Resident Evil 5

Jeg har lenge ønsket meg dette spillet. I det siste har mange anmeldelser blitt publisert rundt om kring på nettet. Jaja, de driter vi i nå. Nå skal jeg fortelle dere min mening om et av årets mest etterlengtede spill... Er det like bra som Resident Evil 4, et av de beste spillene noensinne og uten tvil årets spill 2005? Det blir i hvert fall mye action... Veldig mye action.

Jeg bestilte altså spillet på GameStop, så da sparte jeg altså 200 kr på det. Jeg hadde allerede prøvd demoen og synes den var dritkul, så jeg kunne ikke vente med å prøve selve spillet (Jeg fikk til og med ei stilig RE5 t-skjorte med på kjøpet!)
Det første jeg la merke til da jeg satte på spillet var den sylskarpe grafikken og, selvfølgelig, over skulderen kameraet, noe som har blitt veldig populært i mange actionspill nå for tiden. En liten ting som skuffet meg var at alt sammen utspilte seg i fullt dagslys. Det gjorde liksom at Resident Evil-følelsen ble borte. Likevel kan jeg ikke si at jeg er skuffet over spillet.

Vel, nå skal jeg si litt om historien i spillet...
Det hele utspiller seg i Afrika etter hendelsene i Resident Evil 4. Denne gangen er det Chris Redfield som er tilbake i aksjon. Det er egentlig lenge siden vi har sett ham, og han har forandret seg mye siden hendelsene i Raccoon City og zombiegalskapen i Arklay Mansion. Han er nå blitt en mye tøffere mann med store muskler, og han gjør seg godt i sine roller som protagonist og er uten tvil en erfaren E.O.A.K (Equal Opportunity Ass-Kicker.) Likevel sloss han ikke alene i det nye eventyret; Denne gangen har han med seg en sexy dame ved navn Sheva Alomar, som skal være hans partner igjennom hele spillet. Hun har både sine positive sider og sine negative. Hun er veldig nyttig på forskjellige steder: Hun kan dekke deg fra et sikkert sted, bare stå og blåse vekk fiender med gevær eller pistol. Men problemer er det også... For eksempel at hun er nok så dum i hodet til tider; Hun er nok så flink til å plukke opp ammunisjon som jeg hadde trengt, og hun er jævlig flink til å bruke den opp. Og noen ganger bare forsvinner hun slik at jeg ikke har rede på hvor hun er eller noe. Tilbake til historien... Chris har for lengst forlatt S.T.A.R.S teamet og har nå blitt med i en organisasjon kalt Bioterrorism Security Assessment Allianse (Også kjent som BSAA), og skal nå stoppe terroristgrupper i stedet for hjernedøde zombier. Likevel skal alt bli forandret når beboerne i den anonyme byen i Afrika blir fullstendig gale og prøve å drepe alt som kommer i veien for dem. Dette viser seg å være på grunn av en slags annen type Plaga (Se Resident Evil 4), som også kan forme enorme monster utover i spillet. Siden jeg ikke vil spolere det for noen skal jeg ikke si stort mer om historien... Bortsett fra at du vil møte noen "gamle venner" litt senere.

Vi går videre til gameplayet...
Som sagt er kameraet det samme som i Resident Evil 4, som etter min mening er det beste spillet i RE-serien. Mange har sagt at kontrollene er nok så seige, men jeg synes nå at de var nesten perfekte. Jeg har i hvert fall testet spillet på en Xbox 360 og vet ikke om PS3-kontrollen er stort bedre, men jeg gidder ikke å bruke 4500 kr for å finne det ut. En ny ting som også gjør spillopplevelsen nok så intens er in-game menyen. Man kan bli ganske svett av og til når man er omringet av fiender og må bytte våpen eller noe. Ja, det stemmer! Du kan finne forskjellige våpen rundt omkring på kampsletten. Disse inkluderer maskingevær, hagler, revolvere, rifler og til og med nærkamp våpen (miner, sjokkstaver.) Sjokkstaven er utrolig nyttig til å drepe fiender med, spesielt de med mutasjoner eller monstre. Likevel lønner det seg jo å ha et gevær med seg! Man kan også bruke våpen som er plassert rundt omkring, som for eksempel gatling gun (som forresten er veldig sterk.)
Chris kan også sparke rumpe med nærkamp også. Han kan bruke sin machete til å hogge fiender i stykker, eller han kan denge dem med bare nevene. Dette er litt avhengig av hvor på fiender du skyter. Bevegelsene er for eksempel uppercut, hook og et godt, gammelt slag i trynet. Ulikt Leon S. Kennedy kan ikke Chris sparke fiender, men han er svært god til å sparke ned dører. Noen dører trenger han hjelp til å slå ned, så da lønner det seg også å ha Sheva ved sin side.
I cutscenes må du også følge med, for du må kanskje trykke på bestemte knapper for å unngå å bli drept. Likevel går det fort å vende seg til dette.
En ting jeg også burde nevne er at det går an å spille co-op! Det er sikkert mange som vet dette fra før, men jeg skal nå fortelle litt om det likevel. Nå blir spillet nr. 2 altså den som sørger for at dum-i-hodet-Shevas kunstige intelligens ikke blir spiller nr. 1 sin død. Dette var faktisk en herlig opplevelse, selv om det var litt små split-screens. Jeg og en kamerat løp rundt og blåste hodene av mørkhudede gærninger og mutantbikkjer, noe som var utrolig gøy. Det blir kanskje litt uvant for spillet 2, fordi karakteren nå er på høyre side av skjermen. Dette var litt vanskelig å bli vant til, men setter du deg inn i det går det nok fort! Det er også forskjellige minispill med på disken, som for eksempel The Mercenaries, hvor hele objektivet er å drepe så mange fiender som mulig så fort som mulig. Det er i alt 4 karakterer du kan spille som i denne modusen, altså Chris, Sheva og to som jeg ikke skal si noe om (de er jo tross alt opplåsbare og kan enkelt føre til spoilers.) Du kan også få forskjellige kostymer til Chris og Sheva, og du kan få tak i samlefigurer.
Det er likevel noen problemer: Spillet har ingen puzzles. Ingen puzzles i det hele tatt! Dessuten savner jeg skrekkatmosfæren. Det blir for mye sol og for alt for mye action. Det er liksom ikke et skrekkspill lenger. Det er jo ganske trist, for Resident Evil var jo lenge kjent som skrekkens konge (Selv synes jeg nå at Silent Hill 2 er det skumleste spillet noensinne.) La oss bare håpe at det blir skummelt igjen i fremtiden...

Grafikken og lyden trenger jeg ikke si så mye om. Grafikken er jo så å si perfekt, bortsett fra et par stive animasjoner og Shevas A.I. Lydeffektene er for det meste de samme som du hørte i Resident Evil 4, som egentlig var kjempegode. De ekle lydene av fiendens hoder som knuses under føttene til Kick-Ass Chris og hoder som hogges av med motorsag er jo selvsagt helt på topp, men noen av skytelydene, som for eksempel på halga, er liksom litt "gamle", men ellers er det helt på topp.

Holdbarhet... Vel, spillet er faktisk ganske langt til å være et action/skrekkspill. For GR tok det vel rundt 13 timer, mens man egentlig kan bruke rundt 18 timer eller noe i den duren. Det er jo egentlig ganske langt, og hvis du skal ta deg tid til å runde The Mercenaries og de greiene der vil du nok drive på en god stund. Stemmeskuespillet er ganske bra det også, og heldigvis ikke noe som likner på det i Alone in the Dark ("I don't have your STONE, and FUCK you anyway!!")

Vel, alt i alt er Resident Evil 5 et kjempebra spill. Det var både bra og skuffende; Skrekkelementene var erstattet med heseblesende action i skikkelig Hollywood-stil, men det passer ikke helt inn i Resident Evil. Resident Evil utspiller seg i mørke korridorer og hjemsøkte bygninger, ikke i stråhytter og midt på dagen. Likevel holder Resident Evil 5 det det lover, med fantastisk grafikk, flotte lydeffekter og godt gameplay. Hvis du likte Resident Evil 4 kommer du definitivt til å like dette, men hvis du liker surrival-horror tror jeg ikke at dette er helt din greie. Da burde du heller prøve for eksempel Silent Hill: Homecoming. Jaja, Capcom har gjort en flott jobb med RE5, men vær så snill å legg til litt mer skrekk neste gang.

Grafikk: 10/10

Lyd: 9/10

Gameplay: 8.5/10