Pokemon XD: Gale of Darkness

LES: Denne anmeldelsen tar IKKE utgangspunkt i dagens grafiske himmelhav, og derfor gir jeg ikke lav karakter på grunn av det.
---

Dette er et spill i "serien" av pokemon-spill på N64, Gamecube og nå senest på Wii, der kampene har hovedfokus (leses som: 90%) og reisen er mindre interesant. Ja, det gjør faktisk spillet direkte dårligere, men allikevel er dette et av Pokemon spillene som har noen spesielle kvaliteter.

I dag er jo grafikken ganske råtten, men på tiden det ble gitt ut var det ganske greit nok for et GC spill. Det er grått, trist og mørkt, men det er nok gjort bevist. Animasjonene kjent fra de håndholdte spillene er der, samt de på det tidspunkte kjente Pokemon, så sånn sett klarer det seg også. Altså, om du venter å se de "nye" fra Diamond & Pearl, må du se mellom pikslene - de fantes ikke på denne tiden.

Historien er faktisk noe av det beste med spillet. Den er mørk, og det er faktisk en skikkelig historie, og ikke bare en ramme rudnt din egen ferd. En styff person med navnet Cipher (ikke Cypher, som de flyvende tingene i MGS2) fanger pokemon og gjør dem om til mørke Emoversjoner av seg selv, der fargepaletten samt triks og statistikk får seg en makeover. Historien spinner rundt Cipher og hans store kreasjoner, som kalles "XD" og deretter et nummer, som også gir spillets navn noen mening. Jeg skal ikke gå inn på numrene og hvordan de ville sees ut, men de første numrene, som 001 numrene er som oftest de sterkeste. Dette gir jo ikke noen mening tenker du, men ditt "oppdrag" er å redde dem ut fra denne tilværelsen, ved hjelp av den effektive metoden som kalles å banke en haug med trenere. Ja, det er monotont, og dermed et minus også, men det er en faktisk historie.

Gameplayet er ganske likt de gamle "Stadium" spillene til N64, med LITT av "Colluseum" spillenes utforskning blandet sammen. Det er definitivt ikke en 3D-utgave av de håndholdte spillene, og hovedattraksjonen er kampene, som også er gjennomførte, om ikke litt monotone. Som alle de andre spillene, er det flere måter å spille på. Du kan hamre løs, eller tenke taktisk. Du har god tid - det er turbasert og det hele, så det er i bunn og grunn en klassisk RPG på konsoll, med de ideene som har gjort Pokemon til en av de 3 mest selgende spillseriene i historien.

Det er ikke noe onlinemoduser her, siden Gamecube ikke hadde adapter eller ethernettilkobling. Men som en slags kontring til dette, har spillet muligheten til å utveksle Pokemons fram og tilbake til "Ruby/Saphire/Emerald" spillene - også den eneste måten å få en viss pokemon på disse uten Action Replay. Det er en gimmick, ja, men det er en morsomere gimmick enn mange andre.

Jeg ville si at om vi ser bort ifra den i dag elendige grafikken, er dette et greit nok spill. Bra, men ikke utrolig.
Om du liker pokemon, men vil oppleve ihvertfall en gang å ha en merkbart linær fortelling, som av og til er bra, kunne dette vært en ide.
Men om du er en grafikk-frik, så IKKE kjøp det.

Tror man kan kalle karakteren en slags 7,4, nærmere 7 enn 8 liksom.

bildet nederst viser den mørke stemningen, samt CUTSCENE grafikken (burde si noe om den ingame) samt en av hovedkarakterene. Greit nok! (ja, det er umulig å finne ok bilder av spill eldre enn 2 uker nå for tiden)

- Xelig00n

Samlet karakter: 7/10
1