Shadow of the Colossus (2005)

Skrevet av: edd   2008-12-17

Hvor skal jeg begynne? Spille starter med at det kommer en mann til et land. Et ukjent land som ser ganske forlatt ut. Mannen har med seg en død kvinne. Det er altså kjærlighet med i bildet. For det er en "gud" som kan få kvinnen i live igjen. Men for å gjenopplive kvinnen, så må mannen bekjempe mot kolosser og drepe dem som ligger i det forlatte landet.

Når jeg spilte dette spillet følte jeg følelsen av mestring. Vi snakker om 6-10 meter høye steinaktige trollmonstre som beveger seg rundt. Og det største er vel 20-30 meter høy. For å drepe disse må man finne det svake punktet på kroppen. Og det bruker å være mest på hode og på ryggen. Når du står under kolossene tenker du: Hvordan i huleste skal lille jeg drepe den kolossen der? Det er da jeg for følelsen av mestring. Når du rir, skyter med pil og bue, bruker sverdet og med klatre ferdigheter, så føler man at alt er mulig. Følelsen av å ta tak i kolossen og klatre opp på monstrene er egentlig en herlig følelse. Alt er storslagent og engasjerende i spillet. Fantastisk musikk en utrolig spillbarhet og en unik stemning som treffer dypt inn i "hjarterota". Men den beste følelsen er når du endelig dreper en koloss. Følelsen av å mestre skapningen og når du ser de faller ned på kne for siste gang, er ubeskrivelig. Grafikken er også komplett for PS2 sin del. Landskapet og stemningen rundt spillet kunne ikke vært bedre. Man føler seg så fri når man rir med Agro (hesten) gjennom den storslåtte naturen. Og tanken på at man er det eneste menneske i landet, sammen med en haug med kolosser gjør egentlig følelsen utrolig engasjerende.

Spillet er ganske annerledes enn andre spill. Det er derfor den heller ikke fikk den oppmerksomheten den virkelig fortjente. Men spillet viser bare hvor underholdene et spill egentlig kan være og hvor mye følelser man virkelig kan få av et spill. Utviklerne har gitt ut tidligere "ICO" som skal si å være en av beste spillene jeg noen gang har spilt - sier anmelder fra VG. Utviklerne har begynt med et nytt prosjekt som kommer ut til PS3 som går ut på samme spillopplevelse. Det er virkelig bare å glede seg!

Medlemsanmeldelser8
Samlet karakter: 9.9/10
1