Shadow of the Colossus (2005)

Skrevet av: ReDRuM   2007-08-22

Shadow of the colossus består av Wander, hesten hans Agro, 16 kolosser og et digert ukjent land som man skal utforske. Shadow of the colossus er en uoffisiell oppfølger eller prequel av spillet Ico. Hvor en liten gutt skal vise en jente veien, mens han sloss mot skygger som prøver å ta henne fra han. Nico skulle spillet egentlig hete, og var mer oppfølger enn det Shadow of the Colossus er. Konseptet var noe av det samme. De hadde noen få kolosser, og den lille gutten fra Ico red på hesten sin for å finne de, der de gikk rundt på slettene. De byttet ut Ico karakteren og skapte Wander. Kolossene ble mer massive og hele opplegget ble mer realistisk og ikke fullt så barnslig som det virket en stund, når Nico traileren florerte på nettet.

Kolossene er utstyrt med armor og til tider våpen. Og alle oppfører seg annerledes enn den neste. Kroppen dems er en blanding av Pels, Stein, Jord og omgivelsene. Alle har sine svakheter og ingen av dem blir tatt ned på samme måte, noe som kan få deg til å gruble en stund til tider. Det ble selvfølgelig laget prototyper som ikke ble med i sluttprosessen. Noen av dem virker spennende og kunne kanskje passet inn i spillet. Men spillet er så feilfritt fra før av at det trengs ingen endringer.

Musikken til Shadow of the Colossus er en enorm fryd å lytte til. Mens kuttscenene kommer og man prøver å overmanne kolossene, så hører man herlig orkestrert musikk. Men mens man rir rundt og utforsker landskapet, så er alt stille, det eneste man hører er hestehovene og naturen rundt deg. Og landskapet er vakkert. Det er ikke kjedelig å lete etter kolossene, man skulle nesten ønske turen var lenger, pågrunn av omgivelsene.

Mottakelsen av Shadow of the Colossus var meget positiv. Den fikk nesten bare toppkarakterer av alle verdens anmeldere. Og solgte i løpet av bare den første uken, i japan; 140,000 kopier. Og 80% av det første forlaget ble solgt i løpet av 2 dager i USA. Men selv om den ble lovpriset av det fleste ble styringen slått hardt ned på. Og steder som Gamespy sa at det å takle styringen var en likeså stor kamp som å overvinne kolossene. Og mange gamere klagde over hvor vanskelig det var å håndtere hesten til Wander, Agro. Men spillskaperne ville skape et så virkelig bilde som mulig, og de da måtte gjøre det slik for at det skulle bli naturtro. Selv elsker jeg styringen i dette spillet og har ingenting å klage over.

Shadow of the Colossus er absolutt i en klasse for seg selv. Episk musikk, flott grafikk, stemning som gjør deg skikkelig paff, herlig gameplay, et utrolig spennende tema og bare alt.

I min mening et av tidenes beste spill.

Medlemsanmeldelser8