Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

COMPLETE REWRITE

Metal Gear Solid ... må være spillbransjens mest "episke" spillserie. Spillene prøver med overlegg å være overdådige, overdrevne og rett og slett så spesielle og utrolige som mulig. Jeg har alltid elsket serien, for dens gameplay, story, easter eggs og rett og slett helheten.
Allikevel skal jeg prøve å være saklig her

Dette er min refleksjon over Solid Snakes "siste" oppdrag. (dette er sagt av Konami selv, men jeg tror ikke på det ...)

Det første du vil merke er at grafikken er polert, men skitten. Dette er gjort med overlegg av Konami, for å unngå Soul Calibur syndromet med overdreven rim-lightning og lignende. Ikke mye skinnende våpen her, alt er klart og høyoppløst, men det ser ut som at de har dyppet BLU-RAY discen i sand. Dette gir rett og slett en effekt som lar deg føle den skitne verdenen som spillet tar del i, ihvertfall delvis, og de forskjellige delene av spillet har forskjellige grafiske... "bilder" som formidles. Det blir nesten som en gammel filmkunst, nå satt inn i et spill. Og ja, dette er bare noe du må se for deg selv for å forstå det.

Gameplayet er ganske åpent - ihvertfall til du prøver å få en "bra" completion. Du kan bare ta en AK101 og skyte deg gjennom spillet, og det er akkurat like gøy som å ikke drepe en eneste fiende gjennom det hele. Men spillet er jo et snikespill, og du har alle mulighetene til å gjøre dette effektivt - spesielt den motorrystende Octocamo, som tillater deg å ligge en meter foran fienden (forutsatt at det er i skyggen) og se ham snu seg, før du griper ham med den nye og utvidede CQC funksjonen som tillater deg til alt fra enkle kast og chokes, til judogrep, nanomaskin-skanning og menneskelige skjold - dette gjør det utrolig gøy å komme i nærkontakt med fienden, og om du sniker vil du nok heller prøve deg på dette enn å bruke de mange lyddempede våpnene - om du kan.

Storyen er laget av Hideo Kojima. Allerede nå burde konspirasjonsfans, psykoer og de med en trang til det overnaturlige klappe og gni seg i hendene. Joa, mannen er gal, men hans geni gjør opp for det i plenty. Storyen, som jeg ikke skal spoile, omhandler som vanlig Metal gears (store (og nå små) semibiologiske kampmaskiner. Tenk Armored Core), Solid Snakes uhyggelige familiemedlemmer og masse, masse infiltrasjon og snikingsoppdrag. Den er genialt sær, og mot slutten blir du sittende som et spørsmåltegn, før du starter på nytt og forstår det gradvis. Dette formidles som oftest i de elskede/hatede cinematiske mellomsekvensene som serien kjennetegner seg med. Disse har skapt mye RAGE og LOVE, men uansett hva, skal man si at de er bra laget. For dette er CGI-kunst på høyt plan.

En annen del av spillet som man får, er jo det spesielle onlinespillet Metal Gear Online (MGO). Første "MGO" kom ut sammen med Metal Gear Solid 3: Subsistence, og serverene ble stengt i oktober 2007 en gang. Etter en suksess av en beta er den endelig her. Dette onlinespillet er nok ikke for de som spiller CS(:?) hele tiden, siden man kommer langt med både sniking og (om du er god) run-and-gunning. En ting skal være klart : de som er proff i dette spillet er VIRKELIG proff.

Denne delen av spillet synes jeg er noe av det beste med spillet. Du får klanmuligheter, ofisielle spill der du spiller om premier (krever at du graver fram VISA kortet ditt) og mye mer.

Alt i alt, er MGS4 en pakke med to spill - MGS4 og MGO. Begge to er verdt prisen i seg selv, og her får du begge

What are you waiting for?

- Xelig00n

Medlemsanmeldelser20
Samlet karakter: 9.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10