Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Killzone 2

Killzone som kom i 2004 ble ikke den HALO Killern som mange hadde håpet og Killzone: Liberation leverte Killzone action til PSP.
Men hvordan stiller Killzone 2 til andre FPS??

--------------------

Story
Killzone 2 foregår etter hendelsene i Killzone og Killzone: Liberation, men denne gangen blir Jan Templar (Hovedspillern i Killzone og Killzone: Liberation) byttet ut med sersjant Tomas "Sev" Sevchenko som har mange år med erfaring, og i ung alder hadde fått mange medaljer for sitt heltemot, og kamper mot Helghast styrker som angrep ISA planeten Vekta. Nå har også ISA (Interplanetary Strategic Alliance) fått nok og drar nå for å dra til planeten Helghan som er hjemplaneten til Helghast og Scolar Visari, ledern av Helghast. Ting går bra helt til ISA styrker ankommer Helghast og oppdager at Helghan bruker noen skumle våpner. Til å legge på litt så har Helghast også stjålet atom våpen som ISA frykter de kan bruke til å utslette ISA styrker eller ta ukyldige liv.

Gameplay
Alt i spillet er physikkbasert til det minste detailje. Helghastene er ikke like dumme som mange ville tro. De tar dekning, blindfire og kaster granater for å dytte deg ut fra dekning. Man kan ta den vanlige "Run&Gun" metoden, men selv i Recruit mode kan denne strategien funke noen ganger. Og i Veteran kan et velplassert skudd fra et våpen drepe deg med et skudd, og CQC (Close Quarter Combat) er på det strengeste ikke noe du skal gjøre i Veteran mode ettersom det kan drepe deg med en gang. Det som kanskje er det beste med Killzone 2 er hvordan animasjoner fungerer i spillet, nesten hvert eneste skudd du gjør har en effekt på en Helghast, og du blir fristet til å prøve nye ting bare for å se hvor mange animasjoner som er presset inn i spillet. Det eneste som mangler er Co-op noe som Killzone 2 er en god kanditat til.

Grafikk
Grafikken i Killzone 2 er herlig, med stor konsentrasjon til detaljer, alt fra våpen, personer og omgivelser rundt spillern. Guerilla Games lagde spillmotoren fra grunnen av slik at de selv kunne gjøre spillet til hvordan de ville ha spillet uten at grafikken eller gameplay ble muligheter ble hindret av regler eller programmeringsgrenser til et ferdig program. Når man skyter ser man lyset fra våpenet lyse opp mørke områder. Selv lysene fra de karakteristiske oransje øynene til Helghast styrker lyser opp en vegg eller noe hvis soldaten er i nærheten, og dette hjelper i stor grad til å se hvem som er venn eller fiende i Single Player eller Multiplayer.
Når man går i de urbane stedene i spillet kan man legge merke til alt som skjer rundt deg ved å se missiler, skudd, røyk, eksplosjoner skje rundt deg konstant, og dette er noe Guerilla hadde i tankene ved å lage et troverdig krigsmiljø som får spillerne til å føle at de er i en krig. Spesielt kan man se på et spesielt våpen er "The Arc Gun" som har spesialiteten til å skyte ren elektrisitet. Hvis man skyter vilt rundt seg kan man legge merke til at lynet som kommer ut vil med en gang gå etter objekter som har metal i seg
f. eks en stol, dette gir mer en virkelighets tro våpen physikk.

Lyd
Lydsporene i Killzone 2 er like inponerende som i Killzone og Killzone: Liberation, og gir virkelighets tro lyder fra våpener som bli avfyrt eller lyder fra omgivelsene. Slik som skudd høres utrolig bra ut, og selv lyder fra omgivelsene fra bymiljøene vil gjøre deg paranoid., F. eks når du er i en gate, og du hører en lyd bak deg vil du med 90% sjangs snu deg for å se om noen lurer bak deg (Slik opplever jeg det) Stemmene til spillern, og de andre personene du møter i spillet høres troverdig ut og man kan med letthet kjenne igjen Ricos kjepphøye tone. Selvklart så kommer det masse "Shit, Fuck" ord fra lagkameratene i løpet av spillet, men de fleste er vant til slike ord nå idag.

Multiplayer
Denne gangen har Guerilla Games overgått seg selv ved å lage multiplayer som beholder den samme gode grafikken fra single-player uten å miste så mye av CPU/GPU kraften fra PS3. Med 32 spillere på en bane kan det fort utvikle seg til et blodbad med god underholdning med å se andre spillere fly i luften pga en velplassert granat under beina på en eller se en falle om etter at du kjøt av han hode med en sniperrifle. Killzone 2 har også lagt til muligheten for BOT's i Multiplayer hvis det er lite spillere på banen kan man legge til bots. Det fins også noe som heter "Badges" som gir deg muligheten til å bli delevis usynelig, se ut som motstandern, spot og markere andre osv. "Badges" åpner man ved å gjøre forskjellige ting i multiplayer og får medaljer for det som etterhvert åpner nye "Badges"
På www.killzone.com kan man f. eks se hvordan du gjør det i onlinemiljøet, se på hvor mange kills du har tatt online og offline. Killzone.com har også noe som heter "Action Replay" som gir deg mulighet til å se på online kamper du har gjort og se på hva du gjorde galt, hvor det er kanskje best å være eller gå. Denne funskjonen er veldig unik til Killzone 2 og er et godt hjelpe middel for alle spilere.

Sluttvurdering

+
- Untrolig bra multiplayer (Masse av valgmuligheter, og mulighet til å blande klasser)
- Action Replay (Se hva du gjorde galt på www.Killzone.com)
- Grafikken er ikke en overdrivelse, det leverer mer enn du aner.
- Gameplay (Tunge våpen, herlig animasjoner)
- Story (Hevnen er søt, men det slår tilbake til slutt, spill spillet for å kjønne hva jeg mente.)
- Mulighet til å velge deler av et kapittel i spillet etter at man er ferdig med et kapittel.

-
- Ingen Co-op
- Noe kan være galt med lipsync (Eller så er det bare meg)
- Man blir ikke knyttet til personene så bra.
-------------

Karakter

9.8 (Ikke 10 fordi mangel på Co-op noe Killzone 2 skulle ha vært fra starten av)

Killzone 2 er et utrolig bra spill, med god historie, og multiplayer. Jeg personlig anbefaler dette til alle som elsker actionfylt historie og kamper, multiplayer gir deg toneviss av ting, og multiplayer og Singel-player vil lokke deg tilbake i godstolen igjen og igjen for å drepe!

Medlemsanmeldelser19
Samlet karakter: 7.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10