Produsent: EA/Dice
Platform: PC
Sjanger: FPS
Spillere: 2-64 lan/nett. Singelplayer
Aldersgrense: 16+
Release: 17 mars 2004 i Europa

Jeg har satt meg tilrette i stolen, jeg og et par andre var på vei mot fiendens base kulene sneiet over oss som en hau med fluer. Jeg kunne kjenne varmen fra jungelen og før jeg viste ordet av det var ble kameratene mine skutt. Nå var jeg alene jeg så min sjangse og stormet bort til flyet jeg måtte rømme fra fienden de trodde jeg var feig men nei det var jeg ikke jeg kom nemmelig tilbake men
denne ganger med bomber.

Battlefield Vietnam er et vakkert krigsspill som handler om Vietnam krigen (1961-1970)
Denne forferdelige krigen som Amerika tappte, men nå kan du gjøre noe med det kjemp mot eller med usa og led landet ditt til seier. Battlefield Vietnam ganske likt sin forjenger battlefield 1942 men denne gangen i nyere tid med nytt gear og ikke minst i jungelen der løver og andre rare skapninger lever. (eller nei det lever jo ikke dyr der men dere skjønner hva jeg mener). Her blir vi kastet inn i en tett grod jungel der farer venter rundt vært et hjørne (eller nesten da)
Napalm bombene faller ned over Vietnam Amerika har akkurat invadert landet dette er deres mulighet til og gjøre om på historien sån som dere vil. Bfv er som sagt veldig lik sin forgjenger bare at nå er vi i ny tider der vi får lov til å leke med helt andre våpen og mektige fartøy. Jeg vil si at alle batlefield spillene følger samme mønster og BFV er ikke er untak, Men som sagt har spillet sine forbedringer sinde det forrige eksempel Grafikken som stadig blir bedre. !5 Mars 2005 kom det fire nye patcher som inkluderte nye biler,baner og en mode basert på BF1942.

Før man starter en kamp i bfv må man velge hva slags type soldat man vil være man kan også velge mellom to ansikt og to kropper. De forskjellige type soldatene man kan være våpnene varrierer fra vietnam til usa men man kan velge mellom to våpen per type. Her er de forskjellige typene: Vanelig soldat våpen M16 pistol, granat osv vi har også bazooka soldat, Sniper og mekaniker. Mekkanikeren til Amerika skal reparere biler og våpen han kan også legge miner, mens vietnam sin kan grave han kan sette ut forskjellige feller. Bazooka og sniper sier seg selv.
Gameplayet er veldig komfortabelt og følger de samme kontrollene som i det forrige. Det som jeg ser på som best er den fatastske følelsen av og fly flere hundre meter oppe i luften. Gameplayet når man flyr er litt merkelig med en gang men når man blir vant til det så blir det bare helt konge.

Grafiskk set er spillet bra til og være lagd i 2003-04. Junglen og lanskapet er bare overveldene alt er veldig detaljert og fanger deg til skjermen. Men det som nok er det bedste med grafikken er nok detaljene på våpnene og flyene vi skal heller ikke glemme måten de har fått til lyset i spillet. Grafikken er altså god til sin tid, men det var også spill på denne tiden med bedre grafikk. Folk i spillet ser blant annet ikke spesielt bra ut og dette sammen med noen bugs trekker karakteren ned.
Men det aller beste med spillet og det som kanskje knuser en del spill er den fantastiske lyden og den utrolige musikken fra 70 tallet. Lydeffektene er et kapittel for seg selv den fantastiske lyden av folk som skriker og bomber som faller er som musikk i mine ører.
Men musikken er virkelig det som hever spille betraktelig, sangene spilles blant annet av ccr. God lyd, men det er fortsatt rom for forbedring.

Jeg vil til slutt anbefale spillet for folk som er opptatt av historiske spill ,krigs-spill og folk som liker og spille veldig fritt, ja da er BFV spillet for deg.
BFV er også et knall bra kjøp for deg som liker intense kamper som du kan spille med gode venner.