Josefine Skolehjelp: Ordlek i luften

Josefine er her igjen og skal lære barn til å bli flinke med ord. Forrige gang vi stod skolerett for Josefine var i spillet "Bokstavjungelen". Her fikk vi kjørt oss godt og lærte oss en god del ord.

Det spesielle med denne "Skolehjelp"-serien er at man også kan benytte den i skolen hvor elevene kan få samme lærdom bortsett fra at man bruker en datamaskin og i tillegg har det moro. Det er ikke mange barn som ikke liker å spille og Krea Medie Norge har vært lure med tanke på hvordan spillene er bygd opp og at man bruke spillene i skolesammenheng.

Josefine Skolehjelp: Ordlek i luften inneholder som alle de andre spillene i denne populære serien, en god del oppgaver barnet skal løse og det i tre forskjellige vanskelighetsgrader. Oppgavene kan spores av skolen og foreldrene for å se hvor barnet hadde problemer. Dette gir deg gode opplysinger om hvor du evt. kan legge opplæringen og fokuset på.

Spillet starter med at Josefine har lovet å hjelpe vennen sin, pinnsvinpiloten Bruce med å sette sammen postflyet slik at det kan fly med pakker til folk igjen. Gjennom en rekke spennende og lærerike oppgaver må barnet hjelpe Josefine med å finne og sette sammen alle flydelene. Her lærer barnet både å lese og skrive og det via et spill som selvsagt er på norsk. Barnet lærer staving og bokstaver og Josefine tar tak i barnet og oppmuntrer det til å gjøre sitt beste. Med fem forskjellige oppgaver fordelt på tre vanskelighetsnivåer, kan du være trygg på at barnet lærer en god del. Om barnet skulle få problemer, sier Josefine i fra og barnet får vite hva som skal gjøres.

Grafikken i spillet er selvsagt av fin tegnet art og gir god stemning til barna. Lyden og musikken har Krea Media gjort mye ut av med fengede toner og norsk tale. For å spille Ordlek i luften må man bruke tastaturet (på en oppgave) og musen. Dette gjør at det er enkelt for barnet å komme inn i og krever ikke så mye voksenhjelp. Du som foreldre kan også bestemme hvor lenge du vil barnet skal spille og det skjer via "foreldrekontrollen" som finnes i spillet.

Alt i alt er dette nok et godt barnespill som fungerer bra og gir barna en moro opplæring av det norske språket. Jeg har alltid sagt at Josefine-spillene har vært gode og dette spillet er ikke noe unntak. Kjøp spillet og gjør både deg og barnet en tjeneste. Husk, man starter med data allerede i førsteklassen og da er det viktig at man er tidlig ute med å gi barnet sjansen og det på en artig og lærerik måte.

Mer moro med Josefinne finner du her; www.josefine.com

1
2