Portal: Still Alive

Skrevet av: BlueDaf   2009-01-22

Portal: Still Alive er for meg et av de beste spilla som finnes i dag. Det er et spill som tvinger deg til å tenke logisk og kreativt, og fremfor alt nytt. Det så ut som et FPS-spill, og etter 10 min var jeg rimelig frustrert fordi jeg ennå ikke hadde fått skutt noen. Så fikk jeg kontroll over begge portalene, og ble frelst. For Portal er ikke et skytespill. Det er et logisk puzzle-platformspill forkledd som et actionspill. Skyter du med LT får du en blå portal og skyter du med RT får du en oransje. Går du inn i den blå kommer du ut den oransje, og omvendt. Dette er det eneste hjelpemiddelet du har til å komme deg igjennom banene, i tillegg til noen små kasser til å sette oppå knapper for og åpne dører.

Og hodet. For det er nemlig det spillet går ut på: Å bruke hodet. Du skal komme deg gjennom pene og logisk designede baner ved hjelp av hjernekløkt og morsom lek med fysikk. Du vil få samme fart ut av portalene som du hadde da du kom inn, og dette er noe du må utnytte flere steder. Noen vegger og gulv kan du gå igjennom, men da vil portalene forsvinne. Andre dreper deg, men er gjennomtrengelige for portalene. Noen veldig like kan du gå på og skyte portaler gjennom. Du vil også finne dødelige, flyvende baller som skal inn i en dings for å åpne dører. Ofte vil du møte motstand i form av noen små roboter som skyter deg ned. Hvis du velter en kortslutter den.

Og det var i møte med min første robot at jeg la merke til hvor god lyden er. Robotene har mekaniske pipestemmer og morsomme komentarer. Når de får øye på deg utbryter de: "hey, who are you?" og hvis du klarer å komme deg vekk synger de mekanisk: "Are you still there?". De roper som regel "good bye" i det de kortslutter. Kaster du dem i vannet skriker dem. Lyden av skuddene fra portalpistolen og robotene virker også realistisk, og helt til slutt vil du høre en sang som nesten er et sammendrag av spillet. Lyden er rett og slett perfekt.

Hele spillet er pakket inn i en absurd, morsom og drivende historie med litt svart og skummel humor. Du begynner som en menneskelig testkanin på et laberatorium styrt av en computer. Dessverre gjør du det litt for bra og den gale dataen finner ut at du er for farlig. Jeg ler fortsatt når jeg tenker på kommentarene den slang etter meg i det jeg prøvde å stikke av: "Wait, come back! We can be friends! I dont wanna kill you! I was just joking!

Det mest negative jeg kan si om spillet er at det ikke er et ordentlig stort spill som kan stå på egne bein, men det har flere baner enn originalen og dessuten koster det bare 1200 Microsoftpoints (ca. en hundrelapp). Og det er virkelig verdt det. Det passer kanskje ikke for alle, men Portal er en av de største spillopplevelsene i mitt liv.

Grafikk:9 Lyd: 10 Gameplay: 10 Holdbarhet: 7
+ kul lek med fysikk, fantastiske puzzles lyden, storyen med mørk humor
-kanskje litt lite, men ikke i forhold til prisen