Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Heavenly Sword

Neste uke slippes Heavenly Sword offisielt i Norge, og heltinnen som får Lara Croft til å skjelve i hotpantsen er endelig på plass. Spillet er utviklet av britiske Ninja Theory og slippes eksklusivt til Sonys Playstation 3.

Det himmelske sverdet
Nariko - denne kvinnelige, rødhårede krigskjempen - har sitt opphav i en stamme som en gang i tiden fikk i oppgave å vokte et himmelsk sverd. Sverdet tilhørte tidligere en gud, og kan ikke nyttes av et menneske, da det før eller senere vil dra livskraften ut av vedkommende. Når Nariko blir født blir hun bundet til sverdet, og stammen splittes i frykt for hva som vil skje med den mystiske kvinnen.

King Bohan - en hensynsløs og maktsyk krigsherre - setter hele verden i bevegelse for å drepe Nariko å få hendene på det himmelske sverdet, samt utslette hele Narikos stamme.

Et kampsystem av de sjeldne
Heavenly Sword har et massivt kombo-arsenal, og det er nesten kun tålmodighet som setter grenser for hva du kan gjøre i neste angrep. De som tidligere har spilt gode titler som God of War og Ninja Gaiden vil nok kjenne seg fort igjen her. Nariko benytter seg av flere helt forskjellige kampteknikker, og blokkerer tilsvarende angrep fra fienden ut i fra hvilket angrep du utfører. De forskjellige kampteknikkene fungerer på helt forskjellige måter, noe som gjør at du hele tiden må velge dine angrep ut ifra hvordan slaget utvikler seg. Og sammen med en mengde innlagte videoscener i kampsekvensene, gjør kampsystemet spillet variert og morsomt. Men frykt ikke. Du kan fremdeles spille Heavenly Sword og gi blaffen i den lange kombo-listen, men dette kutter fort ned levetiden til spillet og gjør det unødvendig ensformig.

En fryd for øyet
Jeg kan med hånden på hjertet si at dette er det utvilsomt peneste PS3-spillet hittil. Sammen med
Nariko gjør omgivelsene spillet til førsteklasses eyecandy, og animasjonene legger heller ikke noen demper på fryden. Både hovedpersonen og fiendene beveger seg overraskende pent, og med flere hundre fiender på skjermen samtidig skal det sies at Ninja Theory har gjort en jobb som kan få håret til å reise seg på ryggen når som helst.

Tvangssporet
Som nevnt tidligere, avgjør du deler av levetiden til spillet selv. Friheten utenfor kampscenene er nemlig skremmende liten. I en verden så vakker burde det være kriminelt å begrense din frihet til de grader som Ninja Theory har gjort med Heavenly Sword. Det er rett og slett deprimerende å se på de vakre omgivensene, når du innerst inne vet at du aldri vil få se hva som ligger på den andre siden. Du blir flyttet fra slag til slag, og det er til tider vanskelig å få med seg hva som skjer i historien til Nariko - en historie som forøvring etterhvert blir veldig tynn. Spillet kunne vært noe helt annet om friheten hadde vært større, men jeg står fremdeles i stor respekt av alt det som spillet faktisk inneholder, for det er ikke lite.

Variasjonen er som sagt ikke stor, men bedre blir det ikke når den britiske spillutvikleren introduserer sitt lille desperate forsøk: Narikos venninne Kai - den merksnodige kvinnen med armbrøstet. Narikos er nemlig ikke den eneste kvinnen du får hendene på igjennom spillets gang, for allerede under første kapittel får du i oppgave å plukke ned soldater om natta ved hjelp av Kai sitt langdistanse-våpen. Her fungerer kontrollene relativt dårlig, og for undertegnede ble sekvensen noe som minnet skremmende mye på filmen Anger Management fra 2003.

Heldigvis blir det betydelig bedre senere, for pipen blir en helt annen når man får i oppgave å styre kanonkuler med Playstation 3s SIXAXIS-funksjon. Dette er faktisk overraskende underholdende, og det skal vise seg at SIXAXIS blir det hyggelige tillegget i spillet. Du kan nemlig plukke opp så godt som alle gjenstander rundt deg (inkludert fiendens våpen), kaste de på fienden og deretter styre de med SIXAXIS. Dette gjør de allerede stilige kampsekvensene enda stiligere, og hjelper det uhyggelige tvangssporet til å bli betydelig bredere.

Konklusjon
Det er vanskelig å skulle gi Heavenly Sword noen form for terningkast eller karakter, da gleden av spillet avhenger mye av den som spiller det. Spillet blir mye det du gjør det til selv. Legger du ned litt tid til å lære deg de forskjellige komboene i spillet, blir Narikos eventyr betydelig morsommere for spilleren. Men skulle du derimot irritere deg over den begrensa friheten og utforskingsmuligheten, kan Heavenly Sword bli kjedelig i lengden. Det skal sies at spillet ikke er veldig langt, så muligheten er til stede for at du allerede har rundet alle kapittelene det før du har fått tid til å irritere deg over tvangsstien. Alt i alt er Heavenly Sword utvilsomt en av stortitlene denne høsten for PS3-eiere, og tilbyr mye morro for spilleren. Den flotte grafikken, det varierte kampsystemet og den artige bruken av SIXAXIS gjør at de negative sidene ved spillet blir skyvet inn i skyggen. Ninja Theory har laget et godt spill.

Jeg ender opp med å gi spillet 8 av 10 poeng.

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 7.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10