F.E.A.R. 2: Project Origin

Hva er blodig, skummelt og genialt? Det er kun et svar til dette, det er Fear 2: Project Origin!

Det første Fear spillet er nok husket av mange, det er et spill som fikk mange tøffinger til å skrike som små jenter. Jeg skal si at jeg var en av dem, jeg får frysninger når jeg hører navnet Alma, så for å si det veldig enkelt, så hadde jeg en god del forventninger til Fear 2. Heldigvis så kan jeg si at spillet innfrir på nesten alle punkter.

Spillet begynner 30 min før det forrige Fear spillet sluttet, denne gangen så spiller du som Micheal Becket, du og teamet dit skal arrestere Genevieve Aristide, lederen for en organisasjon som du tror står bak flere ulovlige operasjoner. Dette går selvfølgelig ikke bra, og plutselig så kjemper du deg gjennom ruiner av en by, og kjemper mot den fryktede Alma. Historien er lettere og følge med, siden du nå finner databrikker med informasjon, disse kan bli litt kjedelig å lese i lengden, men det er en bra måte å få frem historien på. Historien er også av god kvalitet, og personlig så mener jeg at den er bedre enn den forrige Fear historien.

Actiondelene av spillet er også som i det originale Fear. Som regel så vil du møte super soldater, men av og til så møter du noen fryktelige skumle fiender. Det er mer variasjon i fiende i Fear 2 og dette er et stort pluss. De nye fiende er enten bedre væpnet enn de du har møtt før, eller veldig skummel. Nøkkelen i kampene er bruken av slow-motion, det gir deg muligheten til å bekjempe store mengder fiender samtidig. Det skal også nevnes at AI i spillet er av høy kvalitet, fiendene bruker objekter de finner som dekning, og de angriper som et lag. Når fiendene er så intelligente som de er, så føles aldri kampene lik. Det er egentlig bare 2 ting som er blitt lagt til Fear 2 kamp messig, du kan bruke diverse gjenstander som dekning, og du kan selvfølgelig tippe ting over for at de skal beskytte deg. Det skal sies at noen ting som ser ut som at de kan tippes over ikke kan tippes og dette kan bli et lite problem i kampens hete. Du får også muligheten til å sitte i en robot noen ganger i spillet, disse robotene du sitter i har maskingevær og raketter og er herlige å bruke. Du følger at pulsen øker når du bekjemper horder av supersoldater, med dine kraftige våpen.

Noe av det jeg fryktet var at spillet ikke ville være skummelt, men jeg kan trygt si at det ble flere hyl fra rommet mitt. Alma er like skummel som alltid og er også blitt mer aggressiv. I det forrige spillet så var hun bare skummel, men nå er hun også blitt farlig. Det er fryktelig skummelt å bli angrepet av Alma og det kommer ofte uventet. Selvfølgelig så er stemningen i spillet fantastisk bra, selv om det ikke var noe spesielt skummelt i flere rom, så satt jeg kjempe nervøs i stolen min. Eneste negative med skrekken, som må sies er at det kan bli litt identisk med det første Fear spillet. Etter å ha spilt Fear så er blir man litt mindre skremt av Alma, men jeg kan garantere dere en ting, Fear 2 er veldig skummelt og skrekkelementene vil ikke skuffe.

Grafikken i spillet er litt blandet. Grafikken er bra, men det finnes noen virkelig elendige tekstaturer. Selvfølgelig så ser spillet pent ut, men det kunne trengt litt finpuss. Heldigvis så er kampeffektene i spillet utrolig. Når du ser eksplosjoner fra granatene dine, eller ser et vindu bli skutt i stykker så er det veldig fult av detaljer og dette gjør actiondelene enda mer intens. Det er ingenting å klage på når man tenker på stemningen i spillet, og stemning er noe av det viktigste i spillet. Jeg kan også gledelig si at Monolith har fikset et av de største problemene som var i Fear, de har heldigvis gitt oss mer varierte miljøer. Miljøene er typiske skrekkmiljøer, da tenker på skoler,sykehus og trange korridorer. Miljøene er akkurat nok varierte slik at du ikke blir lei av det sånn cirka 8-9 timer lange spillet.

Noe som jeg likte veldig godt med Fear 2 var våpnene, du skal få bruke flere våpen som får det til renne fra munnviken. Du har selvfølgelig klassikere som pistol,maskingevær og hagle, men du skal også få bruke en laserrifle, ildgranater, flammekaster og andre deilige våpen. Jeg kan nok trygt si at alle vil finne et våpen som faller dem i smak.

Musikk/lydene i spillet er også veldig bra. Musikken i kampdelene hjelper til med å gi deg en skikkelig action følelse, og lydeffekten er perfekte for å skape en skummel stemning. Eller så er lydene generelt gode, det eneste jeg ikke likte var at noen våpen hørtes litt for svak ut. Alle våpnene føles kraftig, men lyden kunne gjerne vært litt kraftigere.

Singelplayeren er av høy kvalitet, men uheldigvis så imponerer ikke multiplayeren like mye. Det er ikke noen store mangler i den, men den mangler det lille ekstra som gjør at det blir en skikkelig intenst opplevelse. Joda det er tøft å slåss i roboter, men de fleste banene er litt kjedelige og spillet gir deg ikke en skikkelig actionfølelse. Jeg mener ikke at multiplayeren er direkte dårlig, men det er ikke i nærheten av samme kvaliteten som singelplayeren har. Det som er problemet er at det føles så uoriginal, bortsett fra robotene så er det ingen ting som skiller multiplayeren fra andre spill. Det er klassiske 8vs8 kamper. .Vist du ikke har noen multiplayer spill så vil nok Fear 2 være artig online, men vist du har et annet spill så vil nok Fear 2 ikke bli brukt så mye.

Alt i alt så leverer Fear 2 det fansen ville ha. Kampene er fortsatt intense, AI er veldig høy, det er skummelt og det er også fikset mange problemer fra Fear. Uheldigvis så kan det bli litt kjedelig å lese masse tekstmeldinger, og multiplayereren er ikke den store opplevelsen. Våpnene kunne også ha litt mer kraft i lydene sine. Jeg vil uansett anbefale dette spillet sterkt til alle, men husk på en ting. Dette er ikke et spill for lettskremte mennesker.

+ med spillet: Bra action, veldig skummelt, bra effekter, god historie,

- med spillet: Kan bli litt mye lesing, litt svake grafikk her og der, svak multiplayer, våpnene høres litt svak ut

Grafikk:8