Far Cry 2

Jeg svetter. Solen skinner, og lyset skinner sterkt på meg. Nedenfor ser jeg hus. Vakter med tunge våpen står med røyk i hånda og snakker om hvor fordømt varmt det er. En mann står på veien for å hvile seg litt. Jeg sikter med sniperen min. Siktet beveger seg mot hodet til vakten. Han aner fred og ingen fare, og tar seg en røyk. Akkurat da smeller det, da min kule suser ut fra løpet på sniperen, suser forbi andre folk, og lander rett inn i hodet til den stakkars fyren. Blodet spruter, og vakten faller om på bakken. Nedenfor skjønner de andre ingenting, løper rundt, prøver å lete etter angriperen. Jeg drar frem en liten uzi, og stormer alle sammen. Senere ligger lik og våpen rundt på bakken. Jeg kaprer en av deres biler, og kjører videre, og etterlater støv og ødeleggelse bak meg.

Bare en vanlig dag i Far Cry 2.

Tittel: Far Cry 2.
Format: Playstation 3 (testet), Xbox 360, PC
Utvikler: Ubisoft Montreal
Utgiver: Ubisoft
Alder: 16+.

Far Cry, utviklet av Crytek, var en stor suksess. Mennesker over hele verden falt for den gode grafikken, og mye mer. Det har kommet mange andre spill i serien, men ingen av dem har vært en direkte oppfølger. Nå har den kommet, med ny setting, nye karakterer og ny utvikler. Det var med stor glede da jeg hadde spillet i hendene, og satte disken inn i PS3'en. Jeg ble møtt av en skjerm hvor det sto "Far Cry 2" på, sammen med en brennende bakgrunn. Spent startet jeg.
Far Cry 2 er et FPS satt i Afrika, og spillet fokuserer mye på realisme. Mer om det senere.

Jeg må først velge en karakter. Det er ni personer å velge mellom. Hvem du velger påvirker ikke spillet på noen måte, så vidt jeg vet. Bare henda dine. Jeg valgte en kar som het Andre, og gikk videre. Nå kunne spillet begynne. Jeg får vite at du er i Afrika. Du tar en taxi, som skal kjøre deg til hotellet ditt. Mens du kjører, ser du deg rundt, og ser på området. Du ser at det er krig. Flammer er rundt om kring, vakter står postert rundt om i området. Når du er fremme ved hotellet, faller du sammen. Du våkner på et rom, og en fyr er der. Han forteller at du har malaria, en sykdom. Mannen som står foran deg, er "The Jackal", en fyr som har gitt to sider, UFLL og APR, våpen. Disse to sidene er de som slåss mot hverandre. Oppdraget ditt er, å drepe den fyren som står foran deg. "The Jackal" må dø. Men før du vet ordet av det, blir det full krig i den byen, og du må unngå å bli drept. Etter det er du alene.

Etter min mening er historien ganske kjedelig og dårlig. Ingenting spennende, jeg ga egentlig blaffen i hva som skjedde underveis. Jeg skjønte liksom ikke hva som skjedde, og det var vanskelig å følge med på. Historien var også repetiv. Hvis det er noe Ubisoft burde fokusert mye mer på ved dette spillet, er det uten tvil denne håpløse historien. For, som sikkert mange vet, er historie en viktig del av et spill. Den er viktig for at spilleren skal klare å følge med på hva som skjer i spillet. Her har altså Ubisoft ikke klart å gjøre dette. Historien er altså et stort minuspoeng. Dårlig, for det påvirker karakteren min.

I Far Cry 2 er det 50km2 åpen verden, og det er fritt til å gå hvor du vil. Du kan bli alliert med folk, og ting du gjør kan påvirke spillverdenen. Mer om det senere. Men, er det store landskapet en bra ting? Svaret er rett og slett nei. Spillets landskap er delt i to deler. Hver del har sin hovedby, hvor du finner historieoppdragene. Herfra må du kjøre skummelt langt for å nå målet ditt. Dette er kjedelig. Veldig kjedelig. Mange ganger, når jeg kjører bil, gjesper jeg, for det er virkelig utrolig stygt å måtte kjøre så langt. Og den eneste formen for fast-travel er busser, som er spredt litt rundt omkring. Men det kan også være dødkjedelig å dra til bussene! Fy! Og det funker ikke bedre at det er vakter sånn cirka overalt! Det kan raskt ta ti minutter å dra til målet. Og det er ganske lang tid. Jeg virkelig hater all friheten i dette spillet. Og når det er få fast-travel steder, blir dette også et stort minus. Hvis jeg sammenligner dette med et annet spill, som for eksempel The Elder Scrolls IV: Oblivion. Her, når du hadde oppdaget et område, kunne du når som helst dra til det. En liten loadingstid, og du var der. Hvorfor kunne det ikke vært slik i Far Cry 2? Også noe annet som virkelig er fordømt kjipt er alle såkalte Guard Posts på veien. Her er det folk som passer på at alt er fint. Og straks de ser deg, drar de frem geværene sine og begynner å skyte på deg. Hvorfor det? Det er utrolig kjedelig å stoppe, for så å skyte dem ned. Noen ganger, hvis jeg har en sniper, er deg gøy å snike meg litt rundt, men ikke ellers.

I Far Cry 2 har du kamerater. Disse finner du hvis du redder dem fra slemme folk, eller møter på dem i form av oppdrag. Dette er et ganske kult konsept. Noen venner redder deg fra døden, og hvis du for eksempel får et oppdrag av APR, ringer som oftest en venn deg, for å gi deg mer informasjon til oppdraget, eller en bedre måte å gjennomføre det på. Det er også slik at du har en status på alle vennene du har. Hvis du ikke gidder å høre på dem når de har en bedre versjon å gjøre ditt oppdrag, da liker de deg mindre. Hvis du gjør det på deres måte, liker de deg mer. Du kan når som helst drepe en kompis. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg vet ikke helt hva som skjer da. Tror du ikke har noe å gjøre med dem å gjøre lenger. Om det påvirker spillet vet jeg ikke. Hvis en kompis blir skutt av en fiende, har du noen valgmuligheter. Du kan enten la han eller henne bli igjen, å la Gud bestemme hva som vil skje med han. Eller du kan bruke en av dine sprøyter (som gir deg liv) til å redde ham, eller, den mer brutale måten, du kan fjerne alle smerter ved å plante en kule i hodet. Hva du gjør, er opp til deg.

Fiender er ute etter å drepe deg. Så hvis du blir truffet, mister du liv. Det vet vel alle. Helsesystemet er utrolig bra i Far Cry 2. Du har en måler nederst på skjermen. Du kan når som helst stikke en sprøyte i armen. Da får du fullt liv igjen. Men livet ned den bakerste måleren, da må gjemme deg med en gang. Livet vil da sakte gå ut, og du må få liv ved å gjøre mer realistiske ting, som å slukke flammer på kroppen din, brekke armen på plass, dra ut kuler fra armen, bruke tang og kniv for å fikse sår nede i armen, hånda, benet eller foten osv. Dette er en god funksjon, som jeg likte veldig godt.

Noe som er en stor del av Far Cry 2, er biler, båter og en eller annen flyvegreie jeg ikke husker hva heter. Og dette funker meget bra. Den flyvegreia har jeg ikke prøvd, men både biler og båter er gode deler i spillet. Det jeg liker best er den store realismen i både biler og båter. Det er grei variasjon i begge deler. Alle båtene og de fleste bilene har geværer på, og vet et enkelt knappetrykk kan du bevege deg til geværet, og plaffe løs. Og hvis du kræsjer i et tre, eller blir skutt på nok ganger, begynner det å ryke fra motoren. Hvis dette skjer med en bil, må du rett og slett stoppe, gå ut, ta opp panseret og begynne å skru til røyken forsvinner, hvis du driter i det, blir røyken mørkere, og til slutt sprenges det. Denne realismen er en fantastisk del av spillet, og jeg vil gjerne se mer av dette i flere spillet.

Og spillet er ikke bare realistisk på kjøretøy-fronten. Også våpen og natur. Hvis du bruker et våpen for lenge, blir den rusten og vil klikke flere ganger. Hvis du fremdeles bruker den, vil våpenet rett og slett sprenge. Dette har skjedd et par ganger med meg, og hvis dette skjer midt under en stor kamp, får du rett og slett panikk. Hvis du plukker opp et våpen fra en død fiende, da er det rustent og dårlig. Men hvis du kjøper våpenet, er det solid og bra, men det vil fremdeles bli dårlig etter en stund. Så det er en dårlig ide og plukke opp våpen fra falne fiender. De kan ha bedre våpen enn deg, men de er likevel dårligere, da de er av verre kvalitet. og du kan ikke stole på dem. Jeg nevnte også natur, og dette er også realistisk. Det er ikke bare god natur, med mye trær, og bra dag og natt funksjon, men hvis du har en flammekaster eller en slik molotov cocktail, kan du skape et brennende helvete på gresset. Det hele starter med simple flammer, men sprer seg raskt, som maur på sukker. Det hele går over trær, og hvis en uheldig fyr står midt i gresset, tar flammene han, og han brenner i hjel. Det er med fryd jeg brenner gress og fiender. Dessuten er kartet du har veldig realistisk, du må liksom holde det med egne hender. Kartet er veldig oversiklig og fint. Dessuten er det et fint dyreliv i Far Cry 2. Her møter du blant annet zebraer og høner.

Som sagt tidligere, har du malaria i spillet. Dette fungerer slik at du må med jevne mellomrom ta en pille for å bli bedre. Hvis du er tom for medisin, må du oppsøke en fyr som forteller deg om et sted hvor det er piller. Du drar dit, dreper noen fiender, og får mer medisin. Det med malaria funker helt greit. Ikke noe minuspoeng, og ikke noe plusspoeng.

Den kunstige intelligensen er en blanding mellom bra og dårlig. Se, hvis en fiende oppdager deg, og du løper og gjemmer deg i gresset, så ser han deg likevel. Det er utrolig irriterende at en fiende har kikkerter til øyne. Dessuten har jeg prøvd å skyte folk i beinet med sniper. Det eneste som skjer, er at det kommer blod. Jeg har aldri opplevd at en fiende har falt på bakken, og at en fyr kommer for å hjelpe ham. Fyren bare løper videre, han har ikke merka det. Dessuten tåler de mye. Det gjør ikke du. På den bra måten løper fiender for å hjemme seg, og overrasker deg.

Våpen er en stor og positiv del av spillet. Du finner masse våpen, og det er meget behagelig når du kjøper et nytt våpen, for så å prøve det ut. Du kan ha opptil fire på en gang. Selv om et er der hele tida. Det er din trofaste kniv, som du får helt i starten. Ellers er delt opp i primary weapon, secondary og special. Det første er som regel en sniper, maskingevær eller pumpehagle. Secondary er pistol, uzi osv, og special er bazooka eller et stort maskingevær. Det er en meget bra fordeling, og jeg liker det. I tillegg kan du kjøpe våpenkasser, som du kan lagre forskjellige våpen i. Disse våpenkassene er i hvert safehouse (et sted hvor du kan save, få liv osv.). Når det kommer til siktesystemet, er det både en knapp som viser hvor du sikter, eller du kan ta nok en realistisk vri, og ikke ha med denne. Feig som jeg er, bruker jeg den sikteknappen, men jeg sikter veldig mye med den realistiske måten. For å kjøpe et våpen må du samle diamanter, som du finner rundt om i verdenen, eller som betaling for et oppdrag.

Savesystemet er dårlig. Du kan bare save på når du har klart ett oppdrag, tatt en buss, eller når du er på et safehouse. Så, hvis du er på vei til ett oppdrag, og ikke gidder å ta alle safehousene på veien, og hvis du dør mens du holder på med oppdraget, da må du starte helt på nytt. Dette er utrolig kjipt og irriterende, og jeg synes det kunne vært mulig å save når du vil. Er det for mye å be om, Ubisoft?

Grafikken er rett og slett fantastisk i Far Cry 2. Den er noe av det absolutt beste jeg har sett i spill. Alt ser bra ut. Våpen, ansikter, og ikke minst naturen. Trær vifter stille, sola skinner gjennom blader, som får det til å se ut som små lyshull, vanneffektene er brilliante, men det nok aller beste er flammer og eksplosjoner. Det er nesten du føler varmen da flammene overtar, og kryper bortover gresset. Det hele ser utrolig realistisk ut, og grafikken skinner. Jeg har sjelden sett bedre grafikk i spill. Grafikken får også stemningen til å sitte akkurat perfekt. Det er nesten jeg svetter da jeg titter på den stekende sola i Far Cry 2. Det er tydelig at Ubisoft har lagt mye arbeid i grafikken, og resultatet er kanskje det beste i spillet.

Musikken har jeg blanda følelser for. Ubisoft har puttet inn noe som minner om afrikansk musikk i spillet, og hele tida under loadingsekvenser blir det slått på trommer. På menyen i starten er det en fyr som synger afrikansk musikk, og i selve spillet er det vel det samme. Utvikleren har vel prøvd å få musikken til å virkelig passe inn i settingen, og jeg, som sagt tidligere, har litt blanda følelser her. Det er litt kjedelig å høre på, men samtidig er det bra at det passer til landet spillet er satt i. Lyden, på den andre sida, er også blanda. Her får du knallgode lyder når et våpen blir avfyrt, og eksplosjoner høres meget bra ut. Men stemmene er dårlige. Har skuespillerne hatt hastverk? Stemmene går nemlig i hyperfart. Jeg har vanskeligheter for å følge med på hva de sier, og hadde ikke spillet hatt tekst så hadde jeg rett og slett ikke skjønt noe som helst. Musikk og lyd havner altså helt på det jevne.

Online er faktisk ganske bra. Du har mange muligheter: Deathmatch, Team Deathmatch osv. Dette er veldig morsomt å holde på med. Du kan velge mellom forskjellige klasser. Disse er varierte og du vil absolutt finne en som akkurat passer deg. Når du spiller online, går du opp i rank, og du får også diamanter. For på klassene kan du oppgradere til bedre våpen, men dette koster diamanter. Morsomt. Det er også Map Editor, som du kan bruke til å lage dine egne kart. Dette har ikke jeg brukt så mye, men det er absolutt gøy, og du kan dele dine kart sammen med andre online.

Konklusjonen min er at Far Cry 2 er et veldig bra spill. Det kan holde deg opptatt i uker, og online-delen vil også forlenge holdbarheten. Jeg likte spillet, og realismen er et godt tilskudd jeg likte ved spillet. Grafikken er vidunderlig, og gameplayet er bra. Det har noen store feiler, som friheten, A.I, historie og stemmer. Ellers er Far Cry 2 et spill som er fint å ha i samlingen sin, hvis du liker typen, og synes det er greit å kjøre meget langt. Våpen er meget bra, og mye funker fint. Jeg er i sterk tvil om karakteren. Jeg vil gjerne gi det en 8, men til tross for noen store minuspoeng, faller karakteren min på en sterk 7. Hvis du er ute etter et beinhardt skytespill, med bare actionhele tida, så må du velge ett annet spill. Men hvis du vil ha flott grafikk, rik natur, gode actionsekvenser med jevne mellomrom og realisme, da er Far Cry 2 spillet for deg.

Grafikk: 10
Gameplay: 8
Lyd: 6