sine dype spor. Wario er en grisk figur som elsker penger og nettopp dette er den viktigste ingrediensen i spillet. Samle penger, masse penger.

Selve oppbygningen av spillet er bra og du føler fort at du sitter med et gammelt klassisk spill som ikke er noe negativt, men som heller gir meg en positiv følelse. Spillbarheten er meget god og det gir deg følelsen av å være tilbake til det glade 80-tallet da Great Gianna Sisters rulet på Commodoren. Hopp og sprett og samle penger. Artig, artig, artig. Jeg digger dette. Selv mine barn er blitt bra hekta og vi samarbeider om å gjennomføre brettene. Selv madammen er med og hun har vokst opp med Super Mario og da kan ikke hun være dårligere enn å kaste seg med spillingen.

Det grafiske er fargerikt og detaljene mange, lyden er også grei uten å overraske så altfor mye, den funker ganske enkelt godt til spillet.

Å bruke Wii-moten fungerer perfekt og gjør det hele til en fryd å spille. Her hopper du fra plattform til plattform på søken etter penger, skatter og prinsesser. Wario bruker selvsagt sin mange egenskaper i kamp mot sine fiender og tror du at denne krabaten ikke kan jobben i det å jage bort fiender, så må du tro om igjen. Alt er sammensurret i et pent tegneserieaktig spill som fenger de yngste som de eldste. Jeg har hatt det like mye moro med dette spillet som mine barn og de er imponert over hvor enkelt det hele er bygd opp. Så nå er det ikke snakk om at 3D-spill er best, men at 2D spill kan være like fine å spille.

Alt i alt er vi veldig godt fornøyd og hele familien tar del i spillingen. I mine øyne kunne det ha vært med litt flere og varierte baner slik at utfordringen ville ha blitt større, men utenom det er spillet et godt tilskudd på stammen av plattformspill som ikke er så altfor stor. I mine øyne har Nintendo satset rett igjen og de har oss i sin hule hånd. De får oss stadig til å klenge oss sammen og utfordre hverandre mens den gode underholdningen er et faktum.

Pluss: Fin, fargerik grafikk i fin klassisk plattformstil. God lyd med greie effekter.

Minus: Kunne kanskje ha inneholdt litt mer variasjon, spesielt i banedesignet.

1