Gran Turismo 5: Prologue

Neste generasjons Gran Turismo er på plass. Bilspillet vi alle forbinder med Playstation har tatt steget videre - et steg det virkelig smaker svidd gummi av.

Introduksjon
En serie som Gran Turismo trenger ingen introduksjon. Har du eid en Playstation, kjenner du til serien - slik er det bare. Det er nok mer enn et fåtall av de som har kjøpt en Playstation 3 kun for Gran Turismo 5, og Prolologue-versjonen er et bevis på at de har gjort riktig. Gran Turismo 5 Prologue er kort sagt en stor demo. Det en liten utgave av fullversjonen, som har som formål å korte ned ventetiden til den utålmodige fansen. Spillet inneholder 40 biler og 8 baner, og byr derfor på mye moro for den relativt lave prisen.

En stor demo
Ja, hvor skal man starte egentlig... Det er vanskelig å skulle beskrive noe som du har ventet i flere år på å få sette kloa i. Etter å ha fullført alle de tidligere Gran Turismo-spillene, skal jeg ikke påstå at jeg har gruet meg til dette. Jeg føler meg som en munk i et nonne-kloster.

Gran Turismo 5 Prologue sitter på mange åpenbare forbedringer som du etter kort tid vil bemerke deg. Det første som slår rett i fleisen er den fantastisk skarpe grafikken. Det er krystallklart. Det er overlegent alt annet jeg har sett tidligere, og gir meg med en gang opplevelsen av at dette er noe ekstraordinært.

I spillets karriere-del starter du på bunnen slik vi kjenner det. Du kjøper deg en bil og hiver deg i de letteste løpene.
Du tjener fort opp penger til å kjøpe din neste bil om vi vinner mye, noe som er et must ettersom flere av løpene i kjent stil krever biler av spesielle fabrikanter eller med spesielle spesifikasjoner for å delta. Noen løp for lettvektere, noen løp for Lancer Evolotion, og vise versa. Igjen, akkurat slik vi kjenner det.

Når du har fullført alle løpene på første nivå, kan du bevege deg videre til neste. Premiepottene stiger, og det samme gjør viseren på desibel-måleren. Det er deilig å høre måten utviklerne har klart å gjenskape det ruvende brølet fra biler som en Ford Mustang. Det brøler, suser, puster og peser. Det er ingen tvil om at det her bor et dyr under panseret. Pass deg! karriere-delen har ca 25 løp du kan delta i, noe som skal være nok til å underholde deg i noen dager. Blir du ferdig, kan selvfølgelig alle løpene kjøres flere ganger.

Du merker fort at det er mange biler på banen. Maks-antallet biler på banen er denne gangen økt til 16. Flere konkurrenter, resultater i mer konkurranse. Den kunstige intelligensen er kvassere enn tidligere, og motspillerne dine virker mer interessert i å komme seg forbi deg enn tidligere. Den ekle følelsen av at motspillerne kjører på en fast linje er også borte. De gjør feil, og kjører ofte av banen uten at du forutsaker det. Artig!

Dragsuget kjennes
Sammen alt dette, kommer det en presis og deilig kjørefysikk vi ikke har sett maken til. Du kjenner mer forskjell fra de forskjellige bildene enn tidligere, og merker fort når det kommer motor under panseret. Bilene har forskjellige egenskaper og utmerker seg forskjellig i forskjellige situasjoner. Det er mye lettere å drifte enn tidligere, og du kan endelig styre bilen din sidelengs igjennom svingen - så lenge den har de rette forutsetningene. Mye motor hjelper godt til at den ikke mister draget.

Vi blir også introdusert to forskjellige kjøreoppsett. "Normal" og "Simulation". Det sier seg egentlig selv - den første gir deg hjelp i svingene, og er tilpasset den brukergruppen som ikke har de største kjøreferdighetene. Det andre er simulator-oppsettet, som legger til rette for den mest utfordrende og heftigste kjøreopplevelsen. Det er ikke lenger lett å rette opp en bil som får sladd. Her må du jobbe med bilen og ikke bare motorkraften avgjør lenger om du kommer først i mål.

Jeg føler en betryggende kontakt med underlaget, og kjenner at det er jeg (og ikke bilen) som avgjør hvor dette ender. Den nye muligheten til å sitte bak rattet hjelper mye på, da du på en helt annen måte enn tidligere kan avgjøre hvordan og hvor du skal plassere deg i veibanen.

Denne gangen spiller også dragsuget en større rolle enn vi har sett hos lillebrødrene. Skal vi vinne på høyhastighets-banene, er dette en avgjørende faktor. Den har mye å si, noe du fort vil merke når du skal konkurrere mot biler med like mye motorkraft som deg selv. Her er det ikke muskler som avgjør, men hvordan du bruker hjernen din.

En onlinedel med potensiale
For første gang i historien tar Gran Turismo turen utenfor rommet. Vi skal ut i den store verden og kjempe mot andre bilfrelste. Dette ender opp som en noe blandet opplevelse. For det første er spillet kun sluppet i Japan i dag. Dette resulterer i lang responstid og mye venting, da de fleste opprettede spillene har kilde i Japan. Siden pingen blir høy, ser heller ikke online-løpene særlig smooth ut. Dette er selvfølgelig elementer som vil endre seg når europeerne og amerikanerne får sjansen til å kjøpe spillet.

Et annet viktig element, er Gran Turismo 5 og skadefunksjon. Dette har ikke vært noe problem tidigere, da dine kunstige motstandere ikke har hatt interessen av å krasje deg av banen. Dette endres når du skal spille mot andre uti verden. Mange oppfører seg usportslig, og finner det helt greit å krasje i bakenden din i 300km/t i siste sving. Selvfølgelig har ikke alle denne holdningen, men mange løp er dessverre preget av dette, noe som totalt ødelegger opplevelsen. Det skal sies at utviklerne har uttalt at de i dette tidspunkt tester skadefunksjon til spillet. Kanskje ser vi det i fullversjonen? La oss håpe det, for slik som det er nå, har online-delen noen hull. Muligheten til å chatte med andre spillere før og etter løpene, samt kunne velge antall runder, er også funksjoner som forhåpentligvis er på plass i fullversjonen. Jeg ville også likt å sett muligheten til å sette opp turneringer med flere løp, biler osv.

Men la oss også trekke frem det positive. Du kan kjøre hele 16 stk sammen online og racingen generelt opptrer troverdig. I tillegg er det artig at du kan tjene penger på å vinne løp online. "Pengene" er de samme som du tjener i karriere-delen, og du kan derfor bruke disse på å kjøpe nye biler til din garasje.

Gran Turismo 5 Prologue fyller alle forventninger. Fantastisk grafikk, deilig kjørefølelse, samt stort forbedret fysikk, er noen av elementene som er med på å tenne tennpluggene før fullversjonen. Jeg kan virkelig ikke se hvordan dette skal gå galt. Spillet er akkurat slik vi kjenner det, med akkurat den rette neste generasjons-touchen vi trengte. Det er bedre, raskere, penere og mer krevende.

Når det gjelder online-delen, så merker jeg at en skadefunksjon er savnet. Vi trenger dette for å sette på plass alle de usportslige spillerne som ikke klarer å oppføre seg på banen. Kanskje kommer det, kanskje ikke. I karriere-delen savnet jeg det ikke en eneste gang. Det preger ikke spillet mye, da de kunstige motstanderne ikke har den holdningen.

Vi gleder oss til å se mer av dette. La oss håpe det ikke tar for lang tid.

Medlemsanmeldelser6
Samlet karakter: 7.7/10