Bioshock

Skrevet av: Xillion   2008-12-12

Når man setter seg ned i sofaen etter en lang arbeidsdag/skoledag og man har hatt en helt forferdelig dag med mas, stress og sterk hodepine er det deilig å sveve litt vekk til en helt annen verden.

Når jeg for første gangen satt meg ned med Bioshock etter en slik dag, ble dagen min 100% bedre. Bare startmenyen fikk meg til å innse at det var noe helt spesielt over dette spillet og jeg fikk straks følelsen av jeg var på femti-tallet. Bare ved første scenen i spillet hvor flyet har gardiner og hvor det er lov å røyke setter en ekstremt bra standar for designet.

Når jeg dukker opp fra vannoverflaten etter et flystyrt i Atlanterhavet og hører lyden av drivstoffet som brenner og vannet som sluker ned flyet jeg satt på, kjenner jeg frysningene snike seg nedover ryggen min. Lenger borte ser jeg et fyrtårn og jeg svømmert bort av all min kraft for å berge mitt eget liv mens jeg samtidig tenkter på hva det gjør midt her ute på åpent hav langt fra sted og folk.

Når jeg går inn i fyrtårnet tennes lysene og en stor skulptur av ukjent mann som du senere finner ut av heter Andrew Ryan, ser olmt ned på deg og hvor det står under ''No gods or kings. Only Man'' Jeg går ned trappen hvor det står en liten rund ubåt, jeg går inn og døren lukkes. Jeg blir brakt ned igjen i det kalde dypet mens Andrew Ryan forklarer hva han står for og hva han har klart å utrette under havoverflaten. Han har valgt å byggen en by under vann hvor kommunismen og kapitalismen ikke har noen plass. Et sted hvor politikken er fraverende og regler er ikke eksisterende. Luken som har dekt til viduet mens Andrew Ryen snakket om ideen bak byen Rapture, fjernes of synet som møter meg imponerer meg stort.

En enorm undervannsby utfolder seg foran meg og jeg merker at jeg sitter og smiler for meg selv mens ubåten går gjennom byen. En blekksprut farer forbi ubåten mens jeg ser opp på skyskraperene som uvirkelig nok er bygd under vann. En hval svømmer gjennom de høye bygningene og en mann i dykkerdrakt står og sveisernoe i en bygning. Det grafiske i dette spillet er på topp.

Jeg legger merke til at dette kun er de første fem minuttene i spillet og føler på meg at dette er ikke et vanlig spill.

Men alt er ikke helt som det skal i byen Rapture. Andrew Ryan har klart å fremstille et genmanipulerende stoff som kan forandre evnene til et menneske som kalles dor ADAM. med ADAM kan man for foreksempel få eletriske krefter som lar deg skyte ''kuler'' av elektrisitet som kan få en fiende til å gå i elektrosjokk.

ADAM har blitt så etterspurt i Rapture at menneskene som bor der vil gjøre alt for å få tak i det og da mener jeg ALT. Dette har ført til at det har blitt borgerkrig i Rapture.

Det første som slår meg når jeg faktisk begynner å spille, er hvor detaljert alt er. Alt sammen er designet slik at du umiddelbart får følelsen av at du er på 50-tallet, noe som også legger tilrette for den skumle følelsen du får når du vandrer gjennom de ødelagte ruinene av en engang vakker by. Bisoshock er ikke et barnespill, men et fullpakket action-og skrekkspill.

Når du gåt gjennom Rapture plukker du opp våpen og ADAM fra døde fiender. Det finner ikke så mye ammunisjon i Rapture, noe som fører til at du bruker så lite skudd som mulig på hver enkelt fiende. med ADAM kan du kjøpe deg eller finne nye ferdigheter kalt Plasmids slik som Eetrobolt, Telekinesis og Immolation. Med telekinesis kan du for eksempel ta i mot granater so mlbir kastet på deg og sende de tilbake. Med Immolation kan du sette mennesker i brann, tenne på olje eller smelte is. Dette er bare noen av mulighetene du har med Plasmidsene. Det er på disse to måtene man for det meste beseirer fiender i Bioshock, men det finnes andre muligheter også. MAn kan for eksempel hacke en flygende skytende robot som hjelper deg med å drepe fiendene dine eller man kan lage feller med eletriske tråder.

Hovedkilden til ADAM er såkalte Little Sisters. De er små genmodifiserte jenter som går og samler ADAM fra døde mennesker rundt om i Rapture, men Little Sisters er aldri alene. De går alltid sammen med store monstre som blir kalt for Big Daddys. for å kunne skaffe seg ADAM fra Little Sisters, må man komme seg gjennom Big Daddyen først, noe som ikke alltid er like enkelt.

Når du dør i Bioshock trenger man ikke å loade fra siste save, man blir brakt til live igjen i et VIta-Chamber. Det innebærer at du ikke mister noe du har plukket opp.

Du bærer alltid med deg en radio og en som heter Atlas som leder deg gjennom alle oppdragene og gjennom hele spillet. Han er en mann som desperat prøver å få ham og familien hans vekk fra den korrupte byen.

Det er utrolig mange muligheter i Bioshock. og jeg husker jeg satt og nesten ristet fordi jeg var så redd der jeg satt i sofaen mens jeg gikk forsiktig gjennom byens indre gater og smug. Jeg visst aldri når neste fiende lusket rundt neste hjørne, og jeg var spesielt forsiktig når jeg hadde lite meg ammunisjon igjen. En ting som også blir viktig ut gjennom spillet er å oppgradere våpenet. Det er nesten umulig å klare å komme gjennom spillet uten oppgraderte våpen. Det morsomste i spillet var å få to fiender til å kjempe mot hverandre ved å bruke en Plasmid. alt jeg trengte da var å lene meg tilbake og se på fiende utrydde gå amok på hverandre.

Det to eneste tingene jeg syntes utviklerene burda ha gjort var å gjøre spillet lengre og gjort det ligg mere skummelt. Det var et par ganger jeg seriøst vurderte å slå av xboxen fordi jeg ikke turte å spille mere.

Dette er at av tidenes beste spill! absolutt å anbefale. Løp og kjøp!

Medlemsanmeldelser28
Samlet karakter: 9.1/10