Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Far Cry 2

Skrevet av: Zook   2008-11-01

Et av årets mest etterlengtede skytespill, oppfølgeren til det strålende Far Cry fra 2004, er endelig lansert. Holder spillet like høy standard som originalen, eller er det et stort steg i feil retning?

Jeg har alltid likt det første Far Cry-spillet. Måten spillet har blandet realisme, beinhard action og skumle monstre er alltid noe som har fascinert meg. Den nydelige grafikken på en vakker stillehavsøy og den kunstige intelligensen (som er veldig høy), var toppen på kransekaka. Så da er det vel ikke noe annet enn naturlig at jeg hadde store forventninger til Far Cry 2.

Når man tenker over det, er ikke dette en direkte oppfølger til Far Cry. Hovedpersonen i det første spillet, den lite minneverdige Jack Carver, er byttet ut med ni spillbare karakterer. Så vidt jeg vet har ingen av disse har noen spesielle evner eller forskjeller ved seg. Utviklerne er også noen andre, og Crytek er byttet ut med Ubisoft Montreal. Historien i Far Cry 2 er flyttet bort fra den solfylte øya, og foregår nå under borgerkrigen i Afrika. Krigen mot APR og UFLL er i gang, og hovedpersonens hovedoppdrag er å drepe mannen som forsyner begge sider med våpen og ammunisjon, en mann som går under aliaset "The Jackal."

Historien i spillet er faktisk ufattelig kjedelig. Rett og slett uengasjerende og ikke noe spennende å følge med på. Hovedpersonen framstår som anonym og sier ikke et eneste ord gjennom spillet. Historien har absolutt ingen begynnelse eller slutt, og det er ikke særlig lett å følge med på hva som skjer. En kjedelig, uengasjerende og repetiv historie kommer selvsagt som et stort minuspoeng, og noe Ubisoft burde ha fokusert med på. En god historie kan motivere spilleren så til de grader, og også få spilleren til å ville spille spillet flere ganger. Men i dette tilfellet frister det ikke særlig med det første.

Om det var én ting det originale Far Cry-spillet imponerte med, så var det den lekre grafikken. Flotte sandstrender, marineblått hav, realistiske blodeffekter...jeg mimrer bare ved å tenke på hvordan Far Cry ser ut. Og her skuffer ikke oppfølgeren. Grafikken i Far Cry 2 er nok ikke like imponerende som grafikken i Far Cry var da det ble lansert, men alikevel er det stunder der man bare får lyst til å se på solnedgangen. Vanneffektene, blodet, karakteranimasjonene og spesielt flammer og eksplosjoner ser utrolig bra ut. Det er tydelig at utviklerne har lagt mye arbeid i grafikken, samtidig som det ikke er det eneste imponerende med spillet.

En ting som plager meg med flere av dagens spill, inkludert Far Cry 2, er at det virker som om realisme blir prioritert foran moro. Spillet er realistisk som bare dét, noe som både er positivt og negativt. Når du sniker deg nært en fiendtlig base, og fiendene oppdager deg et par meter unna, løper de nemlig gjennom gresset og flanker deg. Da er det bortimot umulig å se dem, og jeg opplevde flere ganger at jeg måtte lete rundt i gresset helt til jeg nærmest løp i dem. Realistisk er det, men ikke særlig moro. Men det kan også være moro med realisme. Tenn for eksempel på gresset med flammekaster, og se på at ilden sprer seg sakte men sikkert mot dine fiender. Det er også stilig at flammene blåser i riktig vindretning. Det samme gjelder bilfysikken; Jo mer du krasjer eller blir skutt på, jo mer begynner motoren å røyke. Og jo mer motoren røyker, jo fortere sprenger den. Men før den sprenger, har du muligheten til å stille deg foran panseret og reparere motoren! En utrolig tøff funksjon jeg håper på å se i flere spill.

Det muligens beste jeg liker med hele spillet, er det utbredte våpenutvalget. Flere pistoltyper, maskingæver, maskinpistoler, snipere, bazooka, flammekastere, granater, sprengstoff, granatkastere, i Far Cry 2 finner du alt! Det finnes vel rundt fem våpenbutikker på kartet, og der kan man kjøpe nye våpen for diamanter. Diamanter kan man enten finne i kofferter langs veien, men man får det også som betaling etter oppdrag. Ved siden av våpenbutikken er det et stort våpenlager der alle våpnene ligger, veldig oversiktlig. Det eneste triste er at det er så mange våpen at det blir bortimot umulig å bestemme seg for hva man skal bruke...

Siktesystemet er nok en realistisk funksjon som man blir bedre og bedre på etter hvert. I begynnelsen virker det kanskje tungt og uvant å sikte uten noen markering som viser hvor man sikter, og man må gjøre alt manuelt. Etter hvert føles det bare naturlig og realistisk, på en positiv måte. Det er spesielt herlig å sitte på et fjell med en fiendebase i sikte. Ta fram sniperen og skyt. Siktingen fungerer veldig bra, og alt i alt føles det herlig. Et tips er å kjøpe alle våpen selv. Om du bruker et våpen du har plukket opp fra en død fiende, kan det låse seg midt i nærkamper, noe som kan bli irriterende etter hvert. Alikevel føler jeg at det bare er realistisk og stilig, og det motiverer forhåpentligvis folk til å kjøpe våpnene selv.

Det kanskje mest forhåndsdiskuterte rundt Far Cry 2, har vært den enorme friheten som kan måle seg med de legendariske Grand Theft Auto-spillene. Her kan spilleren kose seg fritt i 50 km2 med afrikanske sletter og fjell. Et problem er dog all kjøringen frem og tilbake. Byen i Afrika har sitt midtpunkt der man får utdelt oppdrag man skal gjøre. For å utføre disse oppdragene, må man flere ganger kjøre uhyggelig langt. Det kan bli veldig repetivt i lengden, selv om det aldri blir merkverdig vanskelig å finne fram, med tanke på det veldig oversiktlige kartet. En ting som gjør kjøringen spesielt repetiv, er alle Guard Posts ved veien. Guard Posts er rett og slett poster, eller leirer, der fiender holder vakt over alle som kjører forbi. Det er utrolig mange slike langs veien, og det blir veldig kjedelig å stoppe for å skyte alle fiendene hver eneste gang. Det er også irriterende at de døde fiendene våkner opp igjen omtrent ti minutter etterpå.

Spillets kunstige intelligens er veldig ubalansert, og hopper mellom bra og dårlig. Når fiender blir skutt i foten, kommer det tydelig blod, men de merker ingenting selv. De sier kanskje noe sånt som "did you hear that?" til kameratene sine, men de merker faktisk ikke at de blir skutt i foten. Når man skyter fiender i magen kan det også ta et par sekunder før de faller ned i bakken. Det som er bra med den kunstige intelligensen, er jo som jeg forklarte ovenfor; Fiendene gjemmer seg i gresset og flanker deg med realistiske taktikker.

Kontrollsystemet i spillet er veldig behagelig. Skytesystemet er som sagt veldig ålreit, og bilkjøringen sitter som den skal. Det er ikke like tungt og realistisk å kjøre som i enkelte andre spill, men det er nesten bedre slik som det er i Far Cry 2; Lett og fort. En ting som kunne vært bedre, er musikken i spillet. Nå snakker jeg ikke om de fenomenale lydeffektene fra våpen og eksplosjoner, men den dørgende kjedelige og lite minneverdige musikken. Musikken framstår som et element som blir minst prioritert i hele spillet, noe jeg syns blir feil. Spill som Metal Gear Solid 4 har bevist at spillets musikk kan endre spillopplevelsen totalt. Men her innfrir dessverre ikke Far Cry 2, og noe afrikansk bongo-tromming i bakgrunnen er ikke nok til å fenge meg. Stemmeskuespillet sitter også veldig løst, og menneskene snakker både utydelig og fort. Heldigvis er spillet tekstet.

Veldig mange av dagens spill har droppet den tradisjonelle lifebaren, altså barometeret som viser hvor mye liv spilleren har igjen. Det er tydeligvis ikke populært med lifebar, og det som er populært er at spilleren blir automatisk helbredet når han kommer bort fra kamp. Dette er jeg ingen fan av, og derfor er det til min glede at Far Cry 2 har beholdt lifebaren. En ting som er veldig kult, er at når man får lite liv, kan man stikke sprøyter inn i pulsen og helbrede seg selv. Når den siste streken på lifebaren renner ut, går det dog ikke an å bruke sprøyter, og da blir redskaper som tang og fyrstikker brukt flittig for å rense sår.

Spillet er delt inn i 33 noenlunde repetive story missions, 12 buddy missions, altså oppdrag for venner, og 40 side missions, som man kan ta for å få diamanter (penger) eller låse opp nye våpen. Historiedelen tar vel omkring 15 til 20 timer å fullføre, avhengig av hvor mange sideoppdrag man gjør underveis. Når man er ferdig med historien, kan man også bryne seg på den såkalte "Map-Editor," som tillater spilleren å bygge sitt eget kart. Online med flere rankinger, belønninger og moduser er også moro, og kommer til å forlenge spilletiden for veldig mange.

Far Cry 2 er et solid skytespill. Til tross for et par store feil, byr spillet på god underholdning på mørke høstkvelder. Om du bare skal ha ett spill i høst, er jeg ikke så sikker på om Far Cry 2 er det rette spillet å velge, men det kommer nok til å holde de fleste opptatt i en eller to uker.


7/10 - Et solid skytespill


Grafikk 9
Gameplay 8
Lyd 6
Holdbarhet 7

PLUSS
Stor frihet, nydelig grafikk, kreativt våpenutvalg, veldig realistisk.

MINUS
Lange kjøreturer, middelmådig A.I., kjedelig stemmeskuespill og døv musikk, uengasjerende historie, for mange Guard Posts, repetive hovedoppdrag, realisme er prioritert foran moro.

Medlemsanmeldelser24
Samlet karakter: 7.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10