Psychonauts

Psychonauts er et plattformspill bak Tim Schafer, skaperen av Grim Fandango, og han jobbet med de to første Monkey Island spillene. Det er kanskje et ukjent spill, og har ikke solgt mye, som jeg synes er dumt, for det er en veldig god opplevelse. Denne anmeldelsen er for PS2-versjonen.

Historie:
Psychonauts handler om en 10 år gammel gutt med navnet Razputin (Raz). Men Raz er ikke en vanlig gutt, han har psykiske evner! Han er en av mange som har spesielle egenskaper: telekinesis, levitasjon og pyrokinesis er noen av dem du får ved å utvikle deg i spillet (du finner ut hva de betyr). Raz rømmer fra faren og begynne på en sommerleirskole for psykiske barn. Målet hans er å bli en psychonaut, en etterlengtet grad. Sommerleiren han ankommer heter Whispering Rock Summer Camp. Der møter han mange barn med like evner som han. Men leiren skjuler en mørk hemmelighet som Raz må finne ut av...

Lyd:
Musikken i dette spillet er veldig livlig og uforglemmelig (du får også kjøpt en CD med alle scorene). Med en gang du begynner å spille, kommer musikken kanskje ikke som et sjokk, men etterhvert vil du noen ganger bare stoppe for å høre lydene og musikken. En idè fra meg er at du kunne ha en meny der du kunne velge hvilken musikk du ville spille av, men jeg skjønner at det ville ødelagt opplevelsen. Alt i alt er det veldig energisk og morsomt, og det får deg rett og slett til å ville spille mer.

Grafikk:
Grafikken i spillet er ganske grei. Fine og fargerike karakterer. Landskapene du utforsker er oppfinnsomme og varierende. Det er ikke det beste jeg har sett, men det gjør ikke spill-opplevelsen noe dårligere. Fra mine opplevelser kunne jeg merke at spillet hakket en del, spesielt i begynnelsen. Dette er ting du antakelig kommer til å legge merke til, men du irriterer deg ikke over det utover i spillet (jeg har hørt at Xbox-versjonen er bedre).

Vanskelighetsgrad:
Spillet er ikke en stor utfordring for de mest erfarne spillerne. Jeg selv ble noen ganger veldig frustrert. Bossene blir vanskeligere og vanskeligere etter hvert, men jeg slet ikke noe med noen av dem.

Spillbarhet:
Psychonauts er et vanedannende spill. Karakterene og historien gjør mye av jobben. Det er ikke et spesielt langt spill, men det er mange objekter å finne, og det er mye som skal gjøres før du skal klare spillet 100%. Litt tilbake til historien: Raz drar inn i andre sine hjerner og utforsker landskapet til underbevistheten. Jeg forklarer det kanskje på en rar måte, men du forstår hva jeg mener hvis du tester spillet. Alle disse landskapene blir lagret i Raz' underbevissthet. Der kan du dra inn i underbevisstheten til en annen personen igjen, og gjøre alt annet du ikke fikk tid til (Husk å gjøre dette før du runner spillet. Det er bare hvis du skal ha funnet alt som er, og utnytte spillet.) Gjenspillingsverdien er ikke stor, jeg har bare spilt gjennom spillet en gang. Er du en som skal få med alt, er verdien kanskje høyere.

Konklusjon:
Psychonauts er et spill du ikke kommer til å glemme, hvertfall hvis du er et spillmenneske! Det spørs også litt på hvilken sjanger du liker. Det er klart en av de beste spillopplevelsene jeg har hatt. Det har en spennende og uforglemmelig historie, nesten alt er perfekt! Det er laget for Xbox, PS2, PC, og det er nedlastbart på Xbox 360' nettverk.

Håper du likte anmeldelsen, det er den første jeg har laget :) For ordentlig og mer korrekt informasjon, se andre nettsider og den offisielle nettsiden. Jeg har skrevet etter mine egne meninger, og det er ikke sikkert alt er helt riktig.

Samlet karakter: 9.5/10
1
2