Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Far Cry 2

Anmeldelsen er basert på PC-versjonen.

Realisme, tempo, våpen, diamanter og en stor konflikt i Afrika. Far Cry 2 har nesten alt.

Det starter med at du sitter i en taxi som skal frakte deg til et hotell. Plutselig får du malaria. Du svimer av og våkner inne i hotellet. Der møter du The Jackal. Ditt oppdrag er nemlig å drepe denne fyren som selger våpen til begge partene, UFLL og APR.

Det første jeg tenkte på var grafikken. Teksturene var på topp, skyggene og lyssettingen var utrolige. Har aldri sett så vakre solnedganger i mitt liv, de tar pusten fra meg. Den store detaljerte verdnen på 50km2 er fylt med atmosfære med både savanner, jungler og ørkner. I spillet har man en dynamisk dag/natt syklus og noen veldig realistiske væreffekter. Av og til kan det regne, være tåkete eller det kan være en solfylt dag. Dette gir meg en god følelse av å være i spillverdnen. Man kan faktisk se veldig langt men desverre lider grafikken litt av "pop-ins". Animasjonene er helt fenomenale og de har tilført noen utrolig stilige vindeffekter. Kaster man en granat mot et tre ser man at alle greinene og bladene flyr i vindens retning. Du kan også sette fyr på gresset og vinden tar med seg flammene, veldig fint hvis du skal brenne ned en landsby. Men pass på! Flammene sprer seg veldig raskt, kom deg unna før du blir grillmat for fuglene.

Historien er veldig tam. Med elendig stemmeskuespill blir det ikke akkurat så mye bedre, den er stort sett veldig uengasjerende men den tar seg opp mot slutten når noen kule vendepunkter skjer. Det hele handler om å komme nærmere The Jackal for å drepe han. Du har ingen fast arbeidsgiver, du gjør oppdrag for begge partene, UFLL og APR. Oppdragene er lite varierte og har ofte den samme strukturen. Du drar til hovedbyen i midten på kartet og får et oppdrag, det går ofte ut på å drepe noen eller ødelegge noe for diamanter. Rett etter du har fått oppdraget ringer en "buddie" og ber deg om å møte han/henne for å få noe bedre ut av oppdraget. Det finnes omlag 12 buddies spredd ut over verdnen som kan hjelpe deg med oppdrag eller bare være der for deg. De redder ofte livet ditt om du dør. Husk å ta vare på dine buddies, de kan fort dø og da er det ingen vei tilbake

selv om oppdragene ikke har den største variasjonen vi har sett, kan de utføres på mange forskjellige måter. Du kan gå hardt inn med bombekastere og maskingevær, du Kan sette fyr på gresset og stråhyttene for å brenne opp stedet. Du kan stå langt unna med mortar og sniper. Eller du kan rett og slett gå silenced om natta, kanskje plante noen bomber her og der for så å nyte et fyrverkeri av de sjeldne. Mulighetene er enorme.

Våpen er veldig sentralt i Far Cry 2. Våpen er det som virkelig holdt meg gående gjennom spillet. Det er stor variasjon. Det finnes blant annet maskingevær, bombekastere, bazooka, uzi, masse forskjellige assault rifles, snipere, silenced mp5, machete og mye, mye mer. Slitte våpen som f.eks. fiender dropper har en tendens til å "jamme" og etter hvert kan våpnene eksplodere i hendene på deg. Det gjelder å kjøpe sine egne våpen med andre ord. Våpen får du kjøpt rundt omkring hos våpenhandlere. De gir deg ofte oppdrag for å unlocke nye våpen.

Reising blir det en del av når du har en så stor verden. Det finnes forskjellige biler og båter. Til og med Paraglidere er det å finne på åskantene. Kjørefysikken er faktisk overraskende god, skulle egentlig bare mangle når det blir så mye reising. Du støter desverre alt for ofte på irriterende guardposts som hele tiden er i veien. De kunne ha kutta litt ned på dem. Du ser dem hele tiden og det nytter ikke å stikke fra dem. De kommer etter deg med overlegent stor fart og gjør alt de kan for å drepe deg. Reisinga kan bli et problem for de som bare foretrekker ren action fra start til slutt, dere som gjør det holder dere unna dette spillet. Her kan tålmodigheten bli satt på prøve. Det finnes alternative ting til fasttravel. Busser går det ann å finne, men det er alt for få av dem. De kan være praktiske til tider. Men jeg synes selv det er ganske tilfredsstillende å kjøre rundt i disse osende omgivelsene, alt er så levende.

AI'en er til tider veldig svak og ubalansert. De setter seg ofte fast når de kjører bil og av og til så merker de ikke en gang at kompisen blir skutt. Noen ganger kan det hende at de bare står og skyter på et tre. Ofte skyter de motsatt vei av det de skal så det kan se ut som de har ryggen vendt mot deg men at de likevel klare å treffe deg. Helt sykt idiotiskt men det er jo et kjent problem i spill med enorme verdner. AI'en har noen lyse punkt og. De er veldig aggresive og kommer til å flanke deg om du står i ro. AI'en er åpen for sniking om nettene noe som fungerer veldig bra men på dagen har de uglesyn, du kan fort bli et lett bytte om du ikke er forsiktig.

Liv-systemet fungerer veldig bra. Du har noen barer med liv, for å fylle de opp kan du ta en sprøyte eller vente på at den ene baren din fyller seg opp. Men om du er på den siste baren må du gjemme deg et sted for å kunne sette på plass den brukne armen din eller for å kunne f.eks. dra ut kula i låret ditt. Jeg liker den realistisk gjennomførte stilen, den er helt topp. Kartet ditt er godt gjennomført og veldig lett håndterlig. Det er bare å trykke på 5-tallet så får du fram kart og kompass helt enkelt uten å bla i noen menyer. Du går heller aldri ut av 1. person. Skal du inn i en bil utføres dette med noen animasjoner eller om du skal inn i et hus ser du at du åpner døren, du får aldri noen lasteskjerm foran deg.

Det finnes noen fredlige dyr, fugler o.l. Men jeg savner rovdyr og kanskje litt liv i vannet. ellers er det lite av insekter også, du kan høre dem, men aldri se dem. Lydeffektene er noe av det råeste jeg har hørt. Lyden er veldig detaljert, du hører vinden som suser i trærne, aper som brøler og fugler som kvitrer. Alt føles så levende, du blir dratt inn i Afrika. Våpenlyden er helt ekstreme, du kan til og med høre patronene treffe bakken. Skyter du en rakett mot andre siden av innsjøen høres du at det braker på en helt spesiell måte som i virkeligheten. Hvis du er inne i et hus og hører at det er en skuddveksling utenfor, hører du at lyden blir ordentlig dempet, det høres akkurat ut som det skal. bakrunnsmusikken er også der, men valgte å skru den av til fordel for lydeffektene. Det er så mange bra lydeffekter at det er umulig å ramse dem opp. Men nok om lyd og over til Online-delen.

I tillegg til singleplayeren har de også tilføyet en solid multiplayer. Det er 4 forskjellige modes, vanlige deathmatch, teamdeathmatch og capture the diamond (flag) og sist men ikke minst "uprising" som går ut på å forsvare din utvalgte kaptein som skal ta alle de tre basene. Ikke mye nytt men Ubisoft har klart å gjennomføre dette på en god måte. De har laget et godt rankingsystem som går ut på å få tak i diamonds ved å skaffe exp. på slagmarken. Med diamonds kan du unlocke forskjellige våpen. Dette er faktisk avhengighetsskapende. Desverre har jeg vært borti noen problemer med serverne, en veldig laber nettkode er integrert. Men vi har jo map-editoren som er veldig lett å ta i bruk. Man kan få mange gode resultater med den. Du kan lage masse forskjellige sprø baner og dele de på nett med andre.


Grafikk: 10/10
Teksturene, skyggene, de fete animasjonene, De dynamiske vær- og vindeffektene, Atmosfæren, den detaljerte verdnen.

Gameplay: 8/10
Masse våpen, Mange taktiske muligheter for å utføre oppdragene. Den realistiske stilen. Liv-systemet. Stor og åpen verden som bare venter på deg. Blir for mye reising. For mange irriterende guardposts. Ubalansert AI. Tam historie.

Lyd: 8/10
De utrolige lydeffektene kunne trekt karakteren opp på en tier men med elendig stemmeskuespill er dette umulig.

Holdbarhet: 8/10
Med en lang Singleplayerdel på 20 timer og underholdene multiplayer med map-editoren skal du ikke se bort ifra at du kan være opptatt en god stund. Dessverre litt for lite variasjon.

Totalt: 8/10
Karakteren lander et sted sterkt på åttetallet.

Medlemsanmeldelser24
Samlet karakter: 7.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10