Gears of War 2

Skrevet av: Gmax   2008-11-11

Det første spillet i Gears of War-serien var noe av det absolutt mest suverene som noensinne er gitt ut. Spillets kjerne lå i coversystemet som lot spilleren rykke frem taktisk fra et punkt til et annet på slagfeltet og gradvis utflankere og overmanne fienden. Spillets overlegne styrke lå i at hvert level var designet for å understøtte denne funksjonen perfekt, og ga spilleren en maksimal utnyttelse av dette konseptet. Kombinert med fantastisk grafikk og et konseptdesign i særklasse, gjorde dette spillet til en umiddelbar klassiker, og forventningene til GoW 2 har vært enorme. Cliffy B, Epics sjefsdesigner og tilnærmet pressetalsmann for spillet, hevdet at første del var kun en teaser på hva vi kunne forvente fra toeren.

Dessverre må det sies at som teasere og trailere flest, var eneren spekket med godbiter som toeren kun byr på med ujevne mellomrom. I forsøket på heve adrenailrushet fra første spill opp til et mer episk nivå med utmeisling av rollekarakterer, mer omfattende historie og mer variert leveldesign, imploderer enerens styrkepunkter i oppfølgeren og etterlater en opplevelse som vi har hatt så mange ganger før med mer generiske spill. Flere levels klarer ikke støtte det taktiske konseptet overhodet, og byr på lite annet enn motstandere som kommer ramlende inn i skuddlinjen og er fort utkvittert med noen velrettede skuddsalver. Mer varierte miljøer betyr i flere tilfeller generiske ruiner og andre ting som ikke bør nevnes av spoilerhensyn, men som er godt utprøvet i andre spill og burde vært skrinlagt. Det kan virke som om Epic har mottatt noen "gode råd" fra markedsavdelingen i Microsoft om hvordan de ønsker spillet, for her er det plenty av referanser til f.eks. Halo på sitt mest repeterende og uinspirerte.

Dessuten følger heller ikke leveldesignet den historien som de har forsøkt å utbrodere. Eksempelvis vil du og dine medsoldater tidlig i spillet invadere en Locust-bosetning ved å bli droppet ned på det som i historien er tilfeldige landingspunkter, men likevel møter du forsvarsinstallasjoner som er særdeles strategisk plassert i forhold til hvor du kommer fra. Du vil også oppdage at du i noen tilfeller vil angripe Locuster bakfra uten at de snur seg rundt for å forsvare seg. Snodig at disse gutta har nesten klart å utrydde menneskeheten.

Karakterene i enerene var dessuten animert på en måte som gav dem tyngde og volum, mens de i toeren ser ut som om de spretter avgårde. Brumaken er et godt eksempel på et monster som var titansk og fryktinngytende i første del, men nå i beste fall er litt snasen. Kasser som ser ut som om de er blytunge skvetter rundt som vattdotter når du støter borti dem, og medsoldatene dine er klønete og ofte i veien for deg. Noen ganger står de der bare og venter på at du skal ordne opp, så lagarbeidet er tidvis pinlig fraværende.

Spillet har dessverre gått fra å være en "kan-ikke-slippe-kontrolleren"-opplevelse til "jeg-fortsetter-i-morra"-opplevelse. Mye av dette skyldes antagelig at Epic ar tatt seg vann over hodet og forsøkt å gjøre spillet til noe mer enn hva det trenger å være og mer enn hva de klarer å produsere. Det er god underholdning, for all del, men adrenalinrushet uteblir og er erstattet av høyst forglemmelige øyeblikk.

Medlemsanmeldelser19
Samlet karakter: 9.1/10
1