Age of Empires III: Age of Discovery

Det er seks år siden Age of Empires II: The Age of Kings dominerte de virtuelle slagmarkene verden rundt. Nå kommer endelig et nytt spill i serien, og det er nok en gang utvikleren Ensemble Studios som står bak. Age of Empires III: Age of Discovery fortsetter der forgjengeren slapp: denne gang er handlingen lagt til perioden som strekker seg fra 1500 til 1850. Spillets stemningsskapende bruk av arkitektur og musikk gir en god følelse av å befinne seg midt i den gylne tidsalder fra sen middelalder, gjennom rennesansen og opp til begynnelsen på den moderne tid. Denne perioden var en spennende brytningstid, da landegrensene og de nasjonale områdene vi i dag identifiserer oss med i dag ble trukket opp. En veldig interessant periode, og et utmerket utgangspunkt for et vidtfavnenede strategisk krigsspill.

Utgangspunktet i AoE III er av litt nyere dato enn det vi er vant til i de forrige spillene. Her starter man i Amerika i den perioden hvor flere land søkte eierskap over området - deriblant Spania, England, Portugal, Frankrike osv. Alle har et par enkelte unike særpreg, som man kjenner fra forgjengerne, men i det store og det hele er sidene ikke så veldig forskjellige. For eksempel har Spania en sterkere hær enn England som utgangspunkt, men England har en sterkere økonomi og kan dermed kjøpe flere tropper osv. slik at dette utligner seg selv tilslutt. Men til syvende siste dreier det seg mest om hvilket land du liker best - skal du være de frø-spisende franskmennene eller de snobbete engelskmennene, valget er ditt.

Jo flinkere du er som hærfører og borgmester, jo hurtigere utvikler ditt virtuelle samfunn seg med flere og mer avanserte bygninger, våpen og og så videre. Nå som man er en koloni er kan man be om forsyninger fra sitt transatlantiske hjemland. Med dette i bagasjen bega jeg meg ut i en omfattende kampanje. AoE III inneholder som forventet en rimelige omfattende kampanje som starter i det små og senere utvider seg med større og kraftigere konflikter. Det er absolutt snakk om et strategi-spill av den gamle skolen, på godt og vondt hvor alle med erfaring fra sjangeren og tidligere Age of Empires-spill vil føle seg øyeblikkelig tilrette.

Det er en ting jeg fort legger merke til og det er at utvikleren så absolutt har klart å beholde den suksessrike oppskriften som gjorde de to andre spillene så populære. Da mener jeg det gode gameplayet og den visuelle skjønnheten som viser seg i spillet. For detaljene står i kø og animasjonene briljerer på sitt beste. Men alt er ikke bare fryd og gammen, for etter seks år hadde jeg forventet meg litt større forskjeller enn hva jeg blir tilbudt. For selv om spillet er utrolig bra med knakende god grafikk og stemning, er det enkelte ting som burde ha vært bedre. Man bygger seg opp, eller starter på et ferdig oppbygd kart og må kjempe seg fra A til B, eventuelt å forsvare området mot fienden. Selvsagt er det slik de andre strategiske spillene også er oppbygd, men det er akkurat det som er poenget: dette er lite originalt. Soldatene er forøvrig like dumme som før. Enten står de på stedet hvil og venter på at bli tatt livet av, eller så løper de ivrig mot fienden for å bli massakrert. Dette er irriterende og dårlig balansert. Det blir et stort poeng å finne akkurat riktig avstand dine styrker kan befinne seg unna fienden, hvor de kan treffe sine mål uten fienden uten å bli umiddelbart tilintetgjort. Dette fokuset på småpirkete avstandsmåling gir ikke helt general-følelse. Det er heller ikke så bra at soldater kan skyte på hverandre tvers igjennom murer.

Dersom du makter å se forbi disse beskjedne ankepunktene er Age of Empires III forsåvidt et bra spill. Muligheten til å spille via LAN og online gjør at AoE kan stå for mange timers moro i tiden som kommer. Er du på utkikk etter et godt strategisk spill, bør du absolutt ta denne oppdaterte klassikeren med i vurderingen.

Pluss: Stemningsfull grafikk, god lyd.

Minus: Ikke noe nytt og til tider litt uoversiktlig.

1