Baroque

Jeg har alltid elsket rollespill. Rollespill er liksom sånne greier som du får lyst å spille, altså spill med en god historie og mange muligheter. Så hadde det seg sånn at jeg fant Baroque i butikken. Da tenkte jeg ''Endelig, et skikkelig rollespill til Wii!'' (Dette var før jeg leste noen av anmeldelsene) Jeg fikk spillet gratis siden jeg hadde jobbet på den butikken en gang, og det var vel greit... For det var ikke mye å bruke pengene på. Som dere vet har det blitt laget mye søppel til Wii-en (Husk å lese min anmeldelse av Necro Nesia hvis du vil få en bedre forklaring) og dette er ikke akkurat gjort mange forbedringer i dette spillet heller...

Hovedpersonen husker ingenting om seg selv, altså hukommelsestap, noe som er en del av opptaksprøven til å bli en rollespillhelt og du skal altså komme deg til ''Neuro Tower'', et tårn som forandrer seg etterhvert som du klatrer og løper rundt i det mens du sloss mot monstre... Og det er hele du skal gjøre.
Da jeg satte meg ned med Wii-kontrollen i hånda hadde jeg noen forhåpninger, men de skulle snart synke litt. Da jeg endelig begynte å spille merket jeg med en gang at karakteren beveget seg litt stivt og at grafikken ikke akkurat var imponerende. Animasjonene var rett og slett grusomme å se på, og da jeg endelig kom meg til Neuro Tower kom denne englefyren og ga meg et våpen som het ''Angelic Rifle'', som var utrolig kraftig. Det er bare et problem med den rifla: Den har bare fem skudd og det er ingen reloads!! Dette var jo ganske frustrerende og jeg måtte gå rundt å sparke og slå fiender med en masse merkelige knappekombinasjoner! Det var ikke akkurat artig... Endelig fant jeg altså et sverd jeg kunne bruke, og det gjorde jeg. Spillet begynte fakstisk å bli litt spennende, men så skjedde det altså... Jeg kom til neste nivå.

Det var merkelig... Det virket faktisk som om jeg kom lengre NED i tårnet! Hallo? Det er et tårn! Du skal liksom gå OPPOVER, men nei, det hadde vel vært for realistisk! Det gikk nedover hele tiden og hvert eneste nivå var helt likt. Det begynte faktisk å bli ganske kjedelig og noen som virkelig gjorde meg irritert var at jeg mistet liv ettersom jeg gikk nedover i tårnet! Etter en god stund med mye skade og mange gjesp, så døde jeg. Jeg døde, men jeg fikk ikke noe skikkelig Game Over, nei da, jeg fikk en cutscene som forklarte at du ble brukt som en slags prøvekanin i et eksperiment for å få tak i noe i tårnet. Hovedpersonen har også kraften til å tilintetgjørde ''Meta-Beings'', altså fiendene i spillet.

Så... Du skjønner? Dette er Baroque! Du skal bare dø, om igjen og om igjen for å få fram biter av historien! Det er jo en smule kreativt, men noe som gjør meg virkelig forbanna er at når du dør, så mister du alle tingene dine! Hvert eneste våpen og gjenstand! Tenk så plagsomt, du må samle alt på nytt igjen!

Når det kommer til historien i Baroque, så utvikler den seg videre etthvert som du dør og ser cutscenes, men det skjer også en del ting i Neuro Tower som forteller deg at hovedpersonen har gjort ett eller annet slemt, men han husker ikke hva det er. Historien er bare helt... Ja, merkelig! Den blir også fortalt på en veldig forvirrende og dårlig måte som trekker ned på karakteren. Hvis jeg noen gang finner ut hva han har gjort, da er jeg god... For det er jo nesten umulig å ikke dø, men det forteller også mer om selve historien!! Skal jeg bare stå der og dø eller?

Musikken i Baroque er noe helt annet... Hele spillet har faktisk mye bra musikk og ok lydeffekter som faktisk gir spillet en god atmosfære og trekker karakteren opp litt. Stemmeskuespillet varierer litt. Noen av skuespillerne er elendige, andre er alt for inspirerte og klare og noen er helt greie. Ellers er det ikke mye å si om lyden, bortsett fra at noen av lydeffektene høres billige og utdaterte ut...

Tja... Hva mer kan jeg si? Jeg vil ihvertfall få fram at Baroque er noe av det mest umotiverende jeg har spilt i hele mitt liv, og jeg har spilt mye! Det er jo rett og slett bare å dø, om og om igjen og historien er alt for dårlig fortalt. Hele greia virker rett og slett billig, bortsett fra noe kul musikk og en smule krativitet her og der. Dårlig grafikk, elendige animasjoner og B-Movie effekter gjør Baroque til et spill som egner seg for de som har ekstremt mye fritid eller noe liknende... Det er et perfekt emo spill for å si det som det er, og det fortjener desverre ikke din tid. Vi får heller vente og se om det kommer noen andre GODE rollespill til Wii.
... Forresten synes jeg ikke akkurat at dette minner om noe rollespill, men hva skal man gjøre? Spillet hade nok gjort det mye bedre til PS1 eller som en tidlig PS2 utgivelse.

Beklagelig å måtte si det, men Baroque er ikke verdt de 500 kronene det koster. Hvis du ikke er emo eller har mye fritid, styr unna!

Grafikk: 2/10