Halo 3

Halo 3 er det eneste spillet som har fått den store æren av å få karakteren 10 av 10 (av meg).

Men, hva er det som er så bra med dette spillet?

For det første er det siste del i en episk triologi, hvis dybde og kvalitet kun overgås av måten den fortelles på. Noen har kritisert historien for å være rotete å uoversiktlig, men jeg tror ikke disse har fulgt ordentlig med. Det var riktignok visse deler jeg ikke forstod, men dette var jo fordi jeg ikke hadde spilt de to første, og når jeg senere spilte 1-ern og 2-ern skjønte jeg hvor genial historien og Halo-universet var.

Mange påstår at Halo 3 ikke hadde vært noe uten de to foregående spillene. Dette stemmer ikke i det hele tatt! Selv hadde jeg spilt hverken 1-ern eller 2-ern når jeg begynte på 3-ern, som jeg synes var fenomenal. Det var først i ettertid at jeg skaffet meg de to første, som bare gjorde meg enda mer imponert over den 3-ern.

Gameplaymessig fungerer Halo 3 utmerket, og er det konsollspillet der knappenefunksjonene er mest naturlig plassert. Måten du beveger deg, hiver granater, bruker utstyr, og skyter på føles helt riktig fra første stund. De fleste våpnene har auto-aim, hvilket bringer fordeler og ulemper. Det gjør det lettere å treffe bevegelige mål - men i det du møter to fiender og prøver å skyte han med rocket launcher, sikter våpenet seg i stedet seg inn på han med sprettert, kun fordi han er forrest.

Hvilket bringer meg på et annet fantasisk aspekt ved Halo 3: medaljene. Når du spiller online kan du få medaljer for spesielle "bragder" du utfører, som blir ropt opp det du oppnår dem. Det er få ting som er så tilfredstillende som å høre "Triple kill!" etter tre kills på rad, eller "Killing Spree!" etter du har fått fem kills uten å dø. Utrolig harry, men utrolig kult!

Grafikken i Halo 3 er ikke spesielt imponerende - i tradisjonell forstand. Det er ikke mulig å få det i HD, og ser i verste fall ut som en oppgradert versjon av Halo 2. Men, hvis du legger merke til den utrolige detaljrikdommen i spillet, vil du merke hvor vakkert spillet faktisk er. Flere ganger mens jeg spilte campaign måtte jeg stoppe opp spillingen, bare for å skue de vakre omgivelsene.

Det er en annen ting som jeg føler er viktig å nevne i denne anmeldelsen:

Halo 3 var det spillet som virkelig fikk meg til å like å spille igjen!

Når jeg var liten kunne jeg bli totalt oppslukt av et spill. I slike tilfeller var det første jeg gjorde etter å ha stått opp å skru på PC-en, for å spille. Jeg ble utrolig engasjert spillets historie, jeg beundret heltene, jeg hadde spillmusikken på hjernen og jeg kunne alle dialogene utenatt.

Gode spill som Age of Empires 2, Need for Speed, Empire Earth, Stronghold og Deus Ex har for alltid brent seg inn som evig gode (spill)minner for meg.

Dette var en følelse jeg savnet. Et dypt savn, som ikke ble oppfylt før flere år senere - idet jeg og vennegjengen kjøpte hver vår Halo 3. Da kom all gleden tilbake, og det var som barndommens glade dager hadde kommet over meg igjen!

Takk Gud (Bungie da) for Halo 3!

Medlemsanmeldelser50
Samlet karakter: 9.6/10