The Legend of Zelda: Twilight Princess

Dette er det 12. spillet i serien. Det kom ut 20 år etter det første spillet, men Zeldaserien er fortsatt et storslagent mesterverk. Twilight Princess var klart et av 2006' høydepunkter og det er straks blitt et spill de fleste Wii - og Gamecubeeiere må ha, med en rekke priser i baklomma.
_______________________________________________________

Historien:

Link er en gutt fra landsbyen Ordon, helt syd i Hyrule. Han har blondt hår og har en god barndomsvenn ved navn Ilia.

En dag blir Ilia og et barn som heter Colin, som ser opp til Link, tatt til fange av noen uhyrer. Link prøver å redde dem. I mens han forfølger uhyrene blir han dratt inn i Twilight Realm og blir forvandlet til en ulv. Der blir han fengslet i Hyrule Castle og møter en rar skapning som heter Midna. Midna befrir Link, men han var ikke den eneste fangen der.

Prinsesse Zelda selv, er innelåst og hun forteller at en fyr med navn Zant har invadert landet og prøver å smelte sammen lys og skumring til et komplett mørke. Zant kommer fra en bekmørk parallelldimensjon til Hyrule, kjent som The Twilight Realm, som nå har spredd seg til Hyrule. Ut i fra dette, har et slør av skumring lagt seg i store deler av landet Hyrule og det kan med tiden spre seg til hele lysets verden. Alle som kommer nær denne kraften, blir forvandlet til gjenferd, men Link er utvalgt og han forvandles heller til en ulv grunnet en hellig kraft som hviler inni ham.

Etter dette forlater Link og Midna slottet, sammen om å finne de tre gjenværende delene av The Fused Shadows, som Midna vil bruke til å beseire Zant og redde seg selv og sin egen verden.

Etter dette fortsetter historien og Link switcher mellom å være ulv og menneske. Det er fete bossfights og alt spillet har å by på er eksepsjonelt. Etter hvert finner Link og Midna Master Sword, et hellig sverd som gjør at Link kan velge om å bli ulv eller være menneske når han vil. Selv om de har funnet alle delene til The Fused Shadows, blir de overrasket av Zant og en rekke ting skjer og må gjøres, før de endelig kan stå fram og drepe Zant og den ondeste av de onde, Ganondorf, en gang for alle.

Gameplay:

Spillet har en fantastisk verden. Det er et eventyr/action spill, der du ser deg selv i tredjeperson. Du styrer Link og Link som ulveversjon. Det er en relativt fri verden, med fiender, mennesker (om de ikke er gjort om til gjenferd), huler og alt annet som hører hjemme i et eventyrspill. Spillet er flott satt sammen og gameplayet fungerer ypperlig.

I spillet er det mye fokus på puzzles, og i deler av det må du virkelig tenke. For å komme deg videre får du ikke beskjed om en konkret ting å gjøre, du må tenke og finne deg fram til det. I spille må du reise rundt i hele Hyrule. Det er som vanligst en Twilight Boss på hvert sted.

Du styrer med remote & nunchuck og du vifter lett med remoten for å angripe med ditt flotte sverd. Du får også en rekke duppeditter som pil og bue, jernsko, skjold, sverd, clawshot, sprettert, bomerang og mye, mye mer. Du kan ha 3 av disse lett tilgjengelig av å velge 3 av dem på enten ned, venstre eller høyre med piltastene.

For å sikte inn fienden automatisk og bruke skjold, holder du inne [Z]. For å se deg rundt, trykker du på (C). Du styrer med joysticken på nunchucken og for å se på kartet i fullscreen trykker du på (2). For å komme til loade/save/options-menyen trykker du på (+). Når du skyter med alle distansevåpen/gadgets, sikter du med remoten og skyter/løser ut med [ B ]-knappen.

Grafikk:

Grafikken er en drøm. Den kan ikke sammenlignes med særlig mange andre Wiispill fordi grafikken er kjempebra, men likevel ikke så tegneserieaktig som andre spill Wii har å by på. Fargene er flotte, de gir Zelda et fint preg av en godt opplyst verden, som snart faller i et mørke. Generelt er grafikken bra og det ble gitt ut samtidig med Wii, i 2006.

Lyd:

Zeldaserien har gjennom tidene fått skryt av fantastisk musikk og solid historie. Denne gangen er musikken også utrolig bra, med god lydkvalitet. Uansett, synes jeg noen av forgjengerne, som Ocarina of Time og Wind Waker, hadde noe bedre sanger, som ga noe bedre stemning. Allikevel passer musikken godt og den holder i massevis.

Lydeffektene er også gode, med fine sverdlyder og passende generelle effekter. Må vel også nevne for de som ikke har spilt noe av Zelda i det hele tatt, at Link, eller noen av de andre karakterene, ikke snakker. De gir selvfølgelig fra seg lyder og når de "snakker", vises det som skrift på nedre del av skjermen. Det at de ikke snakker gjør absolutt ingen ting ettersom at de aldri har gjort det, og forhåpentlig aldri kommer til å gjøre det heller.

Holdbarhet:

Holdbarheten er av ypperste klasse. I alle fall de nyeste utgavene i serien, er holdt for å vare lenge, med et kjempelangt eventyrspill med vanskelige bosser og templer. TP holder standard og er et langt og innholdsrikt spill. Et godt eventyrspill krever dette etter min mening. Det er heller ikke kjedelig, men man(i alle fall jeg) kan bli litt irritert om man ikke klarer noe.

Priser:

Gullstikka 2006
• «Beste spillfigur» (Link)