Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Et bedre spill skal man lete lenge etter, spesielt i Action-kategorien.

Først å fremst, må historien kommenteres som fantastiskt lagd (Takk til Hideo Kojima). Historien er ingenting mindre en fabelaktig, og kunne antageligvis ikke blitt bedre. Spillet (i kronologisk rekkefølge) er det nest siste, og det som skjer i dette spillet, får store kosekvenser for handlingen i MGS4.

Det andre jeg må nevne, er soundtracket, som er utrolig (syntes nå jeg da). "Main Theme" er jo selvsagt det beste med soundtracket. Men det slutter ikke med at det er en bra sang, men på slutten av sangen, på en veldig patriotisk måte, får meg rett og slett til å tenke på den ENE scenen hvor Naked Snake gråter foran gravsteinen til The Boss/The Joy. En ekte patriot.

Så gameplayet. Spillet(syntes jeg) er en stor forbedring fra det første spillet. Desverre har jeg ikke fullført det første spillet, pga. en stor feil: "Du kan ikke skyte i første-person modus". Dette ble gjort om i Twin Snakes, men jeg har rett og slett ikke fått kjøpt et eksemplar av det. Men tilbake til MGS2, bare det faktum at du kan skyte i Første-person, gjør spillet mer intenst, morsomt, og mer "spion-aktig". Det er kun 2 ting jeg finner dårlig med gameplayet: Ubrukeligheten av hanging-mode, og mangelen av CQC. Men untatt disse to tingene, er spillet fortsatt utrolig.

Og sist (og kanskje minst), grafikken. Først og fremst må jeg si at grafikk bryr jeg meg ingenting om, jeg spiller er spill mest pga. gameplay. Men grafikken, for sin tid, var antageligvis ganske god. Men scenariet av spillet(Plant..noe) er ganske så bra lagd syntes jeg. Det er ikke en revolusjonær ide, men det passer bra til der handlingen tar plass.

Med alt av det sagt, 9/10, det nest beste MGS-spillet syntes jeg.

Samlet karakter: 9.3/10
1