Prince of Persia

Det er snart 5 år siden Ubisoft ga ut Prince of Persia: The Sands Of Time som ble en mega hit for spillere som elsket platformspilling/action/trategi. Like etter så kom Ubisoft med etterfølgeren Prince of Persia: Warrior Within og Prince of Persia: The Two Thrones kort tid etter. Men så ble alt stille, Ubisoft ga ikke en lyd fra seg på 2 1/2 år, tilslutt så kom de ut med en trailer som viste et bilde som ble skapt som så ut som et vannmaleri. Men det var mye mer enn det, men kan dette spille gi en like god følelse som de orginale Prince Of Persia spillene?

Story
Historien i Prince of Persia foregår i et land som var har blitt glemt og forlat i løpet av flere århundrer og bare en håndfull personer er igjen for å vokte en urgammel hemmelighet som bare noen få utvalgte var ment å vite. Du starter da med at du ser prinsen gå inn i en storm mens han leter etter sitt esel som heter Farah (Som mange kan huske er fra Prince of Persia trilogien). Han snubler og støtter på en prinsesse som heter Elike som er den siste av de utvalgte som ble valgt til å vokte The Tree Of Life som holder mørkets gud Ahriman fanget etter han ble fanget av sin egen bror Ormazd lysets gud da han var nær med å ta over hele universet. Faren til Elika kutter
The Tree Of Life som gir Ahriman mulighet til å spre sin corruption ut over landet for å svekke treet mer slik at han kan slippes helt fri. Du får oppgaven å hjelpe Elika å rense de ulike områdene som har blitt besudlet av Ahrimans corruption for å fange Ahriman igjen.

Grafikk/animasjon
Grafikken er fantastisk med en artistisk følelse til det. Hvis man har spilt spillet OKAMI til enten Playstation 2 eller Nintendo Wii så vet man ganske raskt hvor Ubisoft har fått inspirasjonen sin fra.
Når man ser det lysegrønne gresse svaie i vinden eller beveger seg rolig når du går over det. Detaljer kan du se på både i gresset og på personer/monstre du støtter på i spillet. Detaljer i ansiktene som når Prinsen og Elika snakker sammen kan man se munnen bevege seg veldig synkront med stemmene som blir brukt.

Lyd
Fra lyden av gresset som svaier og fugler og frosker som synger etter at du har renset et område fra Ahrimans corruption er bare magisk og gir deg en veldig innlevende følelse av at du er i et stort område som har samme karakteristikk som et maleri bare med lyd. Når man går inn et område som ennå er i besittelse av Ahrimans corruption så kan man få musikk som virkelig får paranoien i deg til å stige høyt ettersom du må være på vakt hele tiden. Stemmene til personene i spillet er tydeligvis valgt med omhu etter som hver av stemmene har sin egen personlighet, fra Prinsens litt eplekjekke stemme til Elikas myke alvorlige stemme.

Gameplay
Spillet er bygd opp av en modifisert versjon av Assassin's Creed motoren. Mange vil tro at dette vil gi deg mulighet til å selv velge hvor du har lyst til å klatre så lenge det er et vindu eller en liten klippe osv, det er ikke saken her. Spillet kan være delvis linjert men du har selv friheten til å velge hvor du har lyst til å gå og hvilket område du har lyst til å takle først. For å komme noe videre må du samle inn Light Seed's som dukker opp etter at du har renset et område for Ahrimans corruption. Dette gir deg mulighet til å låse opp spesielle plater som gir deg mulighet til å; løpe opp langs bestemte veier, fly for en kort stund, hoppe utrolig langt til en ny plate osv. Kampstilen som Prince Of Persia spillene var skjent for har blitt forandret etter som du nå vil takle kun en fiende av gangen og ved bruk av 4 enkle knapper kan du lage ulike kombinasjoner ved bruk av Elikas magi, The Gauntlet, sverd og hopping. Spesielle puslespill vender tilbake også, men nå er det mye enklere enn de som ble funnet i Prince Of Persia trilogien.

Prince Of Persia er en som en ny pust til en gammel klassiker, men med ny historie, grafikk og lyd.
Spillet passer ypperlig til de som spilte Prince Of Persia trilogien, og dette spillet gir deg den samme kvaliteten som de andre spillene bare med nytt utseende og historie, og med en prins som ikke alltid tar ting på alvor (Mer menneskelig etter min mening)

+
- Den artistiske grafikken som gir deg et maleriaktig spillmiljø.
- Lyder som gir deg en god følelse og ekkel følelse i et og samme spill.