Utvikler: EA Redwood.
Utgiver: EA.
Plattform: PS3, 360, PC
Sjanger: Action, horror.
Utgitt: 23/10/08
Aldersgrense: 18+

Mange folk var skeptiske da EA annonserte at de skulle lage ett fryktinngytende horrorspill. EA, som vanligvis lager middelmådige filmspill og bedritne sportspill som blir gitt ut hvert år har ikke akkurat ett godt rykte på seg for å lage bra spill. Men allikevel så klarer EA å lage ett spill som både er bra og litt skummelt.

Du inntar rollen som Isaac Clarke, en ingeniør som jobber for ett firma som spesialiserer seg i å bryte ned planeter for å få mineraler og andre viktige stoffer. En dag får de en nødmelding fra ett av skipene som brukes til å ødelegge planeter om at noe er galt, men de får ikke kontakt med mannskapet om bord i skipet. Isaac og resten av crewet må inspisere hvorfor de ikke får kontakt. De ankommer skipet, for å finne ut at ikke alt er som det skal og det er her marerittet begynner.

Skipet, USG Ishimura, er infisert av en parasitt, Necromorph, som har gjort om mannskapet til fryktinngytende zombielignende skapninger som prøver å drepe alt og alle. Våpnene du får utdelt finner du rundt om i spillet, men det bare vanlig arbeidsutstyr som en bruker til å drepe de siklende monstrene. Måten en dreper de på var en av tingene som utviklerne skrøt av før de ga ut spillet. En må bruke sveiseapparater, kuttere og annet utstyr for å kappe av lemmene på monstrene. Å kutte av lemmer er den mest effektive måten å utrydde disse stygghetene som lurer rundt i skipet og det er veldig morsomt å for eksempel kutte av dem beina så kravler de raskt mot deg, hvis du kutter av dem hodet så slår dem vilt i håp om å treffe deg. Det er mange forskjellige reaksjoner som du vil få frysninger på ryggen av og det er en god del varianter av fiender som du møter gjennom spillet.

En av de mest interessante tingene med Dead Space er at det ikke er noe HUD. HUD er tall og slikt som vises på skjermen når du spiller vanlige actionspill. Det representer blant annet hvor mye liv, ammunisjon og hvilket våpen en bruker. Ammunisjon i Dead Space vises på et hologram over våpenet og hvor mye liv en har igjen vises på ryggen til Isaac som lysende barer.

Dessverre så er det ikke nok variasjon i spillets gameplay som holder det gående gjennom historien. Ett scenario i spillet blir du fanget i ett laboratorium og lyset slokkes og du kan ikke høre noe bortsett fra hissingen og skrikene fra Necromorphene som lusker i mørke rett foran deg. Dette er veldig skummelt første gang, men når samme prosessen blir gjentatt flere ganger gjennom spillet mister det veldig mye av den paniske følelsen en har de første kanskje to gangene. Det er også flere elementer som gjør spillet noe repetivt til tider og gjennom de første kanskje fem timene har du egentlig gjort og sett det meste. Noe som aldri føles gammelt er at noen steder i spillet kreves det at en er i et null-gravitasjonsfelt hvor gravitasjonen har blitt borte. En kan hoppe fra vegger, tak og andre plasser og fiender får mer overtak siden de også har denne evnen. Det er også plasser hvor luften er vekke og det er vakuum. En hører lite til ingenting og når monstre angriper deg da er det enda skumlere enn vanlig.
Spillet har også en del puzzles som er så enkle at en bavian med CP kunne klart det og en del backtracking, dessverre.
Historien bak Isaacs motiver for at han går gjennom dette helveteshullet er at kjæresten hans jobber på dette skipet som er infisert. Han vet ikke hvor hun er. Om hun lever eller ikke, bare nødmeldingen som visstnok hun hadde sendt. Historien utvikler seg ikke veldig mye i lengden og det er heller ikke noen utrolig interessante tvister heller. Historien er lett glemt blant all actionen, noe som kan være en god ting av og til men jeg ønsket en mer dypere historie enn dette.

Grafikken i spillet ser veldig fin ut. Miljøer, ganger i skipet, laboratorier og lignende ser veldig troverdig ut som om dette faktisk kunne ha eksistert. Bruken av lys og skygger er veldig bra. Lyset flimrer og skyggene som blir kastet gir en stemning som en skal lete lenge etter. Isaac har også mange gode detaljer i bevegelser og når han blir slått ned av en fiende så ser det veldig ekte ut, men monstrenes design er ikke spesielt interessant. De ser veldig bra ut rent teknisk men det er ikke noe spesielt ved dem som får en til å huske dem. Selv med mange varianter er det ikke mye som får en hver til å stå ut fra en annen. Atmosfæren i spillet er superb. En litt creepy følelse når en ser for eksempel rundt en dør og det kommer en kanne trillende bortover gulvet og en ikke vet hvor det kom fra. Denne lille tingen er faktisk veldig skummelt fordi du ikke vet hva som venter deg rundt neste hjørne.

Lyden i spillet er ellers noe av det beste jeg har hørt i et spill. Lyden av våpen som fyres av, Necromorphenes skriking og jamring, musikken og stemmeskuespill er absolutt fantastisk. Lyden av Isaacs paniske pustingen når han går ut i et vakuumrom får en i riktig stemning av troverdighet og angst.

Dead Space har mange gode sider ved seg. Det er actionfylt, mye stemning, bra lyd og grei historie. Noe som kan få horrorfansen mye skuffet er at spillet kunne vært mye skumlere, mye repetisjon og irriterendes lette puzzles. Jeg vil allikevel anbefale Dead Space, dette er noe av det beste EA har utviklet og en veldig god appetittvekker før Capcom's Resident Evil 5 kommer ut neste år.

Grafikk: 9/10
Gameplay: 8/10
Lyd: 10/10