Warhawk

Klassikeren Warhawk er kledd i ny drakt og ble denne uken lansert over Sonys onlinetjeneste - Playstation Network. Spillet er et onlinespill i god, gammeldags battlefield-stil, og med en mengde kjøretøyer og våpen ligger det an til mange timer med online-morro.

Denne artikkelen ble utgitt 1. september da spillet kom ut på Playstation Network, men er postet igjen grunnet spillet finnes nå i butikkene.

Hva er Warhawk?
Warhawk ble opprinnelig lansert i 1995, da til Sonys første Playstation-konsoll. I spillet manøvrer spilleren et futuristisk "hovercraft"-skip, og skal beskytte vår elskede planet mot verdensrommets skumle invasjon. Spillet er nå laget på nytt igjen av Incognito Entertainment og blitt til kanskje det sterkeste multiplayer-spillet utgitt til Sonys egen PS3. Spillet er utgitt over Playstation Network og vil den 19. september slippes i butikk, da i en pakke sammen med det Blåtann-headsett.

Kun flerspillermodus
Hele enspiller-delen av spillet ble til slutt kuttet, noe som gjorde at utvilkerne Incognito Studios kunne fokusere på å utvikle en god og gjennomført flerspillerdel av spillet, noe de virkelig har gjort.
Spillet er veldig vennlig for de som vil spille i feks klaner og lignende, og har fine muligheter for å opprette grupper til spilling med venner og kjente. På denne måten blir det mye lettere å planlegge fremtidig spill.

Starter i det små
Som i andre spill i denne sjangeren, starter du kun som bakkeinfanteri. Startpakken din inneholder en pistol, noen granater, samt et par kjappe bein. Rundt på kartet kan du plukke opp masse artige våpen, som for eksempel Bazooka og Flammekaster(!). Personen du spiller styres som tredjeperson, noe som virker veldig vanskelig og knotete, vertfall i starten. Men frykt ikke, morroa har ikke startet enda. Spillopplevensen starter for alvor i det du setter deg inn i et av "WarHawk"-flyene og setter kursen mot den fiendtlige basen. Det hele topper seg i det du unngår 3 varmesøkende missiler på centimeteren, tar en loop og topper det hele med å sende to fiendtlige fly rett i bakken. Kontrollene er veldig lett å sette seg inn i, noe som gjør spillingen relativt lett for både ferske og drevne playstation-spillere.

Kontrollene for kjøretøyene er ganske så like, hvilket gjør at spillet trenger liten tid for å bli kjent med det.

Flott Gameplay
Mange irriterer seg over at dagens spillutviklere legger for mye ressurser i grafikken i et spill, og nesten glemmer den delen av spillet som har med gameplay og spillbarhet. Warhawk er et flott eksempel på at det ikke er flott grafikk som får det sittende forran skjermen i flere timer, men et fangende gameplay og mye muligheter. Samtidig ser WarHawk vakkert ut. Dybden i spillet er mektig imponerende, og med 32 ivrige soldater på brettet samtidig, duker spillet for mange intense "dogfights". Det er ikke alltid like lett å riste av deg 5 fiendtlige fly som kun er ute etter å gjøre dagen din litt ekstra sur.

Mye muligheter
Det er mye utstyr og kjøretøyer i WarHawk. Jeep, tanks og selvfølgelig WarHawken selv, er alle kjøretøyer som har sin plass på slagmarken. Sammen med en rekke våpen, tilleggsraketter og miner gjør alt dette WarHawk til et spill med mye variasjon. Det er mange muligheter, og kun fantasien setter en stopper for hva du kan finne på neste runde.

Både første- og tredjepersons skytespill kan virke veldig knotete å meste på konsoll på grunn av kontrollene, men spill som WarHawk passer ypperlig. Infanteri-delen er vanskelig å mestre veldig godt, men den virkelige Warhawk-delen - som tar utgangspunkt i flyving, passer som hånd i hanske med PS3s kontroll.

4 spillere, 4 ganger så underholdende
WarHawk støtter også delt skjerm med opp til hele 4 spillere. Dette har vært en stor mangel ved flere av de andre av Sonys førstepartis utgivelser, og dette løfter spillet uten tvil ytterligere. Flykamper med 3 av dine kompiser samtidig på skjermen er ustyrlig artig, noe undertegnede kan bekrefte. Konsollspilling har alltid vært mest underholdende sammen med andre, og WarHawk er nok et spill som vil vinne mange kjøpere på dette.

Mye for pengene
Inntil den 19. september kan WarHawk kun anskaffes via playstations egen online-tjeneste, og dette til en veldig hyggelig pris. Spillet kan kjøpes til kun 240kr, og her får du utvilsomt mye underholdning for pengene. I butikk vil spillet selges til full pris (599,- veiledende), men da sammen med et blåtann-headsett.

Samlet karakter: 8.7/10
1
2