Pokemon Dash

Skrevet av: Evven11   2009-02-19

Jeg husker da jeg fikk min Nintendo DS i bursdagspresang da jeg fylte 10 eller 11 år. Jeg ble skikkelig glad og måtte skaffe meg noen spill til den. Da bestemte jeg meg for å kjøpe Pokémon Dash siden det så litt artig ut pluss at jeg likte Pokémon. Men jeg angrer. Dette er et kjedelig spill som jeg aldri skulle kjøpt. Dette er et spill som kan være litt morsomt i starten, men så blir det bare forferdelig kjedelig.

Det er mulig å beskrive Pokémon Dash med bare ett ord. Løping. Pokémon Dash handler nemlig om å løpe om kapp med andre Pokémoner. Det er forsovet alt du gjør, men du løper også over forskjellige områder som asfalt, gress, snø og sand. Andre ganger må du krysse hav ved hjelp av den klassiske havpokémonen Lapras. Du kan også styre en varmluftsballong, men dette skal jeg forklare mer etter hvert.

Din oppgave i dette spillet er å lede Pikachu til seier! Du styrer Pikachu og oppgaven din er å passere 9 sjekkpunkter formet som pokéballer. Når du har gjort det så har du vunnet racet, men du må selvfølgelig være den som passerer det siste sjekkpunktet først! Og dette er egentlig alt man gjør. Men som jeg nevnte så løper man på forskjellige områder. Man løper fort på asfalt, men når man løper på gress sakner farten litt. Det samme gjelder snø, sand, busker osv. Noen ganger må du også krysse hav og da sitter du på havpokémonen Lapras. Når du rir på Lapras føles det ut som om du beveger deg enda fortere enn når du løper.

Hvis et sjekkpunkt er veldig langt unna, må du løpe til den nærmeste "varmluftsballong -stasjonen." Det er egentlig ikke en stasjon, men du må dra ditt for å få tak i ballongen. Du kan selv velge når du vil fly opp til himmelen. Når du har kommet opp i luften skal du navigere deg frem til det området du skal lande på. Når du skal lande, hopper Pikachu ned fra varmluftsballongen og har to ballonger festet til ryggen. Hvis du sprekker én ballong detter du ned mot bakken fortere og hvis du sprekker den siste ballongen detter du enda fortere. Men du må passe på å ikke sprekke noen ballonger hvis du skal lande på asfalt eller noe annet hardt. Da lander du nemlig altfor hardt og ligger bevisstløs på bakken i noen sekunder.

I Pokémon Dash er det 5 forskjellige cuper: Green cup, White cup, Blue cup, Yellow cup og Red cup. Det er veldig lite variasjon i cupene. Green cup inneholder masse grønt, men det gjør alle de andre cupene også. White cup inneholder litt snø, men det gjør andre også. Og det er masse grønt der også. Som jeg sa, cupene er ikke særlig forskjellige.

Kontrollene i Pokémon Dash fungerer slik det egentlig skal, men det betyr ikke at kontrollene fungerer så bra. For å løpe med pokémonen din trykker du pennen ned på den trykkfølsomme skjermen og deretter drar du pennen fort til den retningen du skal løpe til. Og så gjentar du det samme om og om igjen helt til du har fullført løpet. Dette kan bli litt slitsomt og er ganske kjedelig. Veldig kjedelig, faktisk! For det er dette du gjør hele tiden. Men når du reiser opp i lufta med varmluftsballongen får du en bitteliten pause fra løpinga og skal bare navigere deg til området du skal lande på.

Grafikken er egentlig ganske grei, men også ganske dårlig. Pokémonene ser bra ut, men jeg vil ikke si det samme om områdene. Områdene er tamme og kjedelige og det eneste du ser er gress, asfalt, vann, busker osv. Men jeg er egentlig ikke sikker på om buskene er trær eller busker på grunn av den nokså dårlige grafikken.

Musikken er ganske "happy" og du kan bli utrolig lei av sangene. Du hører masse av sangene om og om igjen, men de skiftes noen ganger. Lyden dessverre ikke så bra. Når du løper på gress høres det ikke veldig ut som om du løper på gress. Det samme gjelder asfalt. Dette skyldes den dårlige lyden.

Pokémon Dash kan være litt morsomt den første halvtimen, men så blir det bare kjedelig. Det er lite variasjon i banene og cupene, og lydeffektene er dårlige. Dette er ett spill som ikke varer lenge på grunn av lite variasjon og lite innhold. Kontrollen kan være slitsom og kjedelig, og fungerer ikke særlig bra. Man kan også spille multiplayer, men dette forbedrer ikke holdbarheten. Et av høydepunktene i dette spillet er at man kan dra i kinnene til Pikachu i hovedmenyen. Selv om du liker Pokémon er det ingen grunn til å kjøpe dette! Styr unna!

Delkarakterer:
Grafikk: 5
Gameplay: 4