Josefine og Drømmespeilet

Josefine er igjen på farten og denne gangen på et format jeg lenge har savnet, nemlig Nintendo DS. For som du sikkert vet har alle Josefine-spillene kun kommet ut til PC eller Mac og derfor er det nå en glede å kunne presentere Josefine og Drømmespeilet til DS.

Jeg skal være ærlig å si at jeg lenge har spurt meg selv om hvorfor slike barnespill ikke har blitt lansert til DS (Wii). For med så mange familier og barn med disse konsollene, følte jeg at man ikke hadde klart å dekke opp et slikt tomrom. I den siste tiden har det ene barnespillet etter det andre blitt utviklet til både Wii og DS og nå kan vi i tiden fremover få oppleve blant annet Josefine på disse populære formatene.

Josefine og Drømmespeilet er det første spillet til DS og i følge Pan Vision vil det nok komme flere i tiden fremover.

I dette spillet møter vi Josefine hvor hun nå har kommet seg til Eventyrland. Her bor det feer, gnomer, havfruer og andre magiske skapninger. Til sin store overraskelse oppdager hun at Gubben Goblin har forsvunnet og med det bestemmer Josefine seg for å lete etter ham. Heksen i Eventyrland er i besittelse av et drømmespeil og dette speilet kan vise hvor Gubben Goblin har gjemt seg. Dessverre er heksen sur fordi alle sidene i den Magiske kokeboken hennes har fløyet ut av vinduet og blitt spredt for alle vinder. Josefine får ikke se i drømmespeilet før heksen har fått tilbake alle sidene i den Magiske kokeboken.

I starten av spillet har Josefine en lampe. Den kan hun bruke til å lyse opp Bekmørkhullet med slik at hun kan besøke den første av de 10 hemmelige stedene som ligger rundt omkring i Eventyrland. På hvert av disse ti stedene treffer Josefine en av Eventyrlandets innbyggere og alle som en trenger hjelp til ett eller annet. Som oftest mangler de noe som igjen kan kjøpes hos salgsgnomen. Når du har hjulpet å skaffet til veie den manglende dingsen, får du en side av kokeboken. Sidene som du får i belønning, inneholder en magisk oppskrift som kan brukes til å lage nye finurlige rariteter som igjen gir deg som spiller adgang til neste hemmelige sted.

Det som overrasket meg var det rene interfacet i spillet og hvor enkelt det var å komme seg til og fra spillingen, innstillinger m.m. I tillegg har Krea Medie gjort det mulig å lagre spillet på tre forskjellige plasser. Denne muligheten har ikke alle DS-spill og noe som er positivt med tanke på at en familie kanksje har flere barn som ønsker å spillet det.

Før du starter opp et spill kan du velge vanskelighetsgrad hvor du har tre valgmuligheter. På den øverste skjermen ser du Josefine og de tingene hun har samlet til seg samt hvor mange gullmynter Josefine har. Disse gullmyntene kan hun igjen kan bruke hos salgsgnomen som har mange merkelig gjenstander.

Du finner mange steder som Josefine kan dra til. Alt i fra Heksen i Bloksberg, Handelsgnomens butikk, Bekmørkhullet, Båten Bunnløse Finn, Her Østers, Kjempeklippen, Gjørmehullet, Ballongdyret Helium, Gressbusken, Fjelltoppen Rocky, den sovende kjempens fot, vikingen Gorm Grimme, trollbroen, Neongrotten, havfruegeysiren, den sorte virvelstrømmen, eddertreet til Enjørgens hus. Så og si alle disse stedene har diverse minispill du må utføre for å få tak i ting og tang. Hele 13 forskjellige minispill finnes det og gir spillet en lang holdbarhet.

Grafikken er veldig fin og musikken, stemmene, som er på norsk, skaper en fin stemning i spillet. Du styrer med stylusen samt de andre knappene. Spillet er slettes ikke vanskelig og det er enkelt for selv ganske så må barn som gjerne vil prøve.

Josefine og Drømmespeilet er godt barnespill og endelig har utviklerne begynt å finne ut av populariteten til både DS-en og Wii-en. Jeg har lenge savnet slike barnespill og da på norsk og jeg takker Krea Medie for at de endelig har tatt steget og gått til verks med barnespill til dette formatet. Jeg er bra sikker på at de vil tjene på det i lengden. For med den populariteten konsollene har i dag, så er dette rette vei å gå.

1
2
3