Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Counter-Strike: Source

Advarsel: Denne anmeldelsen er gammel og har ikke samme kvalitet som nyere anmeldelser. Les på egen risiko!

Counter-Strike 1.6 er kansje ikke det beste spillet som er laget, men det ble nok en av de største hitene noen sinne, uansett hva jeg måtte mene. Utviklerne bestemte seg dermed med å lage en opppusing i Source-motoren. Dette er det smarteste de har gjort...

Counter-Strike: Source ser med første øyekast ut som en vanlig online-shooter med litt utdatert grafikk og ingen story mode der terrorister sloss mot conterterrorister. Men under panseret ligger et spill som er så episk og så stort at man ikke blir lei etter det første året. Her er forklaringen:

Grafikk
Som jeg så mange ganger har sagt, er Source yndlingsmotoren min, og CSS har mye av æren for det. Grafikken er i mine øyne perfekt: Lyssettingen er presis og realistisk, teksturene er vellagde og detaljer er det masse av. Selvførgelig, siden man kan lage egne brett, er det jo noen baner som ser helt (unskyld utrykket) jævlige ut, men mesteparten er bra, spesielt de ferdiglagde banene. Eneste minus her sånn egentlig er at animasjonene til medspillere ikke ser veldig bra ut til tider, men det glemmer man fort. (its not about the grapich, its about the game!)

Lyd
Spillet inneholder ingen musikk, men til gjenngjeld har det fantastiske lydefekter av ypperste klasse. Jeg skveter fortsatt vist noen kommer bak meg og peprer løs med AK uten at jeg har merket noe. Skuespillet til botene varierer litt dòg, men så er det jo ikke meningen å sloss mot boter heller.

Gameplay
Gameplayet er noe av det beste som fins i FPS på markedet: kontrollene er presise som bare pokker'n, og man sikter bedre vist man ikke får panikk, men greier og konsentrere seg (det er en kunst). Man kan også tagge et eget bilde hvor man vil, når man vil (så godt som) slik at man kan skryte av at man drepte noen, fortelle en vits eller andre ting som ikke er så barnevennlige (hint hint). Vist man har opprettet sin egen server kan man også instille fysikken i spillet, eks. gravitasjon.

Multiplayer/Spillmoduser
Multiplayerdelen er jo det spillet er laget for. Man finner seg et spillmodus eller en server og spiller ivei mot andre spillere fra hele verden. Botene er dumme som brød (og de wallhaxer), så man burde ikke spille mot boter vist du har nettverk, noe som oppfordrer til å spille mot andre.

Nå skal jeg ramse opp en hel del spillmoduser, som beviser mer at spillet har en fremdragende holdbarhet. Banenavnene starter med en viss bokstavkombinasjon for å indikere hvilken bane det er, så eks. de_ (eks. de_dust) betyr at du skal demontere/plante en bombe:


de: Bomb Defuse. Terroristene skal plante en bombe, mens Conterterroristene (CT) skal demontere bomben.

cs: Hostage Rescue. Terroristene holder gissler, og det er CTene sin oppgave å redde dem.

dm: Death Match. Det er lag mot lag, der man sloss til døden. Ikke mer og si.

gg: Gun Game. Man starter med en relativt dårlig pistol, og ettersom man dreper fiender blir våpnet ditt oppgradert.

aim: Aim. Treningsbaner der man kan øve seg på å skyte på andre spillere med kort mellomrom.

surf: Surf. Man skal "surfe" rundt på flygende ramper for å skaffe våpen til å drepe motstanderne.

zm: Zombie Mode. En tilfeldig spiller starter som en zombie og har som oppgave og infisere alle andre på brettet. Menneskene sin oppgave er å overleve eller (noe som er veldig vanskelig) utrydde zombiene.

ze: Zombie Escape. Det samme som zm, bare at menneskenes oppgave er å unslippe zombiene ved å komme seg igjennom en hinderløype som kan variere fra hustak til tropiske øyer.

ba: Jail Break. CTene er fengselsvoktere i et fengsel, mens terroristene er fanger. CTene skal gi ordre som Terroristene må adlyde, samtidig som de skal få tak i våpen for å slakte CTene. Men for guds skyld: les reglene før du spiller!

dr: Death Run. CTene skal kommer seg igjennom en hinderløype, der Terroristene styrer fellene selv. Terroristene skal dermed gjøre så godt som de kan for å drepe CTene ved hjelp av smarte feller. Vist CTene skulle overleve dette, kan de fritt drepe Terroristene etter ønske...

glass: Glass Map. I prinsipet er det en helt vanlig de/dm bane, men det mye er bygd opp av knuslig glass som kan ødelegges med et par skudd (dette inkluderer vanligvis gulvet). Watch where you step!

RPG/Warcraft III mode: Dette er en egen servermodifikasjon som ikke har noen egne baner. Når man dreper fiender får man kill credits, som brukes til å kjøpe superkrefter.

Death Match (server MOD): Det samme som vanlig Death Match, bare at man respawner med en gang man dør. Gjør deg klar til en masakrè!

og det er mer til, inkludert fotball og fjellklatring. Du må bare prøve deg fram!


I tilleg til dette kan man laste ned en aplikasjon kalt "Source SDK" fra Steam Tools der man kan lage egene baner til spillet, så du kan lage akkurat det som måtte passe deg. Hva med et teselskap, der suppen inneholder en M4? Eller et gammelt fabrikkbygg infisert med zombier og hemelige ganger? Kansje en stor gresslette med noen få bunkere og masse snipere slengt rundt omkring? Du bestemmer.

Spillet koster i tilleg bare rundt 200kr, og inneholder bonusspillene Day of Defeat og Half-Life: Deathmatch, som du kan kose deg med vist du om formoding skulle gå lei av CSS. Er du ute etter beinhard realisme, gå å kjøp COD4 eller COD:WAW, men vist du liker moro, variasjon, perfekt sikte, banebygging, tagging og chating: LØP OG KJØP!!!


+ Holdbarhet til tusen, perfekt lyd, mange moduser, multiplayer

- Botene er dumme som brød, det fins altid drittunger som spiller

Grafikk: 9/10 (kan gå ned til 5 på hjemmelagde brett, men men)
Lyd: 10/10
Gameplay: 10/10
Multiplayer: 10/10
Holdbarhet: 10/10

BESTE ØYEBLIKK: Når du får en killingspree, og det står med store bokstaver på skjermen mens en stemme roper det ut. Fantastisk.

VERSTE ØYEBLIKK: Når en drittunge skyter deg med AWP og deretter spammer micen med "Noob! Owned, noob!!1!". Disse blir heldigvis ofte bannet fra serverne, siden ingen liker spamming.

Medlemsanmeldelser8
Samlet karakter: 8.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10