Resistance 2

Er dommedagen virkelig her? Insomniac Games ser hvertfall ut til å stortrives i den.

Spillet Resistance: Fall of Man, var ett av førsteparti-spillene som ble med Playstation 3 ved lansering. Spillet mottok svært blandet kritikk, men viste mange at førstepersons skytespill fint kan fungere med Playstation 3 som konsoll.

I det første spillet møter vi Hale, en soldat i en amerikanske marinen. Året er 1951, og sammen med 5000 andre blir han sendt til de britiske øyer for å bekjempe det grusomme chimera-viruset som mer eller mindre har tatt over hele Europa. Viruset setter seg fast på mennesker, og transformerer de til et grusomt monster. På denne måten bygges det konstant en dommedags-hær, som dag for dag truer menneskeheten.

Sammen med resten av Storbritannia blir Hales her utryddet av viruset, med han stående igjen som sistemann. Hale blir også delvis smittet av viruset, og utvikler visse fordeler av dette. Symptomene hans er hurtighet, selvhelberedning, med mer. Hale kommer seg unna, og blir gående utmattet i skogen. Her blir han ut av intet plukket opp av et vennlig fartøy, og slik runder spillet av.

På akkurat samme sted tar Resistance 2 over.

En nytteløs kamp?
Ombord på det vennlige "VTOL"-fartøyet blir vi kjent med Major Richard Blake. Han forteller Hale at fartøyet er på vei mot en base på Island. Basen er en sammensvergelse blant de gjenværende overlevende. På vei mot basen blir fartøyet skutt ned av en såkalt "Goliat" fra den mørke siden, men ikke så overraskende overlever både Blake og Hale. Her begynner du som spiller å delta.

Sammen med Blake skal du jobbe din vei mot basen, for å redde en viktig professor (som forøvrig har en utrolig humoristisk aksent), og andre overraskende elementer.

I det du tar dine første steg igjennom slagmarken blir du møtt nydelig grafikk i kjent Insomniac-stil. Det er ikke vanskelig å se at utviklerne av spillet tidligere har født spill som Ratchet and Clank-serien og det aktuelle spillets forgjenger. Det visuelle er til de grader glattpolert - solstråler skinner mellom bladene, og eksplosjoner hagler mellom beina dine i et landskap som er så vakkert at det nesten krasjer med situasjonens noe mindre hyggelige alvor.

Ett livlig univers
Etter å ha ordnet sakene i basen på Island, ender du opp på en nærliggende kai. Her får du for første gang se omfanget av denne invasjonen. Himmelen svartner av fiendtlige fartøy, og lyden av hylende monster overdøver alt som en gang var ett vakkert syn. Nå er det virkelig alvor.

Hvor det første spillet gjorde ting feil, gjør Resistance 2 alt riktig.

Videre i spillet blir du dratt igjennom flere forskjellige omgivelser og underlag, som hver og ett oser av fersk kvalitet fra Insomniac Games. Du blir dratt inn ett deilig og livlig univers som vi aldri har sett maken til på Playstation 3 tidligere, sammen med ett skreddersydd styresystem som passer perfekt til kontrollen. I likhet med styringen på forgjengeren er den også denne gangen overraskende lett å ha med å gjøre, og det går ikke mange timene før den bokstavelig talt blir en fryd å bruke.

Resistance: Fall of Man var aldri et direkte dårlig spill, men klarte ikke holde en engasjerende og interessant flyt igjennom hele spillet. Det ble kanskje for "daffete" innimellom, og tidvis repeterende. Det er akkurat her man blir overrasket over hvordan Resistance 2 klarer å pøse på med endeløst action hele veien igjennom. Samtidig er sekvensene variert, med alt fra store masse-kampsekvenser med flere titals skuddvekslere på hver side, til stille og nervepirrende sniking i tåkelagte skoger. Enkelt og greit - hvor det første spillet gjorde ting feil, gjør Resistance 2 alt riktig. Dog kan noen av banene virke noe repeterende, men dette er småperioder som blir brutalt druknet av disse lange sekvensene med prikkfri action som dette spillet leverer.

Enda kvassere
Også våpenarsenalet i Resistance 2 har fått en betydelig ansiktsløftning siden det forrige spillet. Ikke bare er våpnene blitt flere, men forskjellen mellom de forskjellige er også blitt enda større - og mer betydelig.

Denne gangen vil du ha større utnytte av å lære deg de forskjellige våpnene, spesielt de du kan plukke opp fra fiendene du feller på din vei. Våpnene fra chimera-siden har blitt enda kvassere siden i fjor - de har blitt flere, kraftigere og føles mer badass enn sprettertene dine hylende motstandere løpte rundt i skogene med i det første Resistance-spillet. Også våpnene fra den vennlige siden har fått forbedringer. De er også blitt flere, samt føles tyngre og mer riktig enn tidligere.

Resistance 2 gjør veldig mye riktig, nærmest alt. Hvor det forrige spillet manglet guts og action, har dette spillet rikelig av begge deler.

Insomniac Games viser igjen at de kjenner konsollen godt, og vet akkurat hvordan spillene skal formes rundt den for å gi en best mulig opplevelse av både bilde, lyd og kontrollere. I tillegg snakker alle stemmer i spillet norsk, noe som virkelig er et pluss for et slikt spill. Det blir lett å følge med, og det blir lettere å gjøre seg kjent med karakterene, til tross for noen absurde oversettelser innimellom.

Noen smålinære baner er med på å gjøre at Resistance 2 ikke rekker helt opp, men dette er som nevnt småting som ikke er direkte med på å ødelegge opplevelsen av at Resistance 2 er et fantastisk spill som fortjener ros. Eier du en Playstation 3 og liker action, fortjener det også deg som kjøper!

Enda morsommere blir det å se hvordan flerspiller med 60 spillere kan fungere i et slikt spill. Tiden vil vise!

Samlet karakter: 8.8/10
1