Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Metal Gear Solid 3: Subsistence

Tilbake til drømmeverdenen skapt av Hideo Kojima! Tilbake til det fantastiske snike eventyret som er lydgitt ved Harry Gregson Williams.
Tilbake til Metal Gear!

*Dette later til å bli min beste anmeldelse så langt!

Hvordan anmelder man et spill som har satt dype dype spor i deg? Hvordan anmelder man et spill man elsker over ALLE andre spill? Hvordan anmelder man Metal Gear Solid 3?
Det er ikke lett og gi en retferdig karakter til et så sinnsvakt bra spill som dette.

Da jeg kjøpte meg Playstation 2 var dette også det spillet jeg kjøpte med. Hvorfor dette? Jeg fant det brukt på en flyplass av alle steder.
Dette spillet markerer en helt ny æra av gaming for meg, og er derfor helt spesielt!
La meg fortelle deg litt om Snake!

Historie
Historien er den første som jeg virkelig brant for! Den var så utrolig engasjerende, spennende og intens.
Den beskrev et Sovietisk Russland som jeg aldri hadde drømt om, og tok for seg viktige aspekter fra den kalde krigen og dets klimaks den 10. Oktober 1962, Cubakrisen.
For å løse denne konflikten skal Kenedy ha ingått en avtale med Nikita Kruschev om å gi tilbake en fremragende forsker mot at de fjernet missilene på Cuba.
Sovietunnionen godtok raskt.
Hva var det som gjor denne forskeren så spesiell at Kruschev var villig til å trekke ut av Cuba for å få ham tilbake etter at han rømte?
Han designet og konstruerte et nytt kjempevåpen med evner til å treffe hvor som helst i USA med atom-missiler.
Året er 1964.
Du er Naked Snake, forgjengeren til Solid Snake, og ditt oppdrag er å finne denne forskeren og få ham ut av Sovietunnionen før det er for sent.
Slik begynner oppdraget til Naked Snake!

Som du sikkert skjønner, er storyen utrolig viktig og utrolig bra i Metal Gear Solid 3, ikke like komplisert som Metal Gear Solid 2, men komplisert nok. Den er faktisk så mye lagt vekt på og så godt fortalt at man nesten begynner å tvile på historieboka!
Den inneholder samtidig veldig mye fakta om den kalde krigen og forholdene under den. Bør vel nevnes at under vårt tema på skolen "Make love, not war" fikk jeg en sterk sekser på en frramføring basert alene på fakta fra Metal Gear Solid 3. Er det bra eller hva?

10/10

Presentasjon
Hvordan Metal Gear Solid 3 er presentert er ufattelig! Lange CG-sekvenser (cutscenes) som har vakker animasjon og enda vakrere lyd!
Dette er hva jeg kaller perfekt fusjonering mellom film og spill!
Spillet blir presentert på en klassisk Radio-metode, men istedet for å se personene prate på "skjermen" er det heller lagt profilbilder under radiosekvensene samt en vakker sepia-glød.
Dette gir helt klart en skikkelig retro-look på spillet, hvorav handlingen er lagt til 1964.
Vakkert, og utrolig bra presentert!

10/10

Grafikk
Det første ordet som dukker opp i hodet mitt er grafikkhore!
Hideo Kojima må være en grafikkhore fordi dette spillet er virkelig visuelt snadder!!
Animasjonene er vidunderlige, områdene er fantastisk godt detaljerte og alt du ser vil slå pusten ut av deg! Jeg foretrekker denne grafikken langt over det i mine øyne er stygt. Jeg refererer nå til GTA IV. Makan til overhyped grafikk har jeg ikke sett makan til...
Men dette er helt utrolig! Til tider litt dårlig lip-sync, men det er uten tvil tilgitt! Det har nok med at spillet har blitt oversatt fra japansk til engelsk.

9/10 men så nær en 10 at tiern blir flau!

Lyd
Selv er jeg grafikk og lydhore på den måten at grafikken og lyden er presset til det maksimale på den og den konsollen. Jeg elsker grafikken og lyden på super metroid på super nintendo, og det er fordi de er presset til maskinens ultimatum!
Slik er det også med Metal Gear Solid 3!
Introlåta "Snake Eater" av Cynthia Harell er vidunderlig, og skal vistnok ha vunnet en pris for beste spillmusikk! Uten tvil fortjent!
Harry Gregson Williams, Mannen bak soundtracket til filmer som Armageddon, Shrek, Narnia, Deja Vu og Kingdom of Heaven, er lyden nærmest sikret!
Lyden er så ufattelig stemningsfull, og gjør deg alt fra trist, glad, sint og downright hyped!
Mens du trasker i jungelen og du hører slanger som kravler, frosker som kvekker, fugler som flyr, og tilogmed gresset som rasler når du går i det, får deg til å føle deg litt paranoid, og ALDRI alene!

10/10

Gameplay
Kontrollene sitter lett og ledig, og er utrolig lette å bli vant til. kan klage litt på delen om å sette seg ned/ligge nede for så å reise deg opp igjen når du trenger det mest. Litt treg der, og jeg ender av og til opp med å legge meg ned igjen.
Ellers, så har kameravinkelen forbedret seg fra første utgave.
Selv hadde jeg ingen problemer med den andre vinkelen, men den nye er stilig den og.

For å holde seg skjult må man bruke kamuflasje, og man har en prosentmåler som viser hvor godt skjult du er. Er camo-indexen din på 10 % må man inn å bytte klær som gir bedre kamuflasje. Litt tungvint å måtte gå inn på start-menyen hver gang, men det er vel litt av konseptet med Metal Gear Solid 3.
Jeg klager ikke på dette ettersom man også kan komme på at "jeg har jo nettopp fått et nytt våpen! det kan jeg jo bruke nå". Slik var det ofte for meg.
En annen nyskapende ting med spillet er at du må kurere deg selv, og du må spise mat for å overleve. Sett at du er sliten, og sikter dårlig, spis en fisk, og du får ny energi (stamina) representert ved en måler under helsemåleren. Jo høyere denne måleren er, jo fortere leger du sår og slikt på en naturlig måte.
For å speede opp dene healingen, kan man fort gå inn å pirke ut eventuelle kuler, piler eller blodigler som du har fått i deg, med kniven. Man må ikke glemme å legge på bandasje eller å sy igjen når man er ferdig. Dette gir spillet et mye mer menneskelig preg, og menneskelighet liker jeg!

Bossfightene er virkelig noe Hideo Kojima bør være stolt over! Alle bossene har et eget preg over seg, og her møter du to av de mest originale bossene i hele spillverdenen! Ikke noe "gigant enemy crab" her nei! Pur taktikk!

Det største med dette spillet er jo så klart arbeidet som har blitt lagt i dette. Hideo Kojima leide inn en hel gjeng med S.W.A.T i Metal Gear Solid 2 for å studere samarbeidet mellom dem, og hvilge hånd-gester og sånt de gjør. Dette er ingen unntak. Samme realistiske detaljer og nå med en skikkelig kampsystem utviklet av kampsportutøvere. Dette gav liv til CQC, Close Quarters Combat, en type nærkamp hvor du nøytraliserer motstanderen, desarmerer ham, og låser ham inne i et grep hvor du kan gjøre hva du vil med ham. Enten det er å skjere over strupen, avhøre ham eller kvele ham, alt er opp til deg.
Det ser utrolig stilig ut, samt det er effektivt som faen! Bruk ham som human shield, slik at fiendene ikke skyter på deg, eller ganske enkelt tving ut informasjon som hvilke veier som er farlige å ta, etc.
The Choice is yours!

Andre ting verdt å merke seg er Easter Eggs. Spiller er, som forgjengerne, stappet med easter eggs som vil få deg til å le, gi deg en aha opplevelse, eller til og med faktisk hjelpe deg videre for å komme på nye taktikker for å ta en boss f.eks.
Prøv å ta av deg skjorta på Camo-valgene, og ring til SigInt for en jævlig morsom samtale!
Eller prøv å still klokken på PS2-en din en uke framover i tid når du sloss mot bossen The End, for å *SPOILER* se en morsom sekvens der den gamle mannen har dødd av gammel alder.
Slike ting legger på "det lille ekstra" som så mange fantastiske spill mangler.

10/10

Holdbarhet
Dette spillet er forsåvidt kort (20 timer), men det er så utrolig kult, og så utrolig engasjerende at du vil spille det om og om og om igjen bare for å få et gjensyn med karakterene, samt å få nye cutscenes i ditt "demo-theater" som viser alle cutscenes du har sett. Du kan se dem igjen, og dette er ufattelig bra! Det jeg savnet mest i firern.
Jeg har klart spillet på alle vanskelighetsgradene, og jeg kan fortsatt spille det om igjen!
Naked Snake en av Spillverdenens største helter!
Holdbarheten er en soleklar

10/10

Oppsummering
Maken til råere spill skal du lete lenge etter! ALLE personene i spillet får du et nært forhold til, og med så mange plot-twists og fantastiske dialoger vil du sitte på kanten av stolen igjennom hele spillet! Har du muligheten, KJØP DETTE SPILLET! Historien har mye å gjøre med de forige spillene, men dette er en prequel, så det er nesten anbefalt at du spiller dette spillet først.
Du kommer ikke til å angre!

Alt i Alt:

Grafikk: 9/10
Lyd: 10/10
Historie: 10/10
Presentasjon: 10/10
Gameplay: 10/10
Holdbarhet: 10/10
Totalt: 10/10

Pluss: Alt sammen! Bossene er Originale, kapsystemet er 100 % pur genialitet, og Snake er den mest karismatiske personen jeg vet om! Du finner ikke et bedre spill på markedet. MGS er soleklart best!

Minus: Tidvis dårlig lip-sync, men ikke noe spesielt.
Kan være tungvint å navigere menyene bare for å skifte kamuflasje.

Dette ble vist en lang anmeldelse, men det er også favorittspillet mitt, så det fortjente det!
Gi kommentarer, og ikke vær redd for å gi konstruktiv kritikk! Takk for at du tok deg tid til å lese denne!

Samlet karakter: 10/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10