Halo Wars

Halo Wars er spillet som har høstet gode karakterer de fleste steder og mange mener at det er spillet som bringer strategi til konsoll. Selv er jeg ganske enig i dette, spillet er virkelig laget for konsoll og kontrollen passer utrolig bra. Likevel synes jeg at det tenker for lite nytt og det ender opp med å være et litt over middelmådig spill.

Gameplay

Halo Wars bringer dessverre ikke så mye nytt til strategi sjangeren. Man begynner med en base som har ulike felt rundt seg. Her er det man skal bygge forskjellige bygninger, dette gjør man enkelt med å bevege sikte over feltet og trykker A. Da kommer det opp en meny med ulike bygninger som man kan bygge. Når man da har valgt en bygning som skal bygges begynner bygging helt av seg selv. Her trenger man ingen som helst form for byggere og alt skjer helt automatisk, det samme gjelder soldater og kjøretøy. Selvfølgelig trenger man resurser for å bygge bygninger og for å trene soldater. Dette skaffer man enkelt med å enten bygge supply pad eller warehouse, avhengi av om man er Covenant eller Mennesker. Man trenger også power for noen soldater, oppgraderinger, bygninger osv. For å skaffe power må man som menneskene bygge en eller flere reactorer og med The Covenant må man få en Bygning som man oppgraderer. I tilegg til å oppgradere ting å få soldater, kan man bruke leader powers, disse varierer fra kommandør til kommandør og de kan gjøre alt fra å skape en vortex som river ting i fillebiter, til å sende ned en laser fra himmelen. Hvilken kommandør man skal ha velger man alltid før man går inn i en skirmish kamp og de har ikke bare ulike evner, noen av de har også unike soldater som bare den kommandøren kan få og hver side har 3 kommandører hver. Det er også mulig å sette soldater in i bygninger og få de til å ta cover bak forskjellige ting. Dessverre er cover systemet altfor lite brukt og det finnes nesten ingen steder man kan ta cover med soldatene sine. Å sette folk inn i bygninger er heller ikke så stor vits i å gjøre. Dette trekker gameplayet en del ned og det gjør at dybden i spillet ikke blir så bra, som igjen gjør at spille ganske fort kan bli repeterende. Det hjelper heller ikke mye at det bare er 2 mulige raser å være. Heldighvis er kontrollen i spillet bra og alt er lett å navigere å holde styr på.

Skirmish har 2 ulike moduser man kan velge mellom, det er standard og deathmatch. Som du sikkert gjettet er standard helt normal kamp der man velger kommandør, hvilken bane man skal spille, hvor mange spillere som skal være med og hvis man er mot Ai styrte motstandere velger man vanskelighetsgrad. Den andre modusen deathmatch er nesten helt det samme, den eneste forskjellen er at man begynner med utrolig mye mer resurser. Begge disse modusene kan spilles online. Menyen online er ganske oversiktlig og lett, man bare velger hvilken type man skal spille, hvor mange som skal være med og hvilken bane man vil spille. Etter det søker den etter motstandere som passer for kriteriene man har bestemt seg for. Man finner som oftest motstandere fort og det er veldig sjeldent det lagger.

I tilegg til skirmish har man også en historie som man kan spille. Her følger man sgt Forge og menneskenes første møte med The Covenant. For å føre historien videre gjør man oppdrag som kan variere alt fra å redde en viktig person til å ødelegge et gigantisk Covenant skjold. Etter hver bane kommer det et animert klipp som også er med på å bringe historien videre. Dessverre lider historien av dårlig holdbarhet og man kan gjøre den ferdig på 5-6 timer hvis man er rask. Den eneste tingen Ensemble Studios har gjort for å øke holdbarheten er å ha forskjellige vanskelighetsgrader som man kan velge. Når da både Historien og Skirmish har dårlig holdbarhet sier det seg selv at dette er et spill man ikke spiller lenge.

Grafikk

Det er her Halo Wars imponerer, teksturene er utrolig gode og detalje nivået er til å måpe på. Banene man spiller på er også varierende og nøye laget. De kan variere fra tropiske ferieparadiser til til ørkener til frozne lanskaper. De animerte klippene i historien er nok det beste jeg noen gang har sett i et spill og de alene er nesten hvert hele spillet. Animasjonene er også ganske gode og det er utrolig kult å se biter som detter av en Scarab etter hvert som man skader den. Frameraten er også utrolig bra og spillet flyter utrolig fint.

Lyd

Mesteparten av musikken i Halo Wars er ganske episk og den kan til tider minne om musikken fra de andre Halo spillene. Lydeffektene er også ganske gode og man kan blant annet høre skrikene til marines når de blir skadet og eventuelt dør. Stemmeskuespillet imponerer også og alle stemmene passer nesten helt perfekt, dette gjelder alt fra den kule stemmen til sgt Forge til The Arbiter.

Halo Wars er kanskje spillet som bringer strategi til konsoll. Det har også utrolig bra grafikk, historie lyd. Dessverre gjør ikke dette opp for repeterende gameplay, dårlig bruk av coversystem og en holdbarhet som er til å spy av. Så hvis du har tenkt å kjøpe dette spillet bør du enten være en Halo nerd eller en som ikke bryr seg om å gjøre det samme om og om igjen.

+Nydelig Grafikk på alle områder
Episke sanger og godt stemmeskuespill
Noen utrolig kule soldater og kjøretøy