Paper Mario 2: The Thousand Year Door

Det var altfor få RPG`er på Gamecuben. Og mange av dem sugde. Men det ble laget et par stykker som overgikk alle andre RPG`er som noensinne har blitt laget. Paper Mario 2: The thousand year door er en av dem.

Spillets handling foregår i Rougeport: En gigantisk drabantby med mange hemmeligheter. Prinsesse Peach drar på ferie til Rougeport. Der kjøper hun et kart av en mystisk selger. Kartet fører vissnok til en fantastisk skatt langt under Rougeport. Hun sender kartet i posten til Mario og ber han komme til Rougeport og hjelpe henne med å finne den sagnomsuste skatten. Mario drar selfølgelig ned til Rougeport bare for å finne ut at Peach er blitt kidnappet IGJEN. Da Bowser får vite at noen andre enn ham har kidnappet Peach uten å spørre han først, blir han gal av raseri og flyr avgårde til Rougeport for å banke Mario, Kidnappe Peach og stjele den legendariske skatten. Kammy Koopa: Hans trofaste høyrehånd blir også med. Et MASSIVT eventyr med masse humor og overaskelser.

Grafikken er fortsatt noe av det beste jeg har sett, selv sammenlignet med Gears of war og Mass effect. Den flotte 2d/3d grafikken er strålende og utrolig gjennomført. To tomler opp! Bra jobba Nintendo!

Kontrollen er knallbra og er veldig lite frustrerende. Men av og til kan det ta en stund før Mario ruller seg sammen (Det stemmer, han kan det, og MYE annet).

Selve slåssingen i spillet er en veldig morsom vri på turnbased konseptet. Du står på en slags teater scene og slåss. Det er jo selvsagt publikum som sitter og ser på kampene dine, og jo mer publikum det er, jo sterkere blir Mario. Du kan heller ikke bruke fire timer på å bestemme deg for hva du skal gjøre, for gjør du det vil ikke bare puklikum gå misfornøyd ut av salen, men noen av dem vil tilogmed kaste ting på deg! Det er det motsatte hvis du er rask og gjør bra valg i kampene, da vil det komme mer publikum, og de vil hive mushrooms og andre nyttige ting til deg. Og hvis du holder øya oppe, kan det hende at du ser Luigi sitte blant publikum og heie på deg!

Musikken er veldig bra og ikke noe dårlig i for seg, men er ganske repetiv er den jo. Men ikke noe dårlig, no sir i bob.

Spillet er rett og slett en av de du aldri går lei av og gjerne spiller igjen og igjen. Paper mario var en klasikker og nesten like bra som dette, men Super paper Mario var bra, men langt fra så bra som sine forgjengere. Håper det blir mer RPG`er fra Mario siden til nå har han nesten aldri gitt oss noe å klage over. Jeg mener fortsatt at dette er det beste Mario spillet som noengang har blitt laget, og jeg tror jeg alltid vil mene det.

Grafikk: 10/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 8/10