Gears of War 2

Epic's episke oppfølger er her. The Heretic har inntatt plassen som tidenes største stereotypiske badass og laget hakket kjøtt servert på sølvfat av Locustene.

Jeg skal ærlig innrømme det. Som den store Xbox 360-fanen jeg er så likte jeg aldri Gears of War. Jeg synes det var oppskytt, ensformig og kjedelig. Heldigvis har tidene forandret seg de to siste årene, og Epic Games har laget et mye mer gjenomført spill enn hva Gears of War var. Gears of War 2 handler fortsatt om det samme; skyte, drepe, slakte, overleve. Alt det pakket inn i et spill med mer blod, mer historie, mer variasjon, og mer romanse(!).

Single playeren i Gears of War 2 har fått seg et skikkelig hakeløft siden sist. Hvor man i forgjengeren kjempet seg gjennom lange, kjedelige gatekamper og trist designede huler i svart/hvitt fargespekter, så får man i Gears of War 2 kjempe ute i skoglandskap, huler som gir grafisk hakeslipp, ruiner, byer, på fjellet, i fabrikker, og faktisk også inne i et monster. Epic tar badassness til et nytt level.
Gears of War 2 sin single player er faktisk alt hva Gears of War sin single player ikke var.
Den vil gi deg som spiller sine minneverdige inntrykk. Jeg husker selv da jeg drepte min første Brumak, da Marcus Fenix og resten av Delta squad holdte på å drukne i 10.000 liter blod, da jeg kjørte i Centaur opp på fjellet på snødekte veier, eller den gangen jeg skulle fly en Reaver.

Grafisk har Epic sørget for en oppussing på en rekke ting med Unreal Engine 3.5. Ikke bare har Gears of War sin oppfølger fått mange flere farger, men også texturer, atmosfære, vanneffekter, lyseffekter, ja alt har blitt noen hakk bedre. I tillegg fungerer grafikken ypperlig selv med opptil 100 fiender på skjermen samtidig.
Grafikken vil jeg faktisk påstå er det beste på dagens konsoller, når den fungerer optimalt. For det er ikke hele tiden at grafikken er på topp. Man opplever heldigvis ikke framedrops, men istedenfor så får vi treg loading på texturer, både i multiplayer og single player. Dette er dog det eneste å utsette på det grafiske.

Skudd, eksplosjoner og lydeffekter er noe av det beste i et spill. Våpnene gir bra seg en kraftig dundrende lyd, og eksplosjonene gir god følelse av "ekte" krig. Soundtracket i spillet er så som så - fortsatt rimelig likt det i Gears of War, men vi kjøpte ikke Gears of War for å høre klassisk symfonisk musikk. Dialogene i spillet er også morsomt overdrevne og spiller godt på de stereotypiske karakterene spillet representerer, selv om jeg gjerne skulle sett flere badass kommentarer fra Cole Train sin side.

Av en eller annen grunn så liker jeg også gameplayet mye bedre i Gears of War 2 enn i Gears of War, til tross for at det faktisk er helt identisk. Kontrollerne sitter fremdeles som støpt, dog man får en del irritasjonsmomenter med coversystemet, men ellers er kontrollerne bra. Spillet er også godt balansert, våpenmessig, selv om forskjellen på folk sine ferdigheter online er stor. Man vil som oftest bli utsatt for våpenhoring og da er det ikke særlig gøy å sitte igjen hjelpesløs med en motorsagmutert maskingevær når motstanderen står 50 meter unna og tar headshot på alt som beveger seg.

Multiplayeren i Gears of War 2 er også god. Co-op er ufattelig gøy å spille sammen med en kamerat eller over Xbox Live. Epic har også foruten 10 nye multiplayer baner, gitt oss en remake av 5 av de populære gamle banene fra første Gears, inkludert Gridlock og Mansion. Disse må dog lastes ned med en kode som følger med spillet - kjipt for de uten Xbox Live. Banedesignet til multiplayer banene er i typisk Epic stil. Alle banene er symmetriske. Det vil si at alle de beste våpnene er plassert ut på midten av banene slik at de beste i spillet kan få tak i våpenet først og vinne kampen. Det blir litt urettferdig at laget som ikke får tak i de beste våpnene, pågrunn av dårlig plassering skal tape fordi enkelte av våpnene er såpass kraftige og vitale at de avgjør resultatet for kampen.

Foruten ren multiplayer gladvold, så har vi også blitt introdusert med training grounds, hvor uerfarne folk kan trene seg opp ved å spille mot boter på forskjellige vanskelighetsgrader. Vi har også blitt introdusert for Horde, en uhyrlig morsom modus, som faktisk vil love deg mange timer med god underholdning både på split-screen, over Xbox Live, og faktisk til og med alene. Modusen i seg selv går ut å kjempe mot en rekke Locust som vokser seg større og sterkere for hver gang du har utryddet alle sammen.

Gears of War 2 vil by på mange timer god underholdning for skyteglade fans, samt en god introduksjon for nybegynnere i sjangeren. I Gears of War 2 finner vi en bedre single player enn i eneren, i form av variasjon og design, samt en multiplayer som har fått en hakeløft. Kjøp det dersom du har lyst til å grisebanke noen både offline og online.

Pluss:
Gøy online, Horde modusen, nydelig grafikk, varierende single player.

Minus: