Far Cry 2

Spillet ble testet til PC

Jeg ligger på en madrass i et skittent rom. Svetten renner ned over ansiktet mitt, heten er intens. Alt er uklart og i enden av rommet står det en lyskaster og lyser meg rett i ansiktet. Jeg har ingen anelse om hvor jeg befinner meg. Foran lyskasteren kan jeg skildre den uklare konturen av en mann, i hånden holder han en pistol. Mannen snakker til meg mens han gestikulerer med pistolen, men jeg får så vidt med meg hva han sier. Noe om at jeg har malaria og en konspirasjon for å myrde han. Jeg prøver å reise meg opp, men kreftene strekker ikke til. Mannen slenger en mappe på gulvet foran meg og trekker en machete ut av beltet sitt. «Forstår du hva jeg sier?!» Sier han mens han stikker spissen på macheten opp i ansiktet mitt. «Ingen kan drepe meg - Ingen!». Han løfter macheten, klar til å hugge. Slik begynner Far Cry 2, den nye storsatsningen fra Ubisoft Montreal.

Far Cry 2 er noe for seg selv. Det er et spill som suger deg inn, til tross for en veldig uengasjert historie, og greier å holde på din interesse til siste slutt.

Etter en kort og halv interessant introduksjon blir du satt rett inn I den åpne verdenen som er Far Cry 2. Gå hvor du ønsker, gjør hva du vil. Et slags GTA I jungelen. Du har en enorm landmasse og boltre deg på, friheten er total, du trenger ikke gjøre noen oppdrag hvis du ikke ønsker det. Selv om dette antakelig er å foretrekke ettersom dette er den eneste måten du kan få nye våpen og penger på.

Det finnes tre typer oppdrag i Far Cry 2. Fraksjons oppdrag, venne oppdrag og våpen oppdrag. Fraksjons oppdragene er de som fører historien I spillet videre. Du får disse oppdragene av en av de rivaliserende gruppene I området du befinner deg i. Det også disse oppdragene du får betalt for. Venne oppdragene er oppdrag du får fra andre leiesoldater som deg selv, dette er som regel sideoppdrag til hovedoppdragene. Gjør du disse kan det gi deg en reel fordel når du skal utføre hovedoppdraget, og du blir belønnet med diverse goder som for eksempel ny bil eller en oppgradering til hytta di. Den siste typen er våpenoppdrag, dette er oppdrag du gjør for våpenselgerne for å få tilgang til nye våpen og oppgraderinger som du kan kjøpe for pengene du har tjent.

Hvis du først bestemmer deg for å gjøre oppdragene er det en rekke valgmuligheter til hvordan du kan løse disse. Oppdragene I seg selv er ofte veldig ensformige. Gå inn I en leir, drep en fyr eller hent en ting, og kom deg ut igjen. Ikke noe revolusjonerende her. Det er hvordan du løser disse oppdragene som er Far Cry 2 sin sterke side. Valgmulighetene er enorme. Velger du å løpe inn I basen mens du plaffer vilt rundt deg med maskingeværet? Eller vil du heller vente til natten kommer og snike deg inn I ly av mørket med macheten parat? Kanskje velger du å ta stilling på en fjelltopp like ved og plukke ned alle I basen med sniper riflen din? Eller velger du å tenne på det knusktørre gresset utenfor og la de illsinte flammene gjøre jobben for deg? Valget er fullstendig opp til deg.

Historien I Far Cry 2 er noe uinspirert. Du er en leiesoldat som har blitt sendt til ett ikke navngitt Afrikansk land hvor en borgerkrig herjer, for å drepe en våpensmugler ved navn Sjakalen. Dette går ikke helt som planlagt ettersom du blir smittet av malaria og Sjakalen kommer seg unna. Så er det opp til deg og oppspore han igjen. Dette gjør du ved å arbeide for forskjellige rivaliserende fraksjoner som sjakalen har utstyrt med våpen, så du kan prøve å følge papirsporet tilbake til målet ditt. Settingen med et Afrika I borgerkrig er veldig interessant, men Ubisoft gjør lite for å holde din interesse I historien. Dialogene er korte og uinteressante og selv om personene gir deg litt info om bakgrunnen for hvert oppdrag tar det ikke lang tid før du bare aksepterer oppdraget og stormer ut derfra før personen I det hele tatt er ferdig med å snakke.

Far Cry 2 har en veldig stor landmasse å by på og mye av sjarmen I spillet går ut på å løpe rundt på egenhånd og utforske denne. Du finner både jungel, ørken, savanne, fjell landskap og landsbyer og det tar ikke lang tid før du tar avstikkere fra hovedoppdraget for å gå på oppdagelsesferd. Denne friheten kommer også med visse negative sider ettersom det finnes veldig få "fast travel" punkter, så forvent deg at du vil bruke mye tid på å gå eller kjøre til og fra oppdrag.

Grafikken i Far Cry 2 ligner veldig på grafikken i Crysis. Noe som betyr at det er en av de penere spillene som er laget. Selv om spillet ikke er fullt så pent som Crysis, er ikke gapet mellom spillene særlig stort. Sollyset som kaster lysstråler gjennom greinen og den dynamiske natt og dag syklusen er tilbake I all sin prakt. Det tar i midlertidig ikke lang tid før du oppdager att dette er noe for seg selv. Ofte kommer det scener som vil ta pusten fra deg og det kan være en fornøyelse og bare se på solnedgangen eller hvordan skyggene beveger seg over hytta di når du sover. Far Cry har foruten en natt og dag syklus et eget vær system som påvirker spillet. På en vindfull dag kan du se trærne og buskene bøye seg i vinden og dette gjør også att flammene sprer seg fortere I gresset. I motsetning til de regnfulle dagene hvor flammene slukker etter bare noen få sekunder.

Når du er ferdig med singleplayer delen kan du hoppe rett over til multiplayer delen. Selvom spillmodusene I multiplayeren ikke er verken nye eller originale kommer Far Cry 2 med en veldig robust Map Editor, hvor du kan lage dine egne flerspiller brett. Denne har et veldig stort potensial ettersom du kan regulere alt fra terreng til hva slags våpen og bygninger som skal være med på brettet. Utviklerne gikk selv ut å laget Eiffel tårnet I dette programmet så det er ingen tvil om at den åpner for et tonn av muligheter.

Alt I alt er Far Cry 2 ett veldig godt spill. På tross av en dårlig historie, veier spillet opp med en god atmosfære og stor frihet til hvordan du velger å spille det. Det er mange valgmuligheter til hvordan du ønsker å løse problemene du kommer over og spillet lar deg finne ut av hvordan du vil gjøre tingene selv. Far Cry 2 er lett å anbefale, og er et must for alle hardkjerne PC fans der ute.

Pluss: Stor frihet, Bra grafikk, Innovativt, Stemningsfullt.

Minus: Litt for få "Fast travel" punkter, Dårlig historie.

Grafikk: 9