Shenmue

Shenmue

Utvikler: Sega
Plattform: dreamcast
sjanger: Fighting, adventure

Shenmue var ett av de mest påkostede spillene når det kom til Segas Dreamcast i 2000. Det var ett av de spillene som skulle dra DC opp ifra gjørma og banke PS2 ned i støvlene...det kjedde ikke, men Shenmue er uansett ett stykke spillhistorie som alle bør ta en titt på.

I shenmue inntar man rollen som Ryu Hazuki. Ryu er en ganske normal Japansk tenåring som bor sammen med faren sin i deres egen familiedojo. Spillet begynner tragisk med at faren til Ryu blir drept av en mystisk kinesisk mann ved navn Lan Di. Etter mordet på faren drar Ryu bestemt ut for å ta hevn over faren og drepe/fange Lan Di. Klisjehistorie som fy, men den trekker deg inn bedere enn i de fleste spill.

Gameplayet i spillet kan man dele opp i 3 deler. For det meste går gameplayet ut på å gå rundt på forkjellige steder å spørre folk om de vet noe som kan hjelpe deg videre. Å enda disse scenene kan bli litt vel langdryge hjelper det virkelig på at karakterene du møter og stedene du besøker er så fulle av liv. Når du går rundt i shenmue føles det virkelig ut som om du går rundt i en liten by. Det største minuset med free roaming delen er at man ofte må vente til bestemte tider på døgnet for at ting skal skje, og tiden i shenmue går langt ifra fort. Ofte må du rett og slett bare legge ned kontrollen og vente til den rette tiden, mens du gjør noe annet i RL. Det er noen minispill som man kan prøve seg på mens man venter, men det er begrensa hvor mye man orker å spille dem.

Når Ryu ikke går rundt å snakker vennlig til folk slåss han for det meste. Å de to andre gameplayelementene er derfor mer action orienterte. Slossingen foregår enten i korrigerte scener der man må trykke på bestemte knapper for å lykkes noe ala de man kan finne i RE4, eller som real time fighting sterkt inspirert av Virtua fighter. Å man merker at spillet er laget av samme mann som fant opp VF. Heldigvis er slossinga langt mindre avansert enn den i VF og ingen bør ha problemer med å greie shenmue. Skal man bruke de mer avanserte angrepene og kastene krever de dog litt mer tilvenning og jeg ville helst at styringa hadde vært litt mer responsiv. Animasjonene er også litt robotraktige og særlige fiendene har litt å gå på, enda de er langt bedere enn mange andre steder i spillet.

Shenmue har en god del feil, både når det kommer til styring og generelt spilldesign. Å spiller du spillet nå 7 år etter release er det store sjangser for at du vil ergre deg over en rekke rare mangler(det gjorde jeg). Alikevel er det få spill som makter å skape en slik stemning som Shenmue. Å stemningen og historien i seg selv er nok grunn til å prøve ut Shenmue...det er bare en liten hake å det er at shenmue triologien kun har to deler. Litt synd siden både Shenmue 1 og 2 har cliffhangere som fy.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2